Aanwarmtijd woning lang met nieuwe HR ketel

HarmenMeijer

  • #1
Hallo,

Ik heb vorige week mijn oude VR ketel met aan/uit handmatige (kwik-) thermostaat vervangen door een ATAG HR ketel (A244E) met een (gebruikte via Marktplaats) Honeywell Modulerende thermostaat (T87M1003). Aan de fabrieksinstellingen van de ketel heb ik niets veranderd.

Vroeger zette ik mijn thermostaat op een gewenste temperatuur en afhankelijk van hoe koud het binnen en buiten was werd het sneller of langzamer warm in huis. Bij de huidige weersomstandigheden (buiten 15 graden, binnen 18 graden) duurde het dan minder dan een half uur voordat het bijvoorbeeld 20 graden werd in huis. Simpel.

Nu is dat anders: ik zet mijn nieuwe thermostaat op 20 graden (het is 18) en dan duurt het meer dan twee en een half uur voordat het die temperatuur is.

Tijdens het stoken draait de ketel op een heel laag pitje. De CV aanvoer is 45 graden en de retour ongeveer 38. Logisch dat het lang duurt, 45 is erg laag.

Wat gaat hier nu mis? Past de thermostaat niet bij deze ketel? Waarom stookt hij niet verder tot pak hem beet 55 graden? Moet de thermostaat niet wat 'aggressiever' aansturen? Of werkt dat niet zo? Moet ik de ketel op iets anders instellen?

De enige keer dat de ketel een hogere temperatuur ging werken was toen ik de thermostaat op 20 zette terwijl het in huis 16 graden was. 4 graden kouder dan gewenst. Ik heb toen niet op de ketel gekeken wat de temperatuur was maar ik gok op 50 á 55.

Hoe krijg ik het straks warm als het echt koud wordt? Weet iemand wat ik moet doen? Andere thermostaat?

Ter info: warmwater werkt prima.

Groeten, Harmen
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #2
Installatie waterzijdig inregelen.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
Waar is de ketel nu op ingesteld voor wat betreft:
-maximale watertemp
-gradient snelheid (parameter 518)
 

HarmenMeijer

  • #4
@Ingmar89: parameter 518 staat nog op 5 (af fabriek), max watertemp is 75 graden (had ik zelf iets verlaagd).

@Arie1: Ik ben alle radiatoren afgegaan en heb gekeken of ze niet teveel doorstroomden. Een paar heb ik bij de voetafsluiter geknepen zodat ze wat minder doorlaten. Ze geven nu een redelijk temperatuurverschil tussen aan en afvoer. Ook ontdekte ik dat een stuk vloerverwarming (15 m2 maar, de rest in huis is met radiatoren) verkeerd was aangesloten voor een HR ketel. Ik had de retour daarom omgelegd zodat veel kouder water terugstroomt naar de ketel. Wel is hij nu hydraulisch neutraal. Al met al hielp het niet. De meeste radiatoren in huis hebben een thermostaatkraan en nu het buiten niet zo koud is staan ze al snel dicht. De hoofdradiator in de woonkamer heeft geen thermostaatkraan en staat helemaal open. Bij 45 graden aanvoer geeft deze te weinig warmte af om de kamer vlot te verwarmen. Hij wordt wel goed en gelijkmatig warm. Hoe krijg ik de ketel zover dat hij 55 graden water gaat maken?
 

Ceeshobby

  • #5
Zit er in de buurt van je ketel niet een radiator die snel warmwater terug voert naar ketel.
Als er te snel warmwater terug komt gaat de ketel terug moduleren.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Hoe groot is het temperatuurverschil over de radiatoren?
bij 75 graden moet je naar 65 graden retour toe. oftewel 10 graden delta T.
ik denk dat je de gradient snelheid in elk geval wel op 10 kan zetten. 75 graden kun je wel zo laten.
Ik denk dat je dan al merkt dat het aanwarmen sneller gaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Geen expert, maar ik denk dat dit toch normaal gedrag is voor een HR ketel. Laat ik het zo zeggen ik ervaar ongeveer het zelfde. Die ketels gooien niet meer zoals voorheen een kwak energie erin.
Daarom is ook die APP ontwikkeld. Ga je van je werk kan je met je telefoon alvast je CV aanzetten. :wink:

Het zou volgens mij ook iets te maken kunnen hebben met de zelf lerende optie. Als morgen het weer na deze mooie periode plotseling omslaat is mijn ketel niet op gang te krijgen. :lol:
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
Gooi die thermostaat er maar af: een gebruikte (oude dus!) thermostaat op een nieuwe ketel. Verkeerde zuinigheid. Goedkoop = duurkoop, terwijl je al nieuwe thermostaten hebt voor zeer redelijke prijzen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
Zodra je weer eens gaat stoken, kijk dan eens na
30 min als hij weer niet lekker warm word naar de
volgende info's:
A0 en A1
en meld die hier...kan er een kleine conclusie
getrokken worden :wink:

Overigens is de Honeywell die je nu hebt, gewoon
hetzelfde als de Atag Eazy :mrgreen:
niks mis mee mits de installatie enigzins in balans is
 

HarmenMeijer

  • #10
Ik kon voor 100 euro een Atag One thermostaat krijgen en heb die aan de ketel gehangen. De ketel stookt nu sneller naar een hogere temperatuur dan met de Honeywell round modulation. Daarmee wordt het uiteraard sneller warm in de kamer waar de thermostaat hangt. Wanneer het temperatuurverschil tussen gewenst en actueel kleiner wordt ie ik het setpoint van de watertemperatuur omlaag gaan totdat hij op een bepaalde waarde laag blijft of de ketel uitgaat. Keurig dus!

Ik constateer wel een ander probleem: het waterzijdig inregelen is niet eenvoudig. De radiatoren zijn te klein gedimensioneerd voor een HR ketel. Ze zijn correct aangesloten en werken prima op 85 graden water. Maar dan stook ik niet zuinig. De retourtemperatuur van vrijwel alle radiatoren loopt snel hoog op. Een delta T van 20 haal ik niet. Ik moet ze heel erg knijpen om dat te verbeteren. En heel veel warmte geven ze daarna niet meer af.

Ik zou liefst het pompdebiet van de ketel willen verlagen om het water meer tijd te geven om z'n warmte af te geven maar dat is bij deze ketel niet mogelijk voor zover ik weet. Of wel?

Nog iemand tips? Het thermostaatprobleem is in ieder geval opgelost.
 

Bernhard

  • #11
De max Δt tussen aanvoer en retour ontstaat bij een buitentemp van -10°. Hoe hoger de buitentemp hoe kleiner de Δt tussen aanvoer en retour. Zie de grafiek. Als de radiatoren geselecteerd zijn voor een regime van 90-70 moet je niet de ketelwatertemp. op een lagere waarde instellen. Inregelen doei je bij een fix keteltemp van bv 60°. Deze moet tijdens het inregelen zo constant mogelijk zijn. Met het voetventiel zorg je dat alle retourtemp. gelijk zijn.
mvg bernhard.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
Een delta t van 20 graden haal je normaal ook niet.
Doel moet zijn om alle retourtemperaturen gelijk te krijgen.

10 graden is een normale delta T.(en ook gangbaar bij aanvoertemperaturen tussen de 50 en 75 graden.
Vermogens van radiatoren worden tegenwoordig ook vaak opgegeven bij 75/65, oftewel een delta t van 10 graden.
 

Bernhard

  • #13
Ingmar, de f factor van een radiator is 1 bij een temp van 75/65 en een ruimtetemp van 20grd. Er zijn geen installaties die met 75/65 werken. Je moet dan 2x zoveel water door de leidingen, radiatoren en ketel laten circuleren. Dat is technisch niet aan te bevelen.
De temperaturen in de grafiek zijn een indicatie.
De werkelijke temperaturen zijn afhankelijk van:
- het exacte warmteverlies
- de flow in de installatie
- de capaciteit van de radiatoren.
Bij het ontwerp van een installatie tbv een woonhuis wordt in 99% gerekend met een max. tempverschil van 20grd.
mvg bernhard
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #14
HarmenMeijer schreef:
Ik zou liefst het pompdebiet van de ketel willen verlagen om het water meer tijd te geven om z'n warmte af te geven maar dat is bij deze ketel niet mogelijk voor zover ik weet. Of wel?

.
Nee, pompdebiet is niet instelbaar, en je hebt geen
modulerende pomp in de A klasse van Atag, zit een UP
serie pomp in
 

Bernhard

  • #15
Het water in de radiator meer tijd geven om af te koelen is een gek idee. Er wordt dan ook minder water door de ketel opgewarmd. De capaciteit van een radiator wordt dan lager.
mvg bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu