Tips gezocht voor tuinberegening

Sharky

  • #1
De lente staat voor de deur en het is tijd om de tuin te gaan voorbereiden.

Afgelopen jaar heb ik mijn garage afgebouwd en daarin staat een grondwater pomp.

Nu heb ik in de fundering 2 buizen van 125mm geplaatst waardoor ik de pers en zuigleiding kan steken voor mijn tuin beregeningsinstallatie.

Nu ben ik op zoek naar tips en adviezen om een goede beregeningsinstallatie te maken.

de zuigleiding heb ik gemaakt van grijs PVC 50mm. Er komt een nieuwe hydrofoor pomp in. De tuin bestaat grote deels uit gras en hier en daar wat struiken en planten. De tuin is +/-30 meter diep en 13 meter breed.
Ik wil ook de voortuin kunnen beregenen.

Maar nu ben ik aan het twijfelen wat ik het beste kan doen?
1) een massieve dikwandige leiding maken rondom de tuin van 32mm PVC met her en der een aantal pijpjes naar boven voor sector sproeiers,
2) Aparte massieve leidingen maken per sproeipunt
3) of flexibele leiding gebruiken naar elk sproeipunt.

Wie heeft er tips?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Graaf een tyleenbuis in de grond waar u een paar kranen op zet om de 10 meter, eentje dicht bij de pomp en de rest verdeeld over de lengte van het perceel dat u wilt sproeien.
Tot het een na laatste tappunt 25 mm dikte gebruiken, de laatste kraan kan het af met 16 mm.
Met sectorsproeiers kunt u dan het hele stuk nauwkeurig besproeien en u hebt nog tapmogelijkheden voor b.v. een gieter bij de diverse kranen.
Gebruik kogelkranen, die zijn goedkoop en hebben geen of nauwelijks interne weerstand.
 

Sharky

  • #3
Ok duidelijk

Kan ik die Tyleenbuis los in de grond leggen of is het beter om deze in een bv een rioolbuis 40mm te leggen?

Welke koppelingen kan ik op die tyleenbuis gebruiken, zijn er ook koppelingen met schroefdraad op?
 

Ralph

  • #4
Waarom sproeien, je kan ook vloeien. Dat is lekker stil en je kan dat overdag doen als je dat wil.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ja vloeien kan ook maar mijn ervaring is dat sommige stukken dan modder worden en andere stukken droog blijven.
Met een beetje goede sectorsproeiers hoor je bijna niets.

@ Sharky: Er zijn knelkoppelingen voor tyleen bij de installateur of bij sommige bouwmarkten te koop, eigenlijk bij ieder bedrijf dat tyleen slangen verkoopt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu