Thermostaatkranen plaatsen

Fleurtje89

  • #1
Er zijn laatst in het huis waar ik woon (studentenhuis) thermostaat kranen geplaatst omdat er een probleem was. Nou zijn enkele kranen rechtop geplaatst, zodat de nummertjes op kop staan. Ik heb van horen zeggen dat thermostaat kranen niet werken als ze rechtop staan. Klopt dit? En waarom werken ze dan niet? Alvast bedankt!
 

Fiesiekus

  • #2
Wijst de knop naar beneden?
 

Fleurtje89

  • #3
Nee, naar boven.
 

Fiesiekus

  • #4
Loopt de aanvoer (hete CV-buis) er precies onder door? Kan je een foto plaatsen?
 

Fleurtje89

  • #5


Ik hoop dat de foto het doet. Dit is een van de 3 knoppen.
 

Kloek77

  • #6
Die zit inderdaad fout geplaatst, deze zou naar voren de ruimte in moeten steken.
Op deze manier kan hij niet goed werken doordat hij in de opstijgende warme luchtstroom van de pijp eronder zit.
 

Fiesiekus

  • #7
Je kan zelf wel bedenken dar de warme lucht die van de leiding opstijgt, de kraan eerder dan gewenst doet sluiten. Beter zou zijn als ie naar je toe zou wijzen.

Praktijk zal uitwijzen of de radiator voldoende verwarmd, hoogst waarschijnlijk moet je 'm op een hogere stand zetten, maar dat neemt niet het gevaar op "pendelen" weg .
 

Fleurtje89

  • #8
Kan het ook zijn dat ze daarom helemaal niet doen?
 

Fiesiekus

  • #9
Ze gaan aan-uit-aan-uit etc. Heb je 't al geprobeerd? Bij een koude CV en idem ruimte zou ie in eerste instantie wel open moeten gaan (stand 5 - 6).
 

Fleurtje89

  • #10
Nou, ik heb de verwarming aan gehad, allemaal deden ze het behalve die met de knoppen omhoog. Maar er is ook een probleem met onze ketel, die gaat steeds uit-aan. Misschien als dat is verholpen dat ze dan beter doen.
 

Fiesiekus

  • #11
Knop in de hoogste stand zetten en kijken of ie heet water krijgt. Zo niet, dan is er iets anders aan de hand. Zijn de voetventielen open gedraaid?
 

Fleurtje89

  • #12
Ze moeten sowieso worden veranderd omdat mijn huisgenootje zijn beide radiatoren zo'n knop hebben en hij moet het in de winter ook warm kunnen krijgen. Maar dan zal ik de klusjesmannen mijn verwarming ook laten veranderen. Als je iets doet, dan doe je het goed, toch?

ps. ik weet niet wat voetventielen zijn? Ik zal het doorgeven.

Bedankt voor jullie antwoorden!
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #13
Er zijn knoppen met een afstandvoeler(Capilair) dan kunt u de kraan zo laten zitten met knop omhoog.
 

Droid

  • #14
En zijn de radiatoren na de hand ontlucht? Anders blijft er lucht in zitten en kan er geen warm water in... dus geen warmte.
 

Fleurtje89

  • #15
Ja ze zijn met de hand ontlucht, maar je hoort erg veel water lopen, wat betekent dat er lucht in de leidingen zit.

Maar hoe weet ik of dat die knoppen zijn?
 

Droid

  • #16
Dan zou je op het hoogste punt van het leidingstelsel moeten ontluchten.





Wat betreft die knoppen: . Je ziet een aparte voeler, die moet je dan dmv een beugeltje op de radiator monteren.
 

Fleurtje89

  • #17
Ja er is van beneden naar boven ontlucht, maar alsnog is er erg veel lucht in de leidingen.
 

Chathanky

  • #18
De knop zou ook als hij omhoog staat werken, alleen klopt de normale schaalverdeling niet meer helemaal. Ipv 3 zet je hem op 4 bv voor hetzelfde resultaat.

Dit de radiatoren koud blijven is waarschijnlijk te wijten aan lucht in je radiatoren zoals eerder gezegt.
Om goed te ontluchten moet je de ketel uit zetten (steker er uit), dit ontlucht veel beter. Wel alle radiatoren even nalopen en ook de cv druk even in de gaten houden want met veel lucht kan het nodig zijn om de ketel nog maals iets bij te vullen.
 

Fleurtje89

  • #19
Nou, zo'n voelertje heb ik m niet zien plaatsen, dus die knoppen zitten er niet op. Maar goed, alsnog gaat de verwarming uit als de andere aan staan. Het moet gewoon worden veranderd. Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu