Toilet aansluiten op pompput

Eise

  • #1
Hallo,

Het heeft allemaal lang geduurd, maar de gemeente is nu klaar en wij hebben een pompput gekregen zodat onze septictank buiten gebruik kan worden gesteld. Nu heb ik de afvoer van het toilet even blootgelegd en zie dat deze onder een gekke hoek de gevel verlaat.



Nu wil ik deze leiding aansluiten op een 160mm buis die langs de put rechtstandig omhoog komt.





De huidige situatie is dus als volgt:



Nu denk ik dat dat de bocht wel te maken is door wat te goochelen met 3 45º bochtjes.. maar is dat verstandig? Wat zouden jullie doen?
 

Marcn88

  • #2
Grespijp in geheel vervangen voor pvc en dan met 2 of 3 45 gradenbochten richting pvc buis 160 aan het eind verlopen
 

Eise

  • #3
Ik kan de gresbuis pas vervangen waar hij de gevel verlaat, de binnenvloer is een betonplaat die direct op zand is gestort. Daar kom ik dus nooit meer bij.

Maar als ik de gresbuis even buiten de gevel afslijp en daar een krimpmof opzet, gevolgd door 3 45º bochtjes is dat dan nog een beetje degelijk? ik zou niet weten hoe het ander moet.. maar toch.
 

Eise

  • #4
Ik heb net de omtrek van de gresbuis opgemeten, en die is 52cm, en als mijn middelbareschoolwiskunde nog een beetje klopt is dat 165,5mm diameter.



Volgens mij is dit geen gangbare maat.. zijn er hier mensen bekend met deze maat? Volgens mij gaat een reguliere verloopmof hier niet passen. Of wel?
 

Marcn88

  • #5
In gres is 160 de gangbare maat,maar u kunt idd een krimpmof 160-110 nemen en dan met 110 naar de aansluiting 160 eventueel nog een ontstoppingsstuk plaatsen
 

Eise

  • #6
Maar kan ik een krimpmof 160/110 wel over een buis van 165 heen krijgen? Zit er genoeg ruimte in zo'n mof?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Zo kunt u niet nauwkeurig meten, de centimeter loopt scheef over de buis en zal daarom meer aangeven.
 

Eise

  • #8
Dat kwam door het nemen van de foto, is allemaal wat lastig in de grond zonder vrije handen. Maar zoals je op de foto ziet geeft hij nu iets meer dan 52cm aan, wanneer ik gewoon netjes recht en strak meet is het precies 52cm.

Sowieso aanzienlijk meer dan de 50,27cm die bij een 160 buis hoort.

Maar dan blijft mijn vraag dus gewoon staan, krijg ik daar wel een normale krimpmof overheen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu