Terugslagklep aan pomp of voetklep in regenpijp of beide

Pieterklusser

  • #1
Vraag aan jullie allen. Pomp liep laatst zeer traag leeg met als gevolg dat deze in alarm ging na langurig niet-gebuik. Om alle twijfel weg te nemen werd de regenput grondig gereinigd en bleek hierbij redelijk vervuild te zijn. Het probleem zal dus waarschijnlijk bij vervuilde terugslagkleppen liggen. De installatie bestaat uit een KSB pomp met press-control met hiervoor de eerste terugslagklep, dan volgt de socarex aanzuigleiding met aan het uiteinde in de put een voetklep (terugslagklep met groffilter). Nu ik in de put kan had ik de vraag gesteld aan twee loodgieters of ik beide terugslagkleppen moet behouden of er 1 moet uithalen. De eerst ziet er geen erg in om beide kleppen te behouden. De tweede beweerd dat vuil die opgezogen wordt voor een deel terug de put in gaat als men de tweede verwijderd. Daar er al een terugslagklep (die altijd goed bereikbaar is bij de pomp in tegenstelling met deze in de put) aanwezig is ziet die liever een groffilter zonder terugslagklep in de put. Kan er iemand mij helpen bij de beslissing die ik moet nemen? Met veel dank
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er hoort een terugslagklep te zitten waar die nu ook zitten maar zonder foto is dat niet met 100% duidelijkheid te zeggen.
Vervuiling van de terugslagkleppen zou best kunnen, maak ze goed schoon, eventueel een nieuw rubber of een nieuwe terugslagklep, zo duur zijn ze niet.
Sommige terugslagkleppen zijn veerbelast, als de veer kapot is kunnen die ook gaan lekken.

Plaats even een foto van de plek waar de terugslagklep zit bij de pomp.
 

Pieterklusser

  • #3


Zie hier twee foto's
 

Pieterklusser

  • #4

. Sorry jongens, was even aan het sukkelen met zo'n stuk elektronica
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Graag wat beter foto's, hier is weinig tot niets goed op te zien.
 

Monteur Bert

  • #6
Hoe lang werkt de installatie tot nu al zonder problemen?
Vuil in een terugslagklep e.d. vraagt om problemen en moet door tijdig schoonmaken worden voorkomen.
Onderhoud van de installatie blijft noodzakelijk. Het wegnemen van een klep verandert daar niets aan.

Die kleppen zijn niet voor niets geplaatst en zullen bij stilstand terugval van water voorkomen en bij start een snelle opbrengst realiseren. Succes, Bert.
 

Pieterklusser

  • #7
Probleem opgelost. Ik heb de put grondig laten kuisen. Deze bleek wel degelijk vervuild te zijn. Nadien, omdat ik het niet kon laten... 4000l in de put gedaan (stadswater) na het kuisen van de voetklep. Werkt terug perfect en heeft inderdaad een snellere opbrengst. De put bleek na opzoekwerk al 10 jaar niet meer gekuist te zijn. Bedankt voor de feedback. Pieter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu