Aanhanger opknappen

Bolus

  • #1
Beste mensen,

Een tijdje terug, toen wij een huis gekocht hebben, hebben we daar een "cadeautje" bij gekregen: een verwaarloosde aanhanger. Ik wilde het ding eerst verpatsen, maar ik kan hem eigenlijk best goed gebruiken. Het probleem is, hij is in zeer slechte staat.

Ik weet dat ik nu heel weinig informatie geef, maar ik vraag me eigenlijk af of het de moeite waard is om hem op te knappen. Het verrotte plaatwerk vervangen, het frame schuren en verven, daar zie ik niet zo'n probleem in. Het is een geremde tandemasser en ik zou graag willen dat de remmen ook daadwerkelijk werken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit te doen, of zijn de remmen waarschijnlijk niet meer te redden? Misschien kan ik alleen de remmen vervangen? Om een idee te geven, ik gok dat hij al zeker 10 jaar ongebruikt buiten staat, al het hout is verrot en alles zit onder de roest. Alhoewel het er niet op lijkt dat er veel is doorgeroest. Het is een tandemasser met 2 geremde torsieassen. Alle tips zijn welkom.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Verrotte remmen op vier wielen is een flinke klus om weer goed te krijgen.

Je hebt daar veel handigheid, gereedschap, geld en tijd voor nodig. En dan nog houtwerk en plaatwerk?

Ik denk dat je beter kan investeren in een goede gebruikte van een paar honderd euro.

Dan heb je misschien geen tandem-asser maar hoe vaak heb je zo'n grote bak nodig?

Je auto moet het ook nog allemaal mogen en kunnen trekken.
 

Henk E

  • #3
En daar komt nog bij dat je bij een totaal gewicht wat waarschijnlijk hoger komt dan 750 kg hij zijn eigen kenteken moet hebben.
 

Stefan666

  • #4
Henk is de winnaar ;p

Tandem asser zonder eigen kenteken = politie magneet..

Als je de papieren wel hebt, opknappen.. kunnen nog leuk geld opbrengen.
 

Bolus

  • #5
Inderdaad, hij zal waarschijnlijk op eigen kenteken moeten. Opknappen en verkopen lijkt me opzich ook nog wel leuk.

Ik dacht vandaag er eens een wiel af te halen om een kijkje te nemen naar de remmen, maar ik krijg met geen mogelijkheid het wiel los. De bouten heb ik los gekregen, maar in het wiel zit geen beweging (draait wel, maar komt niet los). Ik ben bang dat hij flink aan de as zit vastgeroest. Ik betwijfel of er nog hoop is voor dit ding.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #6
(draait wel, maar komt niet los).

Dit is waarschijnlijk een stofkap, probeer het eens met een schroevendraaier er af te wippen.
Daarachter zit een centrale moer.
Werk dan zo stofvrij mogelijk
 

Poster

  • #7
Als alle bouten voor wisselen van het wiel eruit zijn, moet hij loskomen, anders kan hij aan de trommel vastgeroest zitten. Een paar flinke tikken op de velg wil wel helpen.
Heeft u dat bij alle wielen ?

Met het verwijderen van de stofkap, kunt u de remtrommel van de as loshalen, de remblokken vernieuwen, en bij het lager komen. maar het wiel moet er gewoon af kunnen, zonder de remtrommel te demonteren, anders demonteren met trommel en al.

Maak eens een foto.
 

Bolus

  • #8
Ik heb al wel een paar tikken met de moker gegeven, maar nog niet heel hard. Ik heb wat foto's gemaakt, hopelijk zijn ze duidelijk genoeg.





 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Het wiel zit waarschijnlijk vastgeroest aan de remtrommel en de astap. Je kunt wat kruipolie spuiten door de boutgaten en dagje laten intrekken. Dan met een zware houten balk (geen moker) op de binnenkant (aszijde) van de velgrand meppen totdat hij loskomt. Tijdens meppen wiel af en toe draaien.

Het frame zit er trouwens degelijk uit, de roest is waarschijnlijk alleen oppervlakkig (en dus niet doorgeroest). Ik zou overwegen om het frame te laten stralen.
 

Bolus

  • #10
Ok, ik ga dat eens proberen. Ik heb het frame verder ook geïnspecteerd en ik kan inderdaad geen plekken vinden dat hij echt is doorgeroest. Volgens mij is het allemaal oppervlakkige roest.

Zou je dat ook niet kunnen schuren ipv stralen? Of met de staalborstel op een haakse slijper?
 

Poster

  • #11
Als de aanhanger kan omkeren, kunt u een balkje met een krik tussen frame en wiel zetten, en zo wat spanning erop zetten, want het slaan op de velg moet voorzichtig gebeuren, de trommels zijn van gietstaal.
Maar eerst de olie goed laten intrekken.
Meestal zitten ze op de krans van de naaf vast, dus ook daar wat olie
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dat is geen goedkoop opknapklusje: 4 lagers, 4 nieuwe banden, 4 velgen die opgeknapt moeten worden, remmerij, verlichting, plaatwerk, eventueel nog een keuring bij de RDW...
 

Sjaan Smit

  • #13
Als je geen haast hebt is het een leuk klusje...
 

Ralph

  • #14
Zo te zien op de foto is het weggegooid geld. De rommel is in een te slechte staat. Ik tel even met je mee...
4 transportbanden €320,-
4 remschoensetjes €100,-
Remkabels € 50,-
schokbreker oplooprem €100,-
trommels laten draaien €150,-
wiel lagers €120,-

Dan heb je nog niks gedaan aan het chassis en de opbouw.

Voor dat geld koop je bijna een nieuwe of een goede 2e hands.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Klopt helemaal. Maar als je het leuk vindt om een aanhanger op te knappen, je bent handig en je hebt een paar lokale kleine bedrijfjes waarbij men voor een kratje bier in de lunchpauze de velgen wil opknappen, trommels uit wil draaien, enz. dan wordt het wel weer een ander verhaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu