Thomson T23E vaatwasser stopt niet met water innemen

Tvdkooij

  • #1
Wie helpt mij op weg.
Mijn vriendin heeft een Thomson T23E vaatwasser die bij het starten van het programma niet stopt met water innemen.
Ik heb zo'n beetje heel dit forum doorgespit. Helaas niets gevonden over Thomson vaatwassers maar het principe zal wel 't zelfde zijn . Ik heb de soda methode al geprobeerd. Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd.
Mijn bevindingen tot nu toe.

Waar de waterslang het apparaat binnenkomt zit een soort ventiel (?) Hiervandaan gaat een dikke slang naar de kuip. Op het ventiel zit een plastic reservoirtje vanwaar een dun slangetje naar het labyrint toe loopt.

Dit slangetje lag los. Deze heb ik teruggeplaatst en toen heeft het apparaat 1x gewerkt.

Mijn idee was dat het ventiel (ik noem 't maar zo) water door het dunne slangetje pomt om zo de vlotter in het labyrint (die een stuk hoger is geplaatst dan het waterniveau in de kuip) naar boven te duwen. Als dit niet zo is, hoor ik het graag.

De eerste keer dat het apparaat na de schoonmaakbeurt en het terugplaatsen van het slangetje het wel deed, liep er ook water door het reservoirtje op het ventiel. Nu helaas niet meer. Het reservoir blijft kurkdroog en de machine stopt niet met waterinnemen.

De vlotter wordt dus niet meer naar boven geduwt.

Ik heb het ventiel uit elkaar gehaald maar kan hier niets aan ontdekken.
Eigenlijk begrijp ik ook niets van de werking van dit geheel. Er zitten naar mijn idee 2 gescheiden kamers in met aan de ene kant een rubbertje met een minuscaal gaatje in het midden erin en aan de andere kant een groter rubber met een magneet erin.

De onderdelenwinkel heeft het spoeltje in het ventiel doorgemeten, deze zou nog goed zijn. Helaas kan de onderdelenwinkel mij niet aan Thomson ondelen helpen.

Wie o wie kan mij vertellen of ik 't nu in de juiste richting zoek, of moet er toch ergens anders nog iets verstopt zitten of defect zijn.

Ik ben het spoor nu bijster.
 

Co de Witgoedman

  • #2
Kunt u een foto sturen naar het forum m.b.t. deze zijkant van de machine, mischien dat we er iets aan kunnen zien m.b.t. de producent en een mogelijke oplossing voor u kunnen vinden.
 

Tvdkooij

  • #3
Bedankt voor het aanbod maar ik heb 'm gisteren (denk ik) aan de praat gekregen. Heb nogmaals de vaatwasser gedemonteerd. Heb deze keer heel het labyrint verwijderd en 'm de halve zaterdag in de week laten staan. Er kwam toch nog de nodige viezigheid uit.
In diverse kanalen in het labyrint zitten blauw gekleurde schotjes/klepjes (?), volgens mij was één van deze schotjes toch nog verstopt. Het water loopt nu bij het vullen van de machine netjes over in het reservoir waar de vlotter in hangt. Dit gebeurde vorige keer niet. Ik denk dat ik daardoor op het verkeerde been ben gezet wat betreft de werking van het (nog steeds) raadselachtige geheel.

Ik heb nog steeds geen idee wat nu de werking van het ventiel is bij de waterslang en waarom er daarvandaan een slangetje naar het labyrint loopt.

Voor wat betreft de niveaubepaling van het water in de kuip speelt dit slangetje naar mijn idee geen rol. Het is puur een kwestie van het water wat stijgt in het labyrint en bij een bepaald niveau loopt het water via de blauwe schotjes in de kamer waar de vlotter inzit.

Volgens mij doet ie 't nu en laten we hopen dat ie 't blijft doen.

Groet
 

Henny

  • #4
Ik heb nog steeds geen idee wat nu de werking van het ventiel is bij de waterslang en waarom er daarvandaan een slangetje naar het labyrint loopt.
Het inlaatventiel (bij de aansluiting met de kraan) wordt vanuit de machine electrisch aangestuurd.
Het slangetje, welke vanuit het ventiel naar het labyrint loopt, zorgt ervoor dat bij een overdruk in het labyrint (meestal veroorzaakt door vervuiling) het inlaatventiel mechanisch wordt dichtgestuurd.
Zou dit niet gebeuren, dan zou er in het labyrint een overdruk ontstaan met alle gevolgen van dien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu