Aansluiting dampremmende/-dichte folie op muur

Kavermeer

  • #1
Ik lees dat je erg veel aandacht moet besteden aan de aansluiting van dampremmende of dampdichte folie op de muur. (In mijn geval noemt de fabrikant het dampremmend, maar het is bedoeld voor aan de warmte kant en heeft een Sd >= 10m.) Nou vraag ik me af hoe men dat normaliter doet in het geval van een oude bakstenen muur? De stenen verspringen onderling nog wel wat, en het metselwerk is ook nogal onregelmatig. Of in het geval van een oude stuclaag (zanderig)?

Optie 1 is kitten op de muur. Het lastige is dan dat je de ene keer verder de muur in moet met de folie dan de andere keer, en hoe goed de kit blijft zitten op oud metselwerk is natuurlijk de vraag. Bij zo'n zanderige stuclaag is het sowieso onbegonnen werk, want die brokkelt meteen verder af. Ook vraag ik me af of hoe groot de diffusieweerstand van zo'n stuclaag is - gaat je vocht dan niet gewoon door de stuclaag alsnog achter de folie zitten?

Optie 2 is een balkje tegen de muur. De folie kan dan op de balk. Dan zit je nog steeds met het dichten van de kier tussen de balk en de muur, oplopend tot meer dan een centimeter, en dat is weer niet lekker dicht te kitten.

Is de oplossing dan de muur eerst glad afwerken met wat nieuwe stuc en daar de folie tegenaan te kitten? Of een balkje tegen een nieuwe stuclaag? Of een balkje tegen de muur en de kieren dan dichtsmeren met iets van allesvuller?
 

Tiho

  • #2
Klinkt bekent, ik heb dat naar aanleiding van een tip van WGB zo gedaan.

Brede rups siliconenkit op de muur die je dan eerst goed schoonmaakt, folie ertegen en dan een dunne lat met slagplugjes direct onder de rups vastslaan. Met een dunne lat heb je ook geen last van de ongelijkheid.

Meeste mensen noemen de warme kant de dampremmende laag. Remmen is toch ook een ander woord voor stoppen. De buitenzijde moet dampopen. Dus lijkt de term remmen ,me ook niet op zijn plaats.

Idd vrij verwarrend af en toe.
 

Kavermeer

  • #3
Die ongelijkheid los je met een dunne lat niet op: De ene steen ligt soms zomaar ruim een centimeter dieper dan de ander. Maar verder is het wel een aardig idee. Als ik het goed begrijp klem je met de lat dus in feite meteen de folie tegen de muur, die dan ook nog in de kit gedrukt wordt?
Misschien pas ik het idee wat aan, omdat dat bij mij makkelijker werkt (ik wil de lat graag achter de folie hebben): Lat met kit erop tegen de muur, en dan de folie daar weer op kitten.

'Zij' (foliefabrikant) hebben het over dampdoorlatend, dampremmend en dampdicht. Bij het laatste doelen ze op folie die ook voor badkamers en sauna's geschikt is, terwijl ik voor een slaapkamer bezig ben. Ik heb in de archieven hier al veel discussies over de naamgeving van de folies gevonden, vandaar dat ik het maar even specificeerde met een Sd waarde.
 

Chathanky

  • #4
Remmen is zoiets als weren. Nagenoeg geen enkele folie is 100% dampdicht.
Belangrijk is dat de warme zijde minder vocht door kan laten den de koude zijde. Als die ballans omdraait hoopt er vocht op tussen deze 2 lagen.

Neem een emmer met een klein gat in de bodem. Als je de emmer normaal vult met veel water zal de emmer gevuld raken met water, draai je de emmer om dan lukt het je nooit om die emmer door het kleine gat gevuld te krijgen.

Is ie simpel uitgelegd of niet? :mrgreen:
 

Kavermeer

  • #5
Ik heb blijkbaar nog steeds moeite om op dit forum de dingen op de juiste manier te zeggen - op de een of andere manier wordt het vaak verkeerd geinterpreteerd.

Er heerst bij mij geen verwarring over welke folie waar moet. Het enige is dat er over dampwerend, -remmend, -open en -dicht op het forum nog wel eens wat spraakverwarring is geweest. Daarom specificeerde ik de folie met de benaming van de fabrikant (dampremmend) en de Sd waarde.

Bij mij is het op dit moment sowieso geen punt. Aan de koude kant zit alleen wat dun hardboard om de isolatie op zijn plaats te houden (en om de boel tochtdicht te maken) - daarachter waait het gewoon. Die emmer zit dus met de open kant naar buiten en al haal ik de hele bodem eruit, dan nog krijg ik 'm niet vol :wink:
 

Chathanky

  • #6
Onregelmatige kieren dicht ik in iedergeval af met pur of kit.
Dit moet voldoende zijn om genoeg woonvocht tegen te houden.
Het beetje wat dan nog lekt kan door de minder dampdichte deel naar buiten weg.

Bij het isoleren gebruik je toch al latten of balkjes. De aansluitingen op de muur sluit je dan netjes op met pur of kit. De folie breng je dan goed afsluitend aan op de balken. Moet je later er wat aan ophangen prik je ook altijd wel een gat in de afdichting met een schroef, dit is niet te voorkomen. Ja, als je ruimte houdt tussen de folie en je binnenafwerking.

Een goede kierafdichting moet je ook willen om het tochten te voorkomen als de constructie open is. Doe je dat niet dan doet dat afbreuk aan je isolatiewaarde.

In de plaats van een emmer kun je ook een trechter als zichtbaar voorbeeld nemen. de vraag die je jezelf dan stelt is hoe voorkom ik dat er vocht in de trechter ophoopt als je er water door een van de gaten laat stromen. :lol: :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Als alles goed is geïsoleerd, en er aan de buitenzijde ventilatie is, heb je weinig kans op problemen. Alleen bij bv. zwembaden met binnen +30graden ontstaan er in de winter snel problemen. Ik lees af en toe over bouwfouten, en condensatieproblemen zijn normaal alleen als er ook een koudebrug zit. Dus zo'n vaart loopt het normaal niet. Dus ik ben het met Chatchanky eens dat er altijd wel openingen zijn.

Zelf kit ik alleen de gipsplaten rondom af, theoretisch heeft de folie dus geen goede aansluiting. We merken vanzelf wel of dit een probleem is :)
 

Kavermeer

  • #8
Voor nu maak ik me geen zorgen. Maar later kom ik nog een badkamer tegen, en ik zie dit dus ook als een oefening voor dan. Aan de hand van wat ik nu zie en tegenkom kan ik beter een inschatting maken van wat ik later in de badkamer kan verwachten en wat dan haalbaar is.
 

Tiho

  • #9
Ik heb op andere stukken ook de balken een cm of vier van de muur gehouden, daaronder een plank met PE ertegen volgespoten met pur en de zijkant ook afgedicht met een plank met PE. De volgende dag heb je een spiegelglad oppervlak wat mooi op maat zit.

Dit moet je dan doen voor je de andere isolatie erin stopt. Zat zelf nog te denken over PE tegen de muur, maar zo te horen is dat een beetje overdone.
 

Fantomaz

  • #10
Is het niet mogelijk een wandje te maken door panlatten tegen CLS balkjes te "sandwitchen" met daartussen de open folie?
De 2cm ruimte, gecreeerd door de panlat geeft voldoende ruimte aan de koude kant om achterlangs te ventileren.
Aan de woonkant van de wand, had ik gewoon dicht plastic in gedachten.
De ruimte ertussen (CLS dikte dus. ca 9cm) vul ik op met glas- of steenwol.

Het enige nadeel is dat ik niet zou weten hoe ik de panlat tegen de CLS moet monteren.
Ik probeer me hier wat te laten inspireren. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Waarom moeten dat CLS balkjes zijn ?
Dat is gewoon een standaard (Canadian Lumber Standard) voor hout.

Gewone balkjes, liefst van de houthandel zijn altijd goed.
 

Fantomaz

  • #12
Doe jij aroma/smaakversterker in je soep? Of gebruik je maggi?
Heb jij je kinderen in papieren wegwerpluiers gehad? Of had je Pampers (zelfs al was het kruitvat eigen merk)
Draai jij, bij gebrek aan een juiste sleutel, je moeren aan met een verstelbare moersleutel, of gebruik jij een Bahco? :shock:

Ik gebruik balkjes en noem ze CLS-jes, hoewel ik toevallig van mijn houthandel heb begrepen dat ze uit Zweden komen (SLS)

Whatsinaname
 

Tiho

  • #13
Je kunt toch gewoon door de CLS in de panlat schroeven?

Volgens mij is de TS met een dak bezig.
 

Fantomaz

  • #14
Tiho schreef:
Je kunt toch gewoon door de CLS in de panlat schroeven?

Volgens mij is de TS met een dak bezig.
Door de CLS... Da's ca 9cm :)
Maar OK het is een optie.
Ik zat zelf te denken aan het Prefab maken van elke "sandwitch", de volgende dan weer 60 (of 30?) cm verderop aan elkaar zetten en dan op zijn plek zetten.
Ik denk alleen dat dat een hels karwij gaat worden.
Maar OK, het ging hier om dak, begreep ik (wat te laat) :oops: .
En ik wil zijn topic niet kapen ;)
 

Kavermeer

  • #15
Dit is toevallig voor het knieschot onder een dakkapel, maar het idee is natuurlijk hetzelfde bij het dak. Overal waar je een onregelmatige muur hebt of een instabiele ondergrond. En dan nog blijft het probleem van dat het vocht gewoon 'om je kitrand heen' kan kruipen door een relatief dampopen stuclaag of steen.

Enfin, blijkbaar luistert het toch niet zo heel nauw en moet je gewoon zo goed mogelijk je best doen. En dan maar hopen dat dat goed genoeg was! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu