Agpo nev 324t eigenaren gezocht voor hulp/vergelijk metinkje

Riel

  • #1
Omdat onze ventilator te weinig overdruk levert om de cv te doen aanslaan, denken wij dat er enkele windingen kortgesloten zijn in de spoel waardoor het toerental te laag. Dit is na een vastgelopen lagertje, waardoor de hele ventilator enkel bromde en niet meer draaide. De cv deed het voorheen feilloos.

Na vervanging van dit lagertje draait het motortje super soepel, maar niet hard genoeg om de druksensor te doen bedienen. Als we aan de slang licht zuigen springt ketel aan. Ook is er een hoog en laag toerental. Maar het waait maar slapjes.

Wil iemand mij om de oorzaak voor ons uit te sluiten, de weerstand over de spoel van dit onderdeel geven ?
https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Onderdelen/Ketelonderdelen/Agpo-ventilator/p/15552205
Onze weerstand is 40ohm en.lijkt mij aan de lage kant, wat het lage toerental zou kunnen verklaren?

Groet, Riël.
 

Zweedse sleutel

  • #2
Als met de mond blazen/zuigen wel effect heeft, verdenk ik eerder je drukverschilschakelaar (dat ding met die 2 slangetjes). Membraam lubbert na verloop van tijd ook uit. Dom toeval van 2 storingen tegelijk.
 

Riel

  • #3
Day dachten wij ook, maar het behoeft nauwelijks zuigkracht om hem te done scakelen... en motor lijkt langzaam te draaien... touch eens met de manometer wellicht me ten Dan.
 

Lodos

  • #4
Heb je de complete ventilator vervangen? Zoja dan moetie gewoon voldoende druk geven anders kan je de lamellen van de ventilator goed schoonmaken daarna zal die mooi werken.

Wat je ook kan doen is die kamertje waar je luchtdrukschakelaar inzit even openmaken met die 6 m6 boutjes daarna smeer je die klepje met olie een beetje op en neer bewegen en daarna zal die het goed moeten doen.
 

Riel

  • #5
Nee, na een vastgelopen lager de motor uit elkaar gehaald, fan en motor schoon gemaakt, nieuw lager geplaatst. Motor draait met de hand soepel, maar toerental -lijkt- onvoldoende. Ik ben bang dat door het vastlopen de stroom te hoog is geworden waardoor windingen in de spoel kortsluiten.

Vandaar de vraag naar de meetwaarden, de weerstand van deze spoel. Helaas is dit nergens te vinden. De motor is verder zo goed als nieuw nu, dus als ik deze opnieuw kan laten wikkelen is de reparatie leuker en goedkoper dan een nieuwe ventilator van 150+ euro ex. ;)

Is de spoel nog goed, dan kan ik alsnog voor een nieuwe motor gaan of die druksensor checken ( al ben ik overtuigd dat hij functioneert, een zuchtje in de slang is voldoende hem te laten schakelen).
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Wikkelen van een dergelijke motor kun je wel vergeten. Je gaat niemand vinden die dat kan en/of wil doen. Al helemaal niet voor een redelijke prijs.
 

Riel

  • #7
Dank je voor je antwoord en zeker goedbedoeld. Maar...

Iemand vinden die dit even voor mij wikkelt is voor mij geen probleem, het was zelfs deels de aanleiding tot deze mogelijkheid!

Vandaar terug naar de vraag uit de eerste post, als het u belieft ;)
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
De weerstand van een spoel van dit type motor meten met een ohm meter geeft geen enkele indicatie over de prestaties van de motor.

Ook geeft u aan dat de weerstand van 40 ohm laag is, dat zou dan inhouden dat de motor zelfs sneller zou moeten gaan draaien omdat deze met een lagere weerstand meer stroom trekt.

Als de motor enkele wikkelingen in sluiting heeft staan zal de weerstand nauwelijks veranderen maar zal de motor wel langzamer gaan draaien.

Ik heb nog een nieuwe motor liggen en zal deze voor de aardigheid meten op spoelweerstand.

Als de motor opnieuw gewikkeld kan worden, dan gewoon doen, komt u vanzelf de doorgeslagen wikkelingen tegen.

Ik heb zelf in het verleden trafo's en spoelen opnieuw gewikkeld, wat van belang is, is de zelfde dikte van de draad en exact de zelfde lengte van de draad.
De zelfde dikte anders past het niet meer op het spoelhuis, de zelfde lengte bepaald de stroom opname en toerental.

Vr Gr en succes ermee
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #9
Deze ketel heeft toch zo'n luchtregelklep links boven in de metalenkast in het brander gedeelte, kijk of die wel soepel beweegt anders ff inspuiten met siliconenspray. Als die klep blijft hangen heb je ook geen lucht druk verschil.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Het messing busje waar de siliconen luchtslang op aangesloten is kan ook
inwendige aanslag hebben. Bijna altijd is dat de oorzaak van het probleem.
 

Riel

  • #11
Via dit forum een gebruikt motortje aangeboden gekregen inclusief print (ik had een relais afgebroken).

Gemonteerd en gaat als de brandweer.

Nieuwe motortje is ook 40 ohm, dus de spoel was waarschijnlijk goed. misschien het anker beschadigd met montage? Ik weet het niet, alleen dat de vervangende motor het perfect doet.

Weer warm water!

Dank jullie voor de tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu