90 kilo op één keilbout?

Frankiebosz

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil enkele klimtouwen in mijn kamer ophangen en vroeg me af of ik één touw per keilbout op kon hangen of dat ik er drie (in een driehoek) nodig heb (komt dan ongeveer 80 a 90 kilo op te hangen). Verder vroeg ik me af welke keilbout er dan nodig is. Mijn plafond is gemaakt van (vrij hard) beton.
Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

In ieder geval hartstikke bedankt!
 

Cornelis

  • #2
Komt er een statisch gewicht aan die bouten, of ga je er aan lopen zwieren en slingeren? In dat laatste geval moet je wel rekenen op een belasting van 3-4 x lichaamsgewicht.

Maar keilbouten kunnen erg veel hebben, M10 of M12, daar kan een olifant aan hangen. Of je kiest voor een lijmanker. Als je het echt veilig wilt maken, maak je elk punt uit twee bouten, verbonden met een ketting, zoiets als de toprelais in de klimhallen.
 

Frankiebosz

  • #3
Bedankt voor het antwoorden! Er komt een dynamisch gewicht op en daarom heb ik ook besloten om een chemisch verankering te nemen (ook door het wrikken dat je dan krijgt) Welke maat en diepte zou ik dan het beste kunnen nemen? Zodat het niet fout kan gaan, het liefste wil ik één verankering per touw mocht dat kunnen...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het sterkste is een dik schroefoog, door de dynamische belasting kan ook een bout afknappen door metaalmoeheid, met een schroefoog kan het touw heen en weer glijden en is de belasting minder op het punt waar de bevestiging het beton in gaat.
Met een schroefoog is het ook erg gemakkelijk het touw even te verwijderen, er zijn schroefogen met een soort spiraal waar ook schommels aan gehangen worden.
 

Cornelis

  • #5
Hallo Frankie,

Kan je geen boorhaken uit de klimwereld gebruiken? Die zitten in een gecontroleerd klimaat (binnenshuis) voor eeuwig, en zijn er speciaal voor gemaakt. Dan het touw met een karbiner in de haak, en zwaaien maar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu