Tips voor het ontwerpen en maken van schuifdeuren?

S@nder

  • #1
Momenteel ben ik bezig met het ontwerp van mijn toekomstige woonkamerkast.

Het moet een kast worden met -onder andere- 4 schuifdeuren erin (ca 150cm hoog). Hebben jullie tips waar ik aan moet denken bij het ontwerp van die deuren. Wat is de meest eenvoudige manier om die deuren te plaatsen?

Ik worstel met name met het feit dat de deurtjes er pas op het laatst in gaan en er zonodig ook weer uit moeten kunnen.

Alvast dank voor de hulp
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2

De schuifdeuren lopen voor elkaar langs en kunnen, doordat het bovenste profiel dieper is, er zo ingetild worden, dus eerst boven er in en dan laten zakken.
Werk de deurtjes aan de onderkant wel glad af i.v.m. beter glijden.
 

Kees61

  • #3
Als je de deuren te smal maakt, dan schuift het niet lekker meer in zo'n profiel. Misschien kan je dan beter voor 3 deuren kiezen, in plaats van 4.
Er zijn veel rail systemen te koop waarbij je de deuren later kunt plaatsen en weer kunt verwijderen. Een systeem waarbij de deuren hangen, schuift heerlijk.
Voordat je de kast gaat maken, moet je eerst weten hoe je de schuifdeuren maakt, omdat de maten van de kast daar ook van afhangen.

Waar je aan moet denken bij schuifdeuren..
  • natuurlijk aan het beslag dat je gaat gebruiken.
  • Welke grepen je gaat gebruiken. Bij een schuifdeurkom mag de achterste deur niet te ver achter de voorste schuiven, omdat je anders niet meer bij de greep kan komen. Of een greeplijst aan het eind van de deur, waarbij de achterste deur nooit voorbij de voorste kan schuiven ivm die greep.
  • Wil je sloten gebruiken? Wat is daarvoor te koop, welke deurdiktes nodig, hoe te bevestigen (tussenzijdes?) enz.
Eigenlijk eerst goed informeren wat er te koop is en dan een goede tekening maken van de kast met maten (en details) en dan pas gaan zagen.
 

S@nder

  • #4
Dank voor de snelle reacties.

Van welk materiaal kan ik de geleiderails het beste maken?
Het liefste frees ik de rails uit hetzelfde materiaal als de rest van de kast, maar hoe krijg ik dan dit deel (zie onder) sterk genoeg zonder dat er een enorme opening tussen de voorste en achterste deuren zit?



Ik kan me voorstellen dat een metalen U profieltje het makkelijkst is, maar dan zit dat wel altijd in het zicht...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De volle breedte plus de speling eruit frezen en wat dieper een aluminium strip infrezen of een T-profiel in de sleuf schroeven.
 

S@nder

  • #6
Is er nog een manier zonder gebruik te maken van een aluminium strip of profiel?
 

Kees61

  • #7
Een deur blijft natuurlijk niet vanzelf zweven.
Je kunt zoiets gebruiken:

Hier hangt de deur aan een rail. Onderaan zit een pen in de kast, dat in een groef onderaan de deur geleidt.
Je hebt alleen een klein beetje (3 mm) ruimte onder en boven de deur nodig.
 

S@nder

  • #8
Ziet er goed uit en lijkt weinig ruimte in te nemen.
De groef onder de deur zou ik nog kunnen vervangen voor een houten groef. denk ik. Ziet er nog beter uit.

Is dit een regulier verkrijgbaar systeem of is het een speciaal onderdeel?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@ Kees61, welke inbouwdiepte heb je nodig voor dat systeem ?
Dat moet wel kunnen bij de kast van TS.
 

Kees61

  • #10
Je moet niet gaan besparen op een onderdeel van een euro. Dat kunststof u-profiel onderin is lekker glad en het schuift veel beter dan direkt in het hout.
Ik weet niet wat je bij de ijzerwinkel kan kopen. Ik kom daar niet vaak omdat ze dit soort dingen toch niet op voorraad hebben, maar je kunt het natuurlijk wel proberen. Misschien kunnen ze het bestellen.
Anders kan je het bij een meubelmaker proberen, of die het kan bestellen. Het is verder niks bijzonders.
Let er dan wel op hoe zwaar de deuren zijn. Er zijn systemen voor deuren tot 10 kilo, tot 15 kilo e.d.
 

Kees61

  • #11
De inbouwdiepte ... zie plaatjes.



Hier kunnen de deuren 16-19 mm dik zijn.
Ze zeggen max. 1m40 hoog en 1m breed, maar 1m50 hoog zal ook nog wel lukken.


Maar je kunt het beste ff in een boek kijken bij het schuifdeurbeslag.
 

S@nder

  • #12
Dank je voor de tip!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu