Tocht vanuit zolder (eternieit platen in dakbeschot)

Hurm

  • #1
Beste forumleden,

Bij ons op de badkamer tocht het vrij veel door de kieren van de badkamerdeur. Ik heb al een tochtstrip aangebracht op het kozijn van de deur. Dit houdt de tocht op de meeste plaatsen tegen.
Echter... Zodra ik de afzuiging van de badkamer aanzet, begint de deur te fluiten. Aangezien de afzuiging de lucht langs de deur 'afzuigt' (ik wist niet dat zo'n afzuiging zo'n kracht had :-| ).
Dit betekent dus zodra de deur dicht is en de afzuiging aanstaat, je totaal gestoord wordt van het fluitend geluid. De tochtstrip weghalen zorgt er dus weer voor dat het tocht.

Nu ben ik de bron van de oorzaak gaan onderzoeken en kwam ik al snel terecht op de zolder (bereikbaar met vlizotrap). Het betreft hier een berging zolder, dus er slaapt of woont niemand.
Het eerste wat mij opviel was de kier tussen de dakrand en de vloer (bedoeld voor ventilatie?). Hier heb ik Rockwoll in geplaatst. Mag dit wel? (ik zie nergens vochtplekken op de zolder).

Daarnaast is de zolder totaal niet geïsoleerd. De kou en tocht komt dus van de vlizotrap naar de tweede verdieping. Aangezien de badkamerdeur in de buurt van de vlizotrap is gepositioneerd, trekt alle tocht door het luik van de vlizotrap naar de badkamer en in mindere mate naar de slaapkamers.

Is er een manier om het vlizotrap luik te isoleren? Dit bespaart namelijk in eerste instantie de nodige kosten. Hierbij moet ik wel zeggen dat er amper ruimte is tussen de truip en het luik als deze ingeklapt is. Dik piepschuim of iets dergelijks past hier niet tussen.

Zodra het buiten waait, is dit voelbaar op de zolder. Vooral bij de zolderraampjes. Deze zijn namelijk enkel glas. Het plafond bestaat uit eterniet platen met daarop volgens mij direct de dakpannen.
Nu was mijn idee om onder de eterniet platen isolatiemateriaal inclusief dampremmende folie te plaatsen en dan gipsplaten.
Of moet het asbest houdende eterniet eerst verwijderd worden? Dan moeten de dakpannen er toch ook af?

Kortom:
- kostenbesparende methode: is het mogelijk om de tocht tegen te houden bij het vlizotrap luik, zonder de hele zolder te isoleren?
- duurdere methode: hoe isoleer ik de zolder op een goede manier en hoe moet ik omgaan met de eterniet platen?


Met vriendelijke groet,
Hurm
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu