Thermostatische douche mengkraan

Keesklust

  • #1
Stiebel Eltron® doorstromer, elektrisch, type DEL 18 Sli 25 A.
Hangt in klein toiletgebouw van vrijwilligers club.
Afgesteld op 60 graden uitstroom.
Vlak daar onder, bij aftapkraantje, met gecalibreerde thermometer de uitstroom gemeten. Bij 7 graden instroom komt ie tot 58 graden. Dat lijkt me acceptabel.
1 meter geïsoleerde koperen leiding verder zit een goedkope bouwmarkt thermostatische douchemengkraan (type even kwijt). Ingesteld op 38 graden meet ik bij de douchekop bijna 40. Helemaal naar warm gedraaid wordt het niet meer dan 45. Dat zou toch meer moeten kunnen zijn? Omgevingsthemperatuur was overigens 9 graden.
Nog gekker: Als de temperatuur helemaal naar koud gezet wordt komt er bijna niets uit. Is dat verklaarbaar? Mijn thermostatische douchekraan thuis kan in ieder geval wel naar max koud met max water.

Hiervoor zat er een gewone mengkraan. Die haalde wel max koud en 55 graden warm.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
 

Smiecht

  • #2
Je geeft in principe zelf het antwoord al , de thermostaatkraan is niet goed. Ik heb dit probleem ook bij een ander gezien , warm water wordt soms (ook erg afhankelijk van omgevingstemperatuur) niet zo warm als het hoort te zijn.

Zodra er dan koud water op dezelfde leiding getapt wordt , wordt de douche ineens zeer warm. Als het een oude kraan betreft zou je de keramische platen eens schoon kunnen maken.
 

Keesklust

  • #3
Dank voor je reactie Smiecht.

Tsja, de thermostaat kraan is splinternieuw. Gevalletje DOA?
Ik zal volgende keer als ik er ben eens proberen wat er gebeurt als er een andere kraan opengezet wordt.
 

Keesklust

  • #4
Uiteindelijk blijkt de kraan zichzelf wonderbaarlijk genezen te hebben. Helaas geen idee hoe.
Dus volledig koud en volle straal is nu mogelijk.
Maximale uitstroomtemperatuur warmwatertoestel is nagenoeg gelijk aan maximale temperatuur uit de douche als de thermostaatkraan naar max temp gedraaid wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu