Atag blauwe Engel (1996) kortsluiting

Van Milligen

  • #1
Sinds het betrekken van onze woning (2009) heeft deze ketel zonder probleem gefunctioneerd tot vandaag.

Vanmiddag zet ik de schakelaar in de berging om en bemerk dat de aardlekschakelaar wordt uitgeschakeld. Vervolgens de schakelaar terug gezet en de aardlekschakelaar weer ingeschakeld. Echter zonder succes.

Vervolgens één voor één alle apparaten aangezet om te kijken wanneer de aardlek eruit zou vallen. Uiteindelijk wordt het probleem veroorzaakt door de CV ketel. Voor de zekerheid het stopcontact gecheckt door er een fohn op aan te sluiten. De aardlek viel er deze keer niet uit bij inschakelen van de cv wel.

Storingsmonteur van Nuon is langs geweest en heeft gecheckt of de oorzaak bij de ventilator of pomp vandaan komt. Dit zijn niet de oorzaken. Conclusie van hem is dat de printplaat kapot is. Reparatie € 581 exclusief arbeidsloon. Dat gaan wij dus niet doen.

Is hier op het forum iemand die misschien nog een andere oorzaak van het probleem ziet? Nu eerst het pinksterweekend zonder warmwater en verwarming zien door te komen;)
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Type blauwe engel?
Maak eens een foto van die print?

Op 220 volt werkt de ventilator en de pop even als de print idd.
 

Kacheltje

  • #3
Je kunt een BE zoeken op MP. of een andere tweedehands site.
Ze werden veel aangeboden vaak met een lekke wisselaar.
De elektronica kun je dan omzetten.

Maar er zijn nog wel meer mogelijke onderdelen die dit probleem kunnen geven te denken aan de trafo.
En mogelijk zit er meer op de aardlekgroep aangesloten en is door gebruik van meerdere apparaten op de groep de lekstroom net te veel geworden.

30 mA kan een optelsommetje zijn van meerdere kleine lekjes want er lekt altijd wel wat stroom weg.
koppel alle verbruikers op de groep eens af en probeer dan de ketel nog eens.
 

Van Milligen

  • #4
@Obelix2 en Kacheltje,

Even een terugkoppeling van mijn kant.

Superbedankt voor jullie meedenken.

Ik had vanmiddag reeds alle apparaten afgesloten en alleen de cv ingeschakeld echter zonder succes.

Ik heb zojuist de cv aangesloten op een compleet andere groep. En wat denken jullie hij werkt.

Nu op zoek wat het probleem is van de groep waar de cv op is aangesloten. Altijd probleemloos gefunctioneerd.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Kan alsnog zo zijn dat als hij warm wordt, de print bedoel ik dat het dan mis gaat.

We horen het wel.

Succes.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #6
Stap 1: haal de ijzere mantel van de ketel
stap 2: kijk in de doorzichtige kap die je nu ziet
stap 3: kijk of je daar vocht in ziet zitten
stap 4: kijk of je ook in de binnenkant van de ijzere mantel water ziet

als de laatste 2 stappen ja is, dan is de kans zeer groot dat je wisselaar
condenszijdig lek is, deze vocht kan op div stekkers komen met aardlek
sluiting tot gevolg.
Door een tijdje te wachten kan het net genoeg opdrogen om weer te werken
uiteraard kan het ook gewoon je stopkontakt zelf zijn :roll:

Normaal roep ik niks over prijzen van collega bedrijven, maar het genoemde
bedrag ....... :shock: zoek maar eens op google naar:
"atag stuurautomaat 5415" dan weet je wel genoeg :wink:
 

Standby

  • #7
Ik vermoed eerder dat de wisselaar aan de linkerkant lekt en op de 230V aansluitblok valt. Dit gebeurt nog regelmatig. Dat hij nu weer werkt kan zijn dat het tijdelijk op gedroogd is en na een tijdje branden kan het weer fout gaan.

Oeps zie net dat Dexter ook in de zelfde richting zoekt. Heeft ie pas ook nog gehad zeker :wink:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Maak toch eens een paar foto's als de ijzeren mantel verwijderd is.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
Standby schreef:
Ik vermoed eerder dat de wisselaar aan de linkerkant lekt en op de 230V aansluitblok valt. Dit gebeurt nog regelmatig. Dat hij nu weer werkt kan zijn dat het tijdelijk op gedroogd is en na een tijdje branden kan het weer fout gaan.

Oeps zie net dat Dexter ook in de zelfde richting zoekt. Heeft ie pas ook nog gehad zeker :wink:
al ruim 12 jaar select dealer :mrgreen:
maar wat jij aanhaalt is voor een Enigma versie....en die waren er in 1996
nog niet, dus dit moet wel een Be II SHR zijn, en die heeft de elektronica
gunstiger zitten en kan niet nat worden :wink:
 

Standby

  • #10
Wou je even testen of je wel op de hoogte bent :lol: :lol: :lol: .

12 jr Select dealer nog wel, ben die :cry: er al zo lang dan, waar haal je het geduld vandaan maar goed zo heeft elke ketel of auto enz wel wat.

Hoop dat het mee valt voor v.M.
 

Van Milligen

  • #11
Ketel werkt sinds gisteravond naar behoren op een andere groep.

Vandaag nog een keer de stekker van de ketel in het stopcontact gedaan met als gevolg dat de aardlek eruit gaat. Doe ik de stekker van de zonneboiler in het bewuste stopcontact dan geen probleem.

Ik was vanmorgen erg blij dat ik gewoon onder de douche kon stappen na een fietstocht van 130 km :lol:

Op jullie verzoek nog een aantal foto's bijgevoegd.

Dinsdag contact opnemen met de installateur. De offerte voor een nieuwe groepenkast lag al klaar nu maar wat snelheid er achter zetten.


 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #12
Dit is een blauwe engel 1.
Niet te veel geld meer insteken.

Met betrekking tot de groepen kast ik heb mijn twijfels of het daar uit komt.
Zoals reeds eerder door 1 van Monteurs omschreven is het een optelsom van verschillende lekstromen
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #13
Aardlekautomaat kan ook stuk zijn , kijk in je fam/vrienden kring of iemand een aardlektester heeft en test deze ook maar ff.

tevens komt het soms voor dat de aardlek aanspreekt als de stekker van de ketel ömgedraad"in WCD zit . dan wordt de nuldraad van de ketel de voedende draad en dat kan soms voor wat lekstroompjes zorgen in de elektronica of netfilters van het toestel..
 

Van Milligen

  • #14
Helaas krijgt het voorgaande toch nog een vervolg.

De waterdruk was laag (1 bar). Ik dacht laat ik deze even bijvullen.

Stekker eruit gehaald en water bijgevuld. Stekker terug en wat denken jullie inderdaad hij slaat er wederom uit. Zichtbaar zijn er geen lekkages te zien. Ik laat de stekker er wel een paar uur uit liggen misschien dat het over een paar uur wel weer werkt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Draai de stekker eens om
 

Standby

  • #16
Circulatie pomp misschien met inwendige lekkage. Deksel er af en even kijken of het stinkt en of het wel droog is. Kost niets om te kijken.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #17
Dit is idd absoluut geen Blauwe Engel II, maar een BE I HR, en 1996 is het
omslag jaar geweest, dus dit is de laatste BE I die er gemaakt is.....
En dan is de prijs ineens niet hoog meer voor een MCBA stuurautomaat :wink:

Maar een ketel van 17 jaar oud....daar ga je toch niet serieus nog geld in
stoppen?? ik kan niet in je portemonnee kijken, maar deze toestel is helaas
al wat jaartjes economisch opm, en dus nu total loss te noemen.

Alles waar 230v op staat kan een aardlek storing geven, dus pomp, fan,
MCBA, toerenregelkast fan, en alles kost vrij veel om te vervangen....
en gan niet de aarde draad los koppelen in de ketel, want dan weet je zeker
dat je gevaarlijke situaties gaat maken :idea:
 

Kacheltje

  • #18
Gezien dat de ketel het op een andere aardlekgroep wel doet is het vervangen van onderdelen of ketel nog niet aan de orde lijkt me.
Van afstand kan niemand zeggen wat de oorzaak is en wil de ts het echt achterhalen zal er eerst gemeten moeten worden om de werkelijke oorzaak te achterhalen.
 

Van Milligen

  • #19
Vanmiddag werkte de ketel ook niet meer op de andere groep.

Ik heb uiteindelijk zoals aangegeven de stekker omgedraaid en vervolgens werkt de ketel weer naar behoren.

Voor ons is niet het probleem de ketel te vervangen, daar is reeds geld voor gereserveerd. Waar het ons op dit moment om gaat is het huis te kunnen verwarmen en te kunnen douchen en niet nu overhaast een keuze te maken voor een nieuwe ketel waarbij wij onvoldoende de tijd hebben gehad om tot een wel overwogen keuze te komen.

Ik wil jullie nogmaals danken voor het meedenken. Dit is een prachtig forum. Jammer dat de monteur van de N... niet zo mee wilde denken en ons liever onder druk een nieuw stuurapparaat probeerde aan te smeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu