Toilet aansluiten op bestaande afvoer: flexibel stuk nodig?

Veronika

  • #1
Ik ben het oude toilet aan het vervangen door een nieuw, hangtoilet.

Het inbouwframe komt naast de koof met standpijp en luchtuitlaat te staan en het toilet komt dus iets meer naar links te staan.

Het huidige toilet is van achter horizontaal met een haakse bocht op de standpijp aangesloten. het nieuwe toilet komt iets meer naar links en iets hoger uit, ik zal dus een andere aansluiting moeten maken. Weet niet welke delen hiervoor bestaan en wat er kan.



Het frame komt nog meer naar rechts te staan, ongeveer waar de koperen waterleiding buis nu verticaal staat om het einde van de koof te markeren.

Close up van boven van huidige aansluiting:


Ik dacht zelf aan het afzagen van de aansluiting tussen bocht en standpijp, en het plaatsen van een of ander flexibel stuk of hoek van 45 graden tussen de oude aansluiting en de nieuwe zwarte buis? Maar is er dan een stuk dat in de oude lijmaansluiting geschoven kan worden?

Buismaat 110.


Zie foto: naast de bocht die al in het frame hangt heb ik onderstaande onderdelen bijgeleverd gekregen:



Het stuk standpijp met de huidige aansluiting vervangen is m.i. niet te doen omdat direct eronder er een ander aansluitstuk zit tbv de badkamerafvoer, er is dus geen ruimte om te zagen en een nieuw stuk erop te lijmen of erover heen te schuiven.
 

Fiesiekus

  • #2
Er zijn, naast 45 graden, ook 15 en 30 graden bochten; dus heel flauw. Misschien kan je die met de spie in de bestaande afvoer steken en de mof verbinden aan de afvoer toilet. Overigens zou ik die oude niet afzagen, maar proberen die bocht uit de mof te frotten door 'm warm te maken met föhn oid en schroevendraaier te pulken.

Kwestie van proberen, denk ik.

Ik zie ook de afvoer onderlangs (vanaf de badkamer) lopen; hoeveel mm diameter is die? Kan je evt. daarop aansluiten met een T-45 graden?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die 15 en 30 graden bochten zijn niet bij elke bouwmarkt te krijgen. Kijk eens bij een bouwmaterialenzaak. Zo op het oog zou een 15 graden wel gaan. Lastige zal inderdaad het lospulken van de bestaande 90 graden bocht zijn.

Er is trouwens wel 'creatief met koper' omgegaan als ik het leidingwerk zo zie :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #4
:lol: :lol:
 

Veronika

  • #5
De liggende pijp is 750, dat lijkt me te dun? Bovendien is er ook niet echt veel ruimte om daar iets te zagen en lijmen.

Met de spie in de bestaande T kan dus idd alleen als ik die huidige bocht eraf weet te peuteren?? Met warmte begrijp ik.
Spie-s op zo'n flauwe bocht die IN de buis gelijmd kunnen worden, (dus als ik m toch moet afzagen), bestaan die niet?

Of zo'n flauwe bocht precies gaat passen is natuurlijk wel een beetje de vraag...

En ik hoor jullie niet over flexibele stukken, bestaan die niet? Of hebben die niet jullie voorkeur? Ik heb wel witte geribbelde stukken gezien of juist zwarte rubber stukken met klembanden, maar ik weet niet of die nou geschikt zijn. Die ribbels lijken me sowieso niet, een pijp met ribbels vanbinnen stroomt niet lekker door lijkt mij.

Tja, het water loopt daar wat dicht langs elkaar... of zien jullie nog iets anders dat er mis aan is?
 

Fiesiekus

  • #6
Zo'n ribbelrioolbuis zou inderdaad niet mijn voorkeur hebben. Is toch een kwestie van proberen hoe je uitkomt; evt. met een stukje 110 mm rioolpijp er ergens tussen.
 

Azijnpisser

  • #7
Knelkoppelingen mag je eigenlijk niet achter muurtjes oid wegwerken. Mocht er 1 besluiten te gaan lekken, kan je er niet meer bij.

Er zijn "renovatiekoppelingen" te koop, die IN een buis passen, dus wellicht ook in een afgezaagde koppeling. (wel in grote maten te koop, zoals 110, maar niet in 50, dit for the record)

De 2 onderdelen die je toont zijn om de pot zelf aan de afvoer te koppelen.

Je kan met wat geduld, een ijzerzaagje, een fohn en een beiteltje voorzichtig de koppeling uit het T stuk frotten, maar er bestaat risico dat je het T stuk sloopt (been there, done that)
 

Fiesiekus

  • #8
Verder heb je ook nog een PE verloop van Geberit:



In links- en rechtsuitvoering te verkrijgen.
 

Azijnpisser

  • #9
Die zou wel eens heel mooi kunnen passen.

Wat je kan doen: Probeer een dergelijke verloop in 90mm te krijgen, en een rubber verloop 90-110. Dit is een verloop van wit rubber, glad aan de binnenkant, en hele hoge flappen rubber aan de buitenkant. Er zit ook nog een stuk aan wat je niet nodig hebt. (afzagen).

Deze rubber ring kan je om de 90 doen, en met gepast geweld in de afgezaagde pijp drukken. Dan hoef je niets te verbouwen.

heb helaas geen foto van de verloop die ik bedoel, maar is te verkrijgen bij (cryptisch) "constructievriend" (8 letters)
 

Xr8

  • #10
Reparatiesokken zijn ook verkrijgbaar in 50 voor uw informatie. Je zou de bocht vlak bij de mof langs af kunnen zagen, en er dan een reparatiemof 110 indrukken. Let wel op dat deze mof strak past.

Hieruit kun je met een stukje buis en een bocht naar behoefte verder werken. Ik zou achter het frame geen witte verbindinge adviseren maar zoveel mogelijk lijmen en voor het verloop naar 90 een bocht met manchet verbinding gebruiken.

Succes.
 

Veronika

  • #11
Dank alvast voor al jullie creatieve meedenken! Wordt enorm gewaardeerd.

De constructievriend heb ik begrepen, ben ik ook klant van :D

Bedoelen jullie met reparatiemof en renovatiekoppeling hetzelfde?
 

Kanterz

  • #12
Het kan aan mij liggen...
maar ik zou dat t-stuk 110 dat er nu zit eruit gooien, uit de onderste t-stuk stoken.
en daar een nieuw stuk pijp inzetten, dan een nieuw 110 t-stuk op de goede hoogte monteren, daar een stukje pijp 110 in aansluiten op de huidige standleiding dmv een schuifsok 110 en naar je reservoir toe werken met een stukje pijp, waarop je een sok 110 zet die aan 1 kant rubber ring heeft en andere kant lijmverbinding.
dan heb je iig minder onnodige bochten in je afvoer en zit het ook fatsoenlijk!

over flex. afvoer, tja wat gaat er voornamelijk door je wc ?
juist een lading wc papier en wat er nog meer bij komt, zou je iets flexibels gebruiken, heeft dit meestal geen perfect gladde binnekant en is je kans op verstopping groot!
 

Veronika

  • #13
Kanterz,

Je bedoelt het t-stuk uit de standleiding slopen met de fohn-beiteltje-schroevendraaier-poer methode.... Hmm is natuurlijk ook een idee. Maar dan loop ik wel het risico de boel daar dus kapot te slopen, toch? (Ik zou eerst kunnen oefenen op de bocht...).

Dan in de standpijp van onder naar boven: stukje buis (om hoogte te winnen) t-stuk (op juiste hoogte voor toilet), stukje buis, schuif-sok- oude standpijp.

Waarom niet: stukje buis - schuif-t-stuk - oude pijp? Zou dan ook moeten kunnen toch? Of werkt dat niet? Heb ze wel gezien volgens mij.

En voor de aansluiting vanaf de standpijp naar de pot, stel je een 110 sok met lijm en rubber voor, is dat zodat de aansluiting ooit nog eens makkelijker vervangen kan worden? Lijkt me goed plan. Moet dan alleen wel een soort verloopstuk 90-110 hebben denk ik, die zwarte buis van het frame is toch 90, dacht ik.

Iemand nog nadere tips voor het lospoeren van de lijmverbindingen? vind dat PVC nou niet echt fijn spul om mee te werken, is zo hard en stug.
 

Veronika

  • #14
Heb al her en der wat tips gevonden. Stomme vraag misschien, maar wordt met een fohn een gewone haarfohn bedoeld of meer een verfbrander ofzo?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Inderdaad een verffohn.
Ik zou de bocht vrij kort voor de aansluiting met de T afzagen en dan aan de binnenzijde van het restant in de lengte zover inzagen dat je het T stuk net niet raakt. Dan goed verwarmen met Fohn rondom maar wat meer bij de zaagsnede. Dan met een waterpomptang het restant dat je hebt laten staan goed vastgrijpen en dan met fohn er bij het pvc oprollen.

Hier en daar een beetje frotten met een schroevendraaier er tussen.
 

Fiesiekus

  • #16
Klopt, maar met een punt- of combinatietang rol je beter de PVC op. Overigens is het idee van Kanterz ook wel te doen als die leiding omhoog voldoende speling heeft. Als ie vast zit, wordt 't allemaal moeilijker om te verwijderen en nieuwe T te plaatsen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #17
Gebruik de verfbrander wel met beleid. Op afstand en geleidelijke verwarming, liefst op een lagere stand. Het wil al snel 'te snel' gaan en dan raakt je T-stuk uit vorm.
 

Veronika

  • #18
He Frank en anderen, bedankt, zo had ik me het ook ongeveer voorgesteld, ik moet de buitenkant natuurlijk heel zien te houden om er weer iets in te kunnen lijmen, dus vooral niet zagen maar ook niet vervormen met de warmte.

Ik ga op zoek naar de door jullie genoemde tussenstukken, en een verffohn regelen, thx iedereen!
 

Kanterz

  • #19
Veronika schreef:
En voor de aansluiting vanaf de standpijp naar de pot, stel je een 110 sok met lijm en rubber voor, is dat zodat de aansluiting ooit nog eens makkelijker vervangen kan worden? Lijkt me goed plan. Moet dan alleen wel een soort verloopstuk 90-110 hebben denk ik, die zwarte buis van het frame is toch 90, dacht ik.
die heb je toch al?!
staat op je onderste foto!
waarom ik een sok met aan 1 kant lijm & 1 kant rubber voorstel, is omdat je dan een degelijke verbinding kan creëren, PP kan namelijk niet verlijmd worden in pvc, dus moet je ergens een overgang hebben dmv een rubber ring.

veel succes ermee !
 

Veronika

  • #20
O je hebt gelijk, ik voel me erg dom. Ik kon/kan al helemaal niet plaatsen hoe en waar ik die stukken in elkaar moet passen, maar nu zie ik het.

Dat korte ding is dus een overgang 90-110, en daarna heb ik nog een sok 110 rubber - 110 lijm nodig, en daarna nog een stukje buis, voor in de sok en in de t van de standpijp. En ergens daartussen nog een bocht, om het mooi passend te maken. Ik ben benieuwd of dat allemaal gaat passen!

In jouw voorstel, Kanterz, hoeft de bocht dus niet omdat ik dan een t op de juiste hoogte zou hebben. Vooralsnog ga ik echter eerst de bocht uit de t proberen te halen, en durf ik niet direct aan de standpijp te beginnen :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu