ATAG E325EC Wat is fout bel symcool zonder code

Dick99999

  • #1
Regelmatig geeft mijn nieuwe ATAG E325EC een fout aan door het bel symbool/icon. Volgens de handleiding hoort daarbij een foutcode zoals C1 33 op het display te komen. Maar het display geeft A1 aan of de druk of andere A informatie.

Kan ik de foutcode ook oproepen?
 

Tumkie

  • #2
Nieuwe ketel zeg je ... dus garantie , installateur hierover aanspreken
 

Dick99999

  • #3
Doe ik ook, maar het service centrum vraagt onmiddellijk om een foutcode. Die zou er moeten staan. Hebben anderen ook dat de foutcode ontbreekt?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Installateur. Niet atag service centrum bellen.
Installateur kan de ketel uitlezen
 

Schreech

  • #5
De "A" codes lopen van A1 t/m A9. Dit zijn informatie codes, en krijg normaliter alleen te zien als je op de "i". Knop hebt gedrukt.
 

Dick99999

  • #6
@Obelix2,

dank je, dat is goed om te weten. Ik hoop dat er ook een paar fouten blijven opgeslagen en zal de installateur maandag vragen naar de lijst. Overigens kwam soms na een reset wel een C1 33 foutcode op, dus die zou de installateur dan in ieder geval kunnen zien.

De ketel heeft gisteren weer gewoon goed gewerkt.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
Foutcodes uitlezen is niet meer zoals bij de vorige modellen
en kunnen alleen door de fabrikant uitgelezen worden
(zover mij bekend is) staat (dacht ik) ook geen procedure in
de servicehandleiding om de codes uit te lezen.

Dus zodra er een bel symbool in je scherm staat van je ketel
moet er ook een foutmelding bij staan zonder ergens op te
drukken
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #8
Nog een vraag:
wat is je waterdruk??
is vaak oorzaak nummer 1 bij recent geplaatste ketels....
 

Dick99999

  • #9
Waterdruk is 1.7 nu bij lauwe leidingen. Waterdruk was binnen de grenzen bij koude leidingen.

Zelf denk ik dat de A-meldingen die bij reset en bij 'spanning eraf en erop' optreden, 'op blijven staan' als er tijdens de herstart een fout optreedt.

De eerste keer gold dit overigens niet. Wij kregen het koud en ik ben toen naar de ketel gelopen. Deze had een bel (fout opgetreden) en A1 in het display i.p.v. een Cx xx foutmelding.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #10
Heb net nog het gehele service boek doorgelopen,
maar er is vanaf aug 2009 geen mogelijkheid meer om via de
software zelf uit te lezen.

Ook (be)staat de combinatie bel (error) A1 nergens beschreven
A1 zou de retour temperatuur zijn.

Hier kan je echt niets zelf mee/aan doen, installateur op de
hoogte brengen, en die zullen waarschijnlijk Atag regelen.

Laat even weten wat uiteindelijk de oplossing was, ben
heel benieuwd :wink:
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #11
Ik ben net zo nieuwschierig, ik kom geregeld bij dit soort toestellen, maar dit is nog niet voorgekomen.

In de regel is het bij de meeste merken...... Doet de ketel iets wat eigenlijk niet kan?? Elektronica defect. Of dat hier ook zo is? Geen idee. Ik blijf het rustig volgen.
 

Dick99999

  • #12
Ik zal jullie op de hoogte houden. Nu een nieuw hoofdstuk ingegaan. Monteur zei fout C1 33 wel gezien te hebben. Ik weet zeker dat tijden de telefonische assistentie (reset, stroom uit) de foutcode bij mij herhaaldelijk niet verscheen.

Nu is mij gevraagd bij alle bovenburen te kijken/foto's te makken van de aansluitingen. Er zou er 1 fout moeten zijn, waardoor ik uitlaat gassen van de foute aansluiting zou krijgen, gevolg: fout C1 33.

Blijkt allemaal goed te zijn bij de buren. Ik heb op https://www.warmteklacht.nl/storingen.php?merk=16&ketel=23&storing=746&subcode=0 gezien dat er volgens die site toch nog wel andere oorzaken kunnen zijn.

Ik denk dat ik wacht tot de fout weer optreedt, want ik heb nu 1 week geen problemen gehad.

Wordt vervolgd.

@Screech: In het geval het een software (firmware) fout is dan biedt nieuwe elektronica (incl. software) geen oplossing. Behalve dat de fout dan ook bij de nieuwe elektronica optreedt, en dat zou dan volgens mij een goede aanwijzing zijn voor een software fout (ik sluit fout ontwerp in de elektronica even uit).
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #13
Als de ketel weer in storing gaat, en u krijgt weer dat belletje en A1...... Drukt u dan even op de min (-) knop van de cv. Dat is de rechtse onderste knop.
Als het goed is zal je dan een code moeten krijgen.

Mogelijk blijft de "i" knop hangen, waardoor steeds de A1 code in beeld komt.
 

Dick99999

  • #14
Inderdaad. Ik heb het nu kunnen nabootsen. Als er een A melding op het display staat, dan verschijnt de E-foutcode niet, wel de alarm bel.
Door op de die min toets (ESC) te drukken komt de E-foutcode tevoorschijn. De oorspronkelijke vraag 'geen fout code' is daarmede opgelost, allen dank voor de bijdragen.

Overigens, de fout zelf blijft. De laatste stand is dat het aan het zogenaamde open CLV (concentrische aan- en afvoer van het flatgebouw) ligt. Dit zou voor deze ketel een gesloten CLV systeem moeten worden/zijn, volgens de installateur.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #15
Dit klopt. Een open clv gaat bij deze ketel niet tot zeer slecht werken. Vooral als u onderin de flat woont, komen hier de problemen door.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #16
Dat klinkt idd als een foutieve rookgasafvoer...
maar dan zeg ik waarschijnlijk wat "stoms" !!

Bij installatie dient het toestel rookgaszijdig gecontroleerd
te worden, of te wel: een rookgasanalyze
en daar was gegarandeerd uit gekomen dat er iets goed fout
zat...ach, het is maar een eis van de fabrikant!!
Het zal al fout gegaan zijn bij het opnemen van de werkzaamheden
en dan krijg je een domino effect in het bedrijf, waarbij
de monteur niet weet waarop hij gaat monteren....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu