Thermostaatkraan met externe voeler kapot door hoge temp?

Marc-S

  • #1
Mensen,

Het betreft een vloerverwarmingssysteem.

Is het mogelijk dat een thermostaatkraan met externe voeler (met een instelbare range van 20-50 graden) kapot kan gaan door een te hoge water temp. van de CV?

Deze zit bij mij op een simpele vloerverwarmingsverdeler (een zonder pomp!) die door een verbouwing een tijd zonder 220V heeft gestaan. Hierdoor heeft de separate (high limit) temp. switch waarschijnlijk bij een te hoge CV water-temperatuur de by-pass klep van de vloerverwarming niet geopend waardoor waarschijnlijk de thermostaatkraan met externe voeler warmer is geworden dan 50 graden.

Kan het zijn dat bij de thermostaatkraan met externe voeler de vloeistof in het externe voeler element te warm is geworden, daardoor teveel is uitgezet en daarmee de hele thermostaatkraan heeft beschadigd (door te hoge druk in het capilair)?

Dank alvast!
 

Marc-S

  • #2
Het gaat trouwens om een Heimeier die een 20-50 graden instel-range heeft. Weet niet van zo’n ding aan maximale ingangstemperatuur mag hebben.
 

Klipper23

  • #3
Nee, dat kan geen oorzaak zijn.

Door ouderdom kan deze natuurlijk wel defect raken.

Regelthermostaat regelt installatie op de temperatuur, als deze defect raakt, dan dient de maximaalthermostaat in te grijpen.
Maximaalthermostaat moet wel fail-safe zijn uitgevoerd, dus ook kunnen ingrijpen zonder spanning.

Wat regel en beveiligingen betreft, moet je uitgaan van een levensduur van 10 jaar, daarna wordt aangeraden om “preventief
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Kun je eens uitleggen hoe zo'n bypass volgens jouw dan moet werken?
 

Klipper23

  • #5
Ronny schreef:
Kun je eens uitleggen hoe zo'n bypass volgens jouw dan moet werken?
Achka was effe vergeen dat jij alleen huis tuin en keuken installaties kent, loop eens een keertje mee, kun je nog wat leren.
 

Marc-S

  • #6
Klipper, veel dank voor de uitleg van diverse punten.

Het betreft hier een oud (ca 20 jaar) oud vloerverwarmingssysteem van de badkamervloer wat altijd heel goed heeft gewerkt (zonder pomp). Ik woon ca 4 jaar in dit huis dus het systeem is nog uit de tijd van de vorige eigenaar.

De vloerverwarmingsslang hangt aan de retour van de radiator in de badkamer via een 3-weg (motor asngedreven) klep. Als het retourwater uit de radiator te warm is, schakelt de high-temp switch elektrisch de 3-weg klep en gaat het water direct retour naar de ketel (is dus de by-pass van de vloerverwarmingsslang).

Is de radiator retour temperatuur niet te hoog (minder dan 40 graden), dan routeert de 3-weg klep het water naar de vloerverwarmingsleiding. Daar zit dan nog de thermostaatkraan met externe voeler aan het uiteinde van de vloerverwarmingsleiding, ingesteld op ca 30 graden. Die knijpt dus de leiding als er water instroomt hoger dan 30 graden en minder dan 40.

War mogelijk het probleem was en het manko van deze set-up is, dat als je CV ketel op een andere 220v groep in het huis zit dan de 3-weg klep met elektrisch high-temp switch, dat dan als de 220v groep waar de 3-weg klep op zit is uitgeschakeld op de meterkast, de 3-wegklep niet werkt en de CV ketel dan toch vrij warm water naar de vloerverwarmingsslang blijft routeren.

Als je een 1-kanaals vloerverwarmingsverdeler met pomp hebt, heb je dat probleem niet: als immers de 220v is uitgeschakeld dan draait die pomp ook niet.
 

Marc-S

  • #7
Nog een aanvuld vraagje: hoe werkt een Maximaalthermostaat/switch met fail-safe die niet afhankelijk is van een elektrische spanning?
Is dit een mechanisch ding?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Klipper23 schreef:
Ronny schreef:
Kun je eens uitleggen hoe zo'n bypass volgens jouw dan moet werken?
Achka was effe vergeen dat jij alleen huis tuin en keuken installaties kent, loop eens een keertje mee, kun je nog wat leren.
Precies, en daarom vindt ik een goede uitleg heel interessant.
Ook voor de topicstarter.

Dus leg het even uit, en misschien geef ik je dan zelfs gelijk.
 

Marc-S

  • #9
Zelf denk ik dat fail-safe met afwezigheid van een elektrische spanning (in mijn geval een 220v groep) alleen mogelijk is met een spingloaded actuator of een elektrisch aangedreven magneetventiel als deze:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektroventiel
Nadelen van magneetventielen is dat ze een behoorlijke tik kunnen laten horen als ze bekrachtigd worden, continu stroom gebruiken (vaak ca iets van 20-25 watt) als ze bekrachtigd zijn en heel snel sluiten (fractie van een sec) en dus tot waterslag leiden in een leiding met stromend water (zoals CV).

Op mijn 3-wegklep zit een motor aangedreven actuator die alleen stroom verbruikt bij draaien (ca 5 sec om te draaien: dit voorkomt lawaai en waterslag). Maar dit systeem is dus niet fail-safe.

Wil je wel fail-safe: dan kan dat volgens mij alleen door een springloaded actuator, zoals de standaard vloerverwarmings actuators, maar die verbruiken ook continu iets van 2-4 watt als ze geactiveerd zijn (=!klep open).
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Ik denk (maar volgens Klipper weet ik niet zoveel) dat de
maximaalthermostaat als volgt aangesloten moet worden op de driewegklep.
Bij hoger wordende temperatuur wordt het contact verbroken en loopt de 3-wegklep door de veer open richting ketel.
(=bypass)
Bij lager wordende temperatuur wordt het contact gemaakt en loopt de 3-wegklep elektrisch open richting vloerverdeler.
Bij spanningsuitval loopt de 3-wegklep altijd via de veer terug richting de ketel.

Om dit werkend te krijgen zul je mogelijk de 3-wegklep andersom moeten monteren en de bedrading aan moeten passen.

Werking:
-Spanningsloos moet de 3-wegklep altijd als bypass werken, 3-wegklep loopt via de veer open naar de CV ketel
-Onder spanning en vloertemperatuur laag én spanning aanwezig, 3-wegklep open naar de vloerverdeler
-Onder spanning en vloertemperatuur hoog én spanning aanwezig, 3-wegklep open naar de CV ketel
 

Marcn88

  • #11
Neem dan een thermostatisch 3weg meng ventiel ben je ook niet afhankelijk van spanning en weinig kans op vastzittende binnenwerkjes of defecte motoren
 

Klipper23

  • #12
Nou Ronny heeft het aardig verwoord, bij woonhuizen zou het zo kunnen.
Wat marcn88 betreft, ik zou nooit een driewegklep nemen waarvan binnenwerk onafhankelijk zou kunnen functioneren.
Neem dan bijvoorbeeld een Z3050Q-E driewegklep, hiervan weet je zeker dat deze met de motor mee beweegt.
Wat motor betreft kun je dan ook nog kiezen tussen open/dicht of modulerend en tussen 24 en 230 volt.
Modulerend zou mijn voorkeur hebben, alleen wordt het regeltechnisch voor woonhuizen eigenlijk te duur, daar zou je eerder voor open/dicht kiezen, waar modulerend zeker in een hoog gestookt systeem veel beter de aanvoertemperatuur van de vloerverwarmingsgroepen regelt.
 

Marc-S

  • #13
Veel dank voor alle reacties. Wat er nu bij mij in zit voor de by-pass leiding van de vloerverwarming is een Kogelkraan BW3 3/4'' 3-weg 230V AC relais.
Deze is niet fail-safe en heeft altijd spanning nodig (de motor is niet ‘spring loaded’).

Bestaan er wel elektrisch te bedienen 3-weg kleppen met een spring loaded actuator?
 

Marc-S

  • #14
Zou t dan zoiets moeten worden: Controlli VD22?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
Dat is inderdaad een 3-wegklep met veer.
Het merk is mij niet bekend maar in Nederland zijn deze goed te verkrijgen in verschillende uitvoeringen.
(Honeywell en dergelijke)
 

Marc-S

  • #16
OK, veel dank. Denk wel dat zo’n spring-loaded klep iets van 5 watt trekt 24 uur per dag.

Wel de moeite waard om na het stookseizoen het hele vloerverwarmingssysteem spanningloos te maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu