Aantal vragen over CV

Sa_reno

  • #1
Sinds 2 jaar hebben wij de Intergas HRE36/30 maar van bezuinigingen tov onze 20 jaar oude CV (met boiler) is geen sprake, er gaat dus wat mis.

- 3 van onze radiatoren hebben geen ontluchtingsventiel en ik krijg niet alle lucht uit het systeem. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit toch voor elkaar krijg?

- de CV staat volgens mij nog op fabrieksinstellingen. Wel opentherm. De comfortstand mbt tapwater verbruikt meer maar kan volgens mij niet zorgen voor dit 'extreme' verbruik. Welke optimalisaties kan ik verder instellen? Heeft het zin om aan de watertemperatuur te zitten? Zo ja, welke temp?

Heeft het vervangen van radiatoren zin? Zijn moderne jongens (veel) efficiënter dan oudere? Dit is wel een laatste optie want mijn verbruik is gelijk aan de oude kerncentrale die ik had staan. Dus met dezelfde radiatoren. En mocht ik de radiatoren vervangen, hebben voetventielen dan zin?

Wat gegevens:
Bouwjaar huis 1975
Jaarverbruik 2450m3 (postcodegebied 1600)
Slimme meters (+toon)
170m2 oppervlak.
2 personen, fulltime werk.

Graag advies.
 

Ceeshobby

  • #2
Kun je iets meer informatie geven.
Merk en type oude ketel.
Is er tijdens het plaatsen van de nieuwe ketel nog iets veranderd.
B.v. Nieuwe badkamer.
 

Sa_reno

  • #3
Remeha, type weet ik niet. Ik heb helaas geen foto's bij de hand. Het was een op de vloer staande combi met boiler, grofweg 70cm hoog. Bouwjaar 1991 meen ik.

In huis is verder niets veranderd, behalve dat ik een aantal radiatoren zelfs heb dichtgedraaid.
 

Ceeshobby

  • #4
Dat is jammer, heb je de gebruiksaanwijzing nog?
Wat voor thermostaat zat er op, en zit er nu op?
Geeft je nieuwe ketel meer warmwater dan de oude, dat kan het verbruik ook verklaren.
Overdag meer thuis dan vroeger, thermostaat hoger zetten.
 

Sa_reno

  • #5
Ik heb nog foto's ergens, ik zal ze opzoeken.

Qua thermostaat; toen Honeywell automaat. Nu Toon

Qua thuis zijn; we zijn bijna niet thuis en de verwarming staat net zo vaak, zo niet minder, aan.

Bedoel je dat we de temperatuur minder moeten laten zakken? Hij staat nu op 15 bij afwezigheid en 19 bij thuis zijn.
 

Bernhard

  • #6
Hier een aantal mogelijk oorzaken tw :
a. de installatie/radiatoren zijn niet afgesteld op het juiste aantal liters water per uur
b. de ketel kan te lang op warmwater staan, druppelende kraan
c. temp sensor wwarmwater niet oke
d. te veel lucht in de installatie
e. radiatoren gedeeltelijk warm, geen goede doorstroming
f. pomp instelling te laag.
Als de radiatoren, zie a , niet zijn ingeregeld zal het retourwater een te hoge temperatuur hebben. De ketel meet die te hoge retourtemperatuur en zal dan niet doorstoken. De oude ketel had geen sensor om de retourtemp te meten en ging wel hoger branden. Laat de installatie door een deskundige op de genoemde punten controleren en afstellen. Het installatierendement gaat dan omhoog en en er zal veel minder gas worden verbruikt. mvgr bernhard
 

Houtstooktechnicus

  • #7
Sa_reno schreef:
Sinds 2 jaar hebben wij de Intergas HRE36/30 maar van bezuinigingen tov onze 20 jaar oude CV (met boiler) is geen sprake, er gaat dus wat mis.
Gefeliciteerd met deze vernieuwing, aanzienlijk minder kansen op problemen in het komende stookseizoen, en je vorige ketel heeft behoorlijk zijn best gedaan. Echter, als je vorige ketel ook al een HR was, ga je niet echt wereldschokkende besparingen krijgen. Was dit een niet-condenserende ketel, dan zou er heel theoretisch 11% te winnen moeten zijn. Voorwaarde is wel dat je afnemende systeem, i.q. de radiatoren, groot genoeg bemeten zijn, zodat de ketel ook een retourwater temperatuur krijgt waarbij hij kan condenseren.
Sa_reno schreef:
- 3 van onze radiatoren hebben geen ontluchtingsventiel en ik krijg niet alle lucht uit het systeem. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit toch voor elkaar krijg?
Daar zijn foefjes voor door koppelingen los te draaien, maar daar moet je niet aan willen beginnen als je er geen ervaring mee hebt. Hebben die radiatoren geen mogelijk er alsnog een ontluchter op te zetten?

Wanneer dat een onmogelijkheid is, kun je altijd nog een zogn. microbellenafscheider op de plaats waar de hoogste watertemperatuur heerst, te plaatsen. Dat is een gazen korfje in een wijdere buis waar de in het water opgeloste gassen zich gaan afzetten (denk aan een pan waar je water in kookt en waar je dan gasbelletjes ziet ontstaan voordat het water gaat koken). Die gasbellen klonteren op dat korfje samen tot ze naar boven gaan en daar door een automatische vlotter naar de buitenlucht afgevoerd worden.

En dergelijk appendage is zo in staat om de hoeveelheid opgeloste gassen in de gehele installatie sterk te verminderen, dus ook in de 'moeilijke' hoekjes.
Sa_reno schreef:
- de CV staat volgens mij nog op fabrieksinstellingen. Wel opentherm. De comfortstand mbt tapwater verbruikt meer maar kan volgens mij niet zorgen voor dit 'extreme' verbruik. Welke optimalisaties kan ik verder instellen? Heeft het zin om aan de watertemperatuur te zitten? Zo ja, welke temp?
Opentherm is niet mijn favoriet (ongekend merkprotectionisme zonder toegevoegde waarde wat de consument nodeloos geld kost), maar doet niet echt ter zake van het verbruik.

De comfortstand, die eigenlijk 'Eco' heet, is wel een bron van zorg en meerverbruik, zeker als jullie de hele dag niet thuis zijn.

Deze ketel heeft geen 3-wegklep die het toestel schakelt tussen tapwater- of verwarmingsbedrijf.

In dit geval zitten er twee spiralen in het warmtewisselblok van de ketel. In de Eco-stand houdt het toestel dit aluminiumblok op geregistreerde momenten op temperatuur, ongeacht of er dan ook echt water gebruikt wordt.

Daarbij ontstaat de mogelijkheid dat er door het niet aanwezig zijn van een 3-wegklep, er onbedoeld ook warm Cv-water in het radiatoren circuit kan verdwijnen, terwijl daar helemaal geen behoefte aan is. Simpelweg omdat warm water lichter is dan koud water. Dit fenomeen wordt 'thermosifon' werking genoemd en vindt plaats bij opgaande leidingen vanaf de ketel. Dit dat staat ook keurig beschreven in de handleiding.

Helaas gaat dit aan veel 'plaatsters' van deze ketel voorbij, met onnodig meerverbruik als gevolg. De remedie is even simpel als doeltreffend; een keerklep plaatsen die de ongewenste stroming voorkomt.

Of dit echt in jouw geval speelt kun je testen door hier en daar is aan de aanvoer van de Cv-leidingen te voelen (meestal de bovenste), en/of de Eco-functie uit te schakelen. Hierbij moet je natuurlijk wel je gasmeterstand opnemen, en dit experiment een week in beide gevallen vergelijken, waarbij je natuurlijk extreme Cv-vraag als gevolg van ernstig ander weer, uitsluit.

Sa_reno schreef:
Heeft het vervangen van radiatoren zin? Zijn moderne jongens (veel) efficiënter dan oudere?
Het vervangen van radiatoren in oudere huizen door nieuwe is meestal een onzinnige zaak, nieuwe radiatoren doen het echt niet beter dan de oudere! Vertonen ze echter lekkage verschijnselen, dan hebben we natuurlijk een ander verhaal.
Sa_reno schreef:
Dit is wel een laatste optie want mijn verbruik is gelijk aan de oude kerncentrale die ik had staan. Dus met dezelfde radiatoren. En mocht ik de radiatoren vervangen, hebben voetventielen dan zin?
Om met het laatste te beginnen, voetventielen kunnen zin hebben indien je (thermostatische) radiatorkranen geen mogelijkheid hebben tot voorinstelling van het debiet hebben. Aan de andere kant kunnen ze bij onjuist aangelegde/beheerde installaties ook aanleiding geven tot verstoppingen.

Ik ben bij dat je waarschijnlijk al ingelezen bent naar het belang van waterzijdig inregelen, dat scheelt al weer!

Maar of je nu iets aan die radiatoren moet gaan doen is pas te zeggen als je een warmteverlies- of transmissie-berekening laat maken. Ja, dat kost eenmalig geld, maar dan weten we ook waar we het over hebben, en vooral waar we het niet over hoeven te hebben. Uit zo'n berekening wordt duidelijk wat je aan capaciteit per ruimte, en in het totaal nodig hebt.

Alleen eerst met dat gegeven op tafel is er pas iets zinnigs te zeggen of je iets aan je radiatoren of je leidingsysteem moet gaan veranderen.
Sa_reno schreef:
Graag advies.
Hoop ik je bij deze op een duidelijke, maar vooral inzichtelijke manier gegeven te hebben. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik dat graag van je!
 

Sa_reno

  • #8
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden:
Bernhard schreef:
a. de installatie/radiatoren zijn niet afgesteld op het juiste aantal liters water per uur
b. de ketel kan te lang op warmwater staan, druppelende kraan
c. temp sensor wwarmwater niet oke
d. te veel lucht in de installatie
e. radiatoren gedeeltelijk warm, geen goede doorstroming
f. pomp instelling te laag.
Als de radiatoren, zie a , niet zijn ingeregeld zal het retourwater een te hoge temperatuur hebben. De ketel meet die te hoge retourtemperatuur en zal dan niet doorstoken. De oude ketel had geen sensor om de retourtemp te meten en ging wel hoger branden. Laat de installatie door een deskundige op de genoemde punten controleren en afstellen. Het installatierendement gaat dan omhoog en en er zal veel minder gas worden verbruikt. mvgr bernhard
a. Daar heb je ongetwijfeld gelijk in maar ik heb de kennis niet om dat zelf te fixen. Enig idee waar ik hiervoor terecht kan?

b. Ik heb geen druppelende kranen. Intern in de CV lijkt me stug, gezien de leeftijd.

c. Lijkt me ook sterk maar kan het laten checken.

d. Zeker weten

e. Alle radiatoren worden warm (heet)

f. Durf ik niets over te zeggen.

- Niet doorstoken is hoger verbruik? Die begrijp ik niet helemaal. Nu op zoek naar een deskundige :-)
Houtstooktechnicus schreef:
- Daar zijn foefjes voor door koppelingen los te draaien, maar daar moet je niet aan willen beginnen als je er geen ervaring mee hebt. Hebben die radiatoren geen mogelijk er alsnog een ontluchter op te zetten?
`

Er zitten nu (boven) alleen maar kranen op, geen thermostaten dus die moeten ook vervangen worden. Zijn er thermostaatkranen met ontluchters? Nu staan deze radiatoren gewoon permanent dicht
Houtstooktechnicus schreef:
- Om met het laatste te beginnen, voetventielen kunnen zin hebben indien je (thermostatische) radiatorkranen geen mogelijkheid hebben tot voorinstelling van het debiet hebben. Aan de andere kant kunnen ze bij onjuist aangelegde/beheerde installaties ook aanleiding geven tot verstoppingen.
Zoals gezegd moeten die kranen vernieuwd worden. Waar moet ik dan op letten? Verstoppingen heb ik niet. Het systeem is meerdere malen gespoeld zonder ellende.
Houtstooktechnicus schreef:
-Maar of je nu iets aan die radiatoren moet gaan doen is pas te zeggen als je een warmteverlies- of transmissie-berekening laat maken. Ja, dat kost eenmalig geld, maar dan weten we ook waar we het over hebben, en vooral waar we het niet over hoeven te hebben. Uit zo'n berekening wordt duidelijk wat je aan capaciteit per ruimte, en in het totaal nodig hebt.
Ook hier weer. Waar vind ik een betrouwbare goede deskundige?

Bedankt!
 

Bernhard

  • #9
Je zegt dat de radiatoren warm/heet worden.
Als dat zo is hoeven ze niet ontlucht te worden.
Worden de radiatoren over het hele oppervlak goed warm?
Wat is de instelling van de watertemperatuur op de ketel?
De watertemperatuur mag op 80grd ingesteld worden.
Hoe lang duurt het om vanuit de nachttemperatuur de kamer op de gewenste temperatuur te stoken?
De capaciteit van de radiatoren was met de oude ketel goed.
De nieuwe ketel kan de capaciteit van de radiatoren niet veranderd hebben.
mvgr bernhard
 

Sa_reno

  • #10
Radiatoren worden gelijkmatig heet maar de retourleiding is ook zeer heet, bijna net als de aanvoer.

De watertemp stond op 80 maar heb ik afgelopen weekend op 60 gezet. Toch maar terug?

Die tijd zou ik moeten meten, de woonkamer is echter redelijk groot, 70m2.

Ik weet niet of die capaciteit goed was, hij ging weg vanwege het hoge verbruik, niet omdat hij stuk was.

Laat alleen het verbruik er niet gunstiger op geworden zijn.
 

Bernhard

  • #11
De radiatoren worden gelijk matig heet.
Is de hele bovenkant heet?
De retour is net zo heet als de aanvoer.
Welke leiding van de radiator wordt het eerst warm.
Als de retourleiding als eerste warm wordt dan zou de aanvoer- en de retourleiding bij de ketel verkeerd gemonteerd zijn.
De capaciteit van de radiatoren is dan maar 30-40%.
Dan wordt het te kort aan radiatorcapaciteit door de ketel gecompenseerd met een veel te hoge watertemperatuur.
En dat is niet zuinig stoken.
mvgr bernhard
 

Sa_reno

  • #12
Ik zet de boel vanavond wel op sambal en loop het door.

Volgens mij wordt de aanvoer gewoon als eerste heet.
 

Sa_reno

  • #13
Ik heb alleen de woonkamer gecontroleerd.

De radiator wordt aan de juiste zijde warm. En gelijkmatig.

Van 16 gr naar 19 graden duurt een uurtje

Retour leiding is vervolgens bijna net zo heet.

Ik hoor wel lucht borrelen maar dat krijg ik er dus niet uit. (Zie eerdere post)
 

Bernhard

  • #14
Op afstand is het moeilijk om een oorzaak te vinden.
Het systeem moet wel ontlucht worden. Ik denk dat de afwijking, te hoge watertemperatuur en zeer lange opwarmperiode, niet door de luchtbellen veroorzaakt wordt. Er moet meer zijn om zo'n grote afwijking te krijgen.
Gaarne controleren :
1e. temperatuur meten van de retourleidingen van de radiatoren en van de ketel, gedurende het opstoken
2e. bij de volgende opwarmperiode de radiatoren uitzetten, behalve de radiator in de woonkamer
3e. weer meten de retourleiding.
Als de retourtemperaturen dicht bij elkaar liggen dan zijn de radiatoren wel erg klein. Dan zijn ze ongeveer 60-80% te klein.
Ik kan mij niet voorstellen dat een CV-techniker zo'n grote fout maakt. mvgr bernhard
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
Inregelen (en/of ventielen vervangen), vooral de badkamer radiator als dit een "decor" type is.
Deze zorgt vaak voor een kortsluiting waardoor de retourtemperatuur te snel oploopt.
De ketel zal dan terugregelen.
 

Houtstooktechnicus

  • #16
Ik krijg de indruk dat de radiatoren op een aanvoer/retourtemperatuur van 90/70 graden bemeten zijn, en dan nog aan de krappe kant. Dat was een ontwerpcriterium wat in de jaren '70 omwille van kostprijs vaak gehanteerd werd.

Bij deze buitentemperaturen zou je een lang zo hoge watertemperatuur nog niet nodig hebben.

Dat je niet overal kunt ontluchten is onpraktisch, maar mogelijk zijn er hoger liggende ontluchtingspunten. Het lijkt me nu geen probleem voor de klacht.

Maak eens wat foto's van die radiatoren, vaak zit er tegenover de aansluitingen een blindplaatje waar een ontluchter in kan.

We kunnen dan ook zien wat voor type radiatoren je hebt, dat geeft al een indicatie of ze voldoende capaciteit hebben.

Zijn ze inderdaad te klein, dan gaat ook de beste HR-ketel geen besparing geven...

In dat geval is het wijs mijn eerdere advies te volgen en een warmteverliesberekening te laten maken, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Dat doe je het best via een warmte-technisch adviesbureau. Een installateur zit daar echt niet op te wachten, en de betere laten het ook daar doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu