Tijdelijk weersafhankelijk stoken

Dennisv

  • #1
Hallo

ik heb weer een vraagje, het betreft het weersafhankelijk stoken met de ketel. (vaillant vhr solide 18 22c)

zoals ik al eens eerder had gevraagd over hoe en wat ben ik aan de slag gegaan. maar kwam er laatst achter dat er op de Honeywell chronoterm vision thermostaat een functie zit waarmee je dus tijdelijk weersafhankelijk kan stoken.

is er niet een mogelijkheid om dit ook met de honeywell modulation te doen


dan een tweede vraag als je wil stoken op weersafhankelijk dan moet je een stooklijn invoeren, standaard is deze op 16 ingesteld maar ik kan nergens de overige tabellen vinden waarop je de overige kan zien
 

Xr8

  • #2
Als je weersafhankelijk wilt stoken dan zul je ook een buitenvoeler moeten hebben, ken Vaillant niet goed en weet niet of je de buitenvoeler in de ketel kunt aansluiten, of dat dit op de Vision moet.

Bij de modulation kun je in een extra menu aangeven waar de buitenvoeler zit, op de klemmenstrook van de ketel, of op de grondplaat van de thermostaat. Het getal 16 hoort bij een vooringestelde stooklijn, als het goed is dan is er een tabel waarin lijnen staan en waarin aangegeven wordt wel voetpunt, en welk klimaatpunt er bij dit getal hoort.
De lijn word meer- of minder steil, afhankelijk van het ingestelde getal.

De tijdelijk weersafhankelijk stoken optie kan een soort openhaard functie zijn (celsia 20 van remeha heeft deze functie eveneens). De werking van deze functie is dat de kamerthermostaat op het moment van inschakelen blijft stoken zoals deze op dat moment doet, en niet meer naar de ruimtetemperatuur kijkt. Deze verhoogd door de openhaard, en zal als gevolg hebben dat de thermostaat geen warmte meer zal vragen.

Succes.
 

Dennisv

  • #3
Vaillant heeft een voeler 693 die ook aangesloten is, de theorie omtrent de wa is me al bekend na veel lezen op het forum

maar nu stel ik het op de thermostaat in en dat is wat omslachtig vandaar de vraag of zoiets simpeler kan met de modulation (de vision is weer zo kostbaar)

en wat ik dus graag zou willen zien is een grafiek met de betreffende stooklijnen zodat ik kan kijken welke ik moet instellen om het beste resultaat te zien

de grafiek die in de documentatie staat ken ik maar dat zijn ze niet allemaal, aan de hand van de ducumentatie zou ik namelijk rond de stooklijn 8 gaan zitten

Misschien is het een kleine moeite om een zin met een hoofdletter te beginnen en hier en daar de nodige leestekens te gebruiken? Leest een stuk makkelijker. Bedankt, mod.
 

Xr8

  • #4
Met de modulation kunt u ook WA stoken, bij de nieuwe zit er een achterliggend menu waarin dit in te stellen is zie eerder antwoord. Dit staat omschreven in de handleiding, een tabel van deze stooklijnen heb ik ook niet.

Met de oude modulation zit er aan de achterzijde van de thermostaat een viertal dipswichtes, volgens mij bepaald no 4. of de thermostaat Ruimte of Weersafhankelijk geregeld is.

Dit staat ook in de handleiding, dan is het de vraag of de regeling met de door u genoemde voeler werkt, heb zelf niet veel ervaring met Vaillant.

Misschien een andere beantwoorder wel.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu