Terug moduleren ketel bij vloerverwarming

Blokland90

  • #1
Ik heb een Remeha Calenta met vloerverwarming op de begane vloer.
Aangestuurd door en I sense modulerende termosthaat.
Echter nu moduleert mijn ketel terug naar ong. 40 graden cv temparatuur en blijft dus ook de gehele dag op dit niveau branden.
Is dit gewenst of hoort de ketel af en toe ook eens af te slaan?

Na diverse waarde's proberen uit te lezen kwam ik tort de ontdekking waar ik een mail van naar Remeha heb gestuurd.

''Geachte Heer/Mevrouw,

Ik heb twee weken geleden een Calenta 28C geinstalleerd en nu zit ik met een paar vragen.
Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Alles ingeregeld.
Nu blijft de ketel echter de gehele dag branden, hij moduleert terug en slaat niet af, uiteraard op een laag niveau maar toch vraag ik mij af of dit hoort.
Maar waar ik meer mee zit is dat ik in het menu niet kan aflezen wat op enig moment het modulatiepercentage is!
Als ik in het menu naar 'Po' gaat slaat hij dit over. Ik krijg na de melding van Pr (waterdruk) dus direct weer het begin van het menu. (Se en Su)
Voor de duidelijkheid, ik kan op geen manier de actuele waarde uitlezen van het geleverd relatief vermogen.
Ik zie op het display ook enkel dat de ketel regelt op temperatuur (Se3,Su30) en nooit op vermogen (Su32)
Is er iets niet goed met de ketel? Staan er dingen van fabriek af niet goed ingesteld."

Groeten John
 

Chathanky

  • #2
De ketel en thermostaat zal proberen om zo lang mogelijk te branden, dit gedrag is juist goed. De gedachte dat het meer gas zou kosten is onjuist.
De ketel brandt op een laag pitje. Oude ketels hadden een zgn gaspedaal met 2 standen. Als je zo met je auto rijdt kost dat ook meer brandstof.

Met een aanvoer van 40 graden profiteer je optimaal van het rendement van de ketel.

Niet aan rommelen dus als er verder geen comfortklachten zijn.
 

Blokland90

  • #3
Chathanky,

Bedankt voor je snelle reactie. Heb echter gelijk nog een vraag; mijn radiatoren staan op de bovenverdieping ook open. Deze worden uiteraard niet echt heet. Geven ze nu toch nog warmte af of is dit verloren energie?
Het hoeft van mij geen 21 graden te worden hoor, het is er nu ong. 17 graden. Ik weet niet of dit door de handwarme radiatoren komt of door opstijgende warmte van de benedenverdieping (open trap)
En, ik wbegrijp dat dit moeilijk te zeggen is, maar ik zit nu op een verbruik met deze dagen van rond de 12 kuub gas per dag.
Thermostaat dag en nacht op 20 graden, hoekhuis redlijk goed geïsoleerd.

Sorry voor de vele vragen,

Groeten John
 

Chathanky

  • #4
Bij 40 graden geven de radiatoren ook warmte af en dit is nooit verloren energie als de warmte gewenst is.

Zowel de radiatoren als de invloed van naastgelegen verwamde ruimtes hebben invloed op je bovenverdieping.

12M3 per dag hoeft niet zorgwekkend te zijn. Heb je een klein piggelmee huisje :mrgreen: van niet meer dan enkele jaren oud is 12 m3 veel.
Het verbruik is afhankelijk in wat voor woning je zit.
 

Grashopper

  • #5
Je kunt de modulatiestand op de iSense uitlezen door naar het menu te gaan, dan naar informatie (druk/draaiknop) en dan op de rechterdrukknop drukken (meer informatie). Dan kom je hem wel tegen.
 

Blokland90

  • #6
Ik weet dat ik de modulatiestand kan aflezen op de i-sense. Echter, in het menu van de ketel hoort het ook te kunnen, maar bij mij slaat hij dit over.
Ook zie ik in het display dat de ketel constant brand op temparatuurregeling (3-30), en nooit op vermogensregeling.
Vraag me af of dit zo hoort.

Groeten
 

Blokland90

  • #7
Toen ik vanmiddag thuis kwam heb ik mijn thermostaat een halve graden hoger gezet. (Stond dus heel de dag te moduleren op een ingestelde ruimte temperatuur van 20.5 graden). 4 uur en 5 kuub gas later is de temperatuur pas bereikt.
Hoe kan dit?
Heb een nieuwe Remeha Calenta met vloerverwarming als hoofd verwarming.
5 groepen van 100 mtr, slangen 14x2 afstand 10 cm. Pomp van verdeler op stand 2. (verdeler hydraulisch neutraal gemaakt na info op dit forum) . Cv temp ketel staat op max 60 gr. Therm regelaar op verdeler op 50gr. aanvoer meter geeft 40 graden aan.De aanvoer slangen gaan met 37 graden de vloer in (gemeten).
Retour meter geeft 32 gr aan. Slangen retour gemeten op 28 gr.
Ik snap het echt niet meer, ben al een tijdje aan het meten en iets is er volgens mij gewoon niet goed.

Ik hoop dat het nog leesbaar is en dat jullie mij kunnen helpen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Topics samengevoegd.
De meeste kans op een oplossing is de vragen over deze situatie in 1 topic te houden, anders wordt het onoverzichtelijk.
 

Xr8

  • #9
3-30 houd niets meer in dan stoken voor cv en 30 graden water. Als je de boel daarmee warm houd dan heb je het gewoon goed voorelkaar. Rendement zal prima zijn.

Ketel zal heel langdurig stoken en niet afslaan, is normaal. Het genoemde verbruik lijkt me in deze tijd meer dan redelijk. Zeker als je de gehele dag 20 graden vraagt.

Je kunt in de Isense ook de berekende watertemperatuur uitlezen. De ketel moduleert inderdaad op zijn sensoren en neemt daarbij de Isense mee. Stijgt de temperatuur in het vertrek sneller dan gewenst zal de Isense ingrijpen.

Radiatoren zullen bij 30 graden niet veel warmte afgeven. Soms is het aan te raden als je bv een werkkamer oid hebt welke je wilt verwarmen deze te voorzien van een overbemeten radiator. Deze zal bij een lage watertemperatuur meer afgifte hebben.

Succes.
 

Blokland90

  • #10
Bij de code 3-30 staat de 30 niet voor cv watertemperatuur maar echt voor temperatuurregeling. 3-32 staat bijv, voor vermogensregeling
Cv temperatuur is overigens ong 30a35 graden. Dit overigens alleen als ik de cv dag en nacht op 20 graden laat staan.Had van Chatchankie al begrepen dat dit niet verkeerd is.
Waar het mij nu omgaat is dat als ik een halve graad hoger wil stoken ivm gevoelstemperatuur, mij dat dus 4 kuub en 4 uur kost.
Mijn verbruik komt daarmee dus op ong 16 kuub per dag.
Het lijkt mij op warmte verlies, maar ik zou met dit verbruik hetzelfde uitkomen op de periode van afgelopen winter waar ik een oude cv ketel gebruikte en mijn vloer nog niet geïsoleerd was. (7cm pur aan onderzijde aangebracht afgelopen zomer)

Groeten
 

Grashopper

  • #11
3-30 inderdaad branden op CV (3) met substatus 30 (normale temperatuursregeling). Dit is prima. Denk dat je met de modulerende pomp van de Calenta de mist in gaat. De pomp wil steeds het verschil tussen aanvoer en retour op 20 graden proberen te houden. Stel dat je nu een kortsluitstroming over je verdeler hebt dan krijg je warm retourwater terug. De pomp gaat dan terug moduleren om te proberen het temperatuursverschil tussen aanvoer en retour groter te maken. Uiteindelijk kan de pomp niet meer lager. Je hebt dan een dusdanig lage flow dat deze waarschijnlijk bijna niet meer je vloer ingaat maar direct terug naar de ketel waardoor deze op een laag pitje gaat branden of pendelen. Je kunt de pompstanden aanpassen. Zet de pompstand laag anders eens wat hoger, bijv. op 50 of 60%. Is volgens mij parameter 28. Staat wel in de installatie en servicehandleiding.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #12
U geeft aan dat de vloer nageïsoleerd is met pur. Hoe is de rest van het huis geïsoleerd?

Volgens mij zit de vloerverwarming gewoon aan zijn maximale warmteafgifte. Vloerverwarming is per definitie behoorlijk traag. Bij buitentemperaturen van -7 a -8 heb je ook veel meer warmteverliezen naar buiten toe als bij de wat normalere buitentemperaturen. Zeker als je huis minder goed geïsoleerd is. Deze combinatie zorgt er waarschijnlijk voor dat de opwarming erg traag is. Je vloer heeft bij deze temperaturen net voldoende warmteafgifte om een temperatuur van 20,5 graden te handhaven.

Als je de verwarming sneller wilt laten reageren zul je radiatoren moeten bijplaatsen.

Gasverbruik moet je niet per dag gaan bijhouden. De huidige dagverbruiken zijn gewoon hoog door de kou. Je kunt op basis daarvan niets zeggen over het jaarverbruik.
 

Blokland90

  • #13
Beste mensen,

Het huis (hoek) is verder redelijk geïsoleerd, alles dubbelglas, spouwmuur is in het verleden opgevuld. (weet niet waarmee).
Op dit moment houd ik de temperatuur op 21 graden met een gemiddelde cv temp van 38 graden. Dit kan ik uitlezen op mijn I sense termostaat.
Kan dit als de vloer op zijn maximale warmte afgifte zit?
Maar goed,ik denk er ook over om er toch maar een radiator bij te gaan plaatsen.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
 

Blokland90

  • #14
Nog even aan Grashopper,

Ik had zelf ook al gedacht aan het advies met betrekking tot de parameters van de pomp.
Alleen vraag ik mij dan weer af hoe het kan dat ik wel een temp van 37 graden meet op mijn slangen die de vloer ingaan en een temp van 32 op de retour slangen? (dit echter wel na 3 uur opstoken naar een hogere temperatuur)
Zou dit dan kunnen komen door warmte afgifte binnen de verdeler?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
37 gr in en 32 gr retour......dan neemt je vloer nog maar 5 graden op,
dus is de vloer op temperatuur en werkt correct :roll:
en een gasverbruik van 12 kuub per dag (ik weet dat je dit niet mag vergelijken)
lijkt mij toch enigszins netjes, wij zitten in een tussenwoning (1953) op
gemiddeld 10 kuub per dag, overdag zijn we weg, 's ochtends gaat hij
niet aan (16 gr.) dus alleen van 17.00-22.00 uur en een gem. jaarverbruik
rond de 1200 kuub :wink:
ohja, tussenwoning heeft een vliering, en is 6.5x6.80 bij 6.5 hoog,
dus niet zo groot
 

Blokland90

  • #16
Dexter,

Dit zou ik normaal ook denken. Wat ik nog niet verteld heb is dat de vloertemperatuur niet hoger kwam dan 26/27 graden. (na 3 uur stoken met 60 graden aanvoer en een gemeten temp van 32gr op de retour slangen)) Zoals ik het begrijp na info op dit forum zou de temperatuur na 3 uur toch minsten 29 graden moeten zijn. Het lijkt mij dat die twee graden verschil met zo'n massa wel degelijk resultaat geeft.
Dit kan volgens mij maar twee dingen betekenen;

Door de lage buiten temperatuur is het warmte verlies erg groot en de vloer dus op zijn maximale afgifte zit.

Of, zoals Grashopper schreef is er iets niet goed met de flow in mijn slangen.

Groeten
 

Chathanky

  • #17
Als je zeker weet dat dat is moet je het daar dan ook gaan zoeken. :mrgreen:

Ik redeneer het soms heel simpel. Mocht de vloerverwarming geen of te weinig warmte opnemen kan het energieverbruik niet hoger zijn. Tenzij de andere kamers bloedheet gaan worden door het lange stoken van de ketel. Enig probleem wat je dan wel hebt is dat het niet goed warm kan worden in huis.

Dat je ketel de hele dag op een laag puitje blijft branden is ook niet heel ongewoon. Dit hoeft het in iedergeval niet te zijn.
Op welke wijze stook je je woning? Weersafhankelijk of anders?

Als je bv met 37/32 graden de bloer in en uit komt zegt dat niet dat je vloer het gemiddelde is van die 2. Dit is een groot misverstand.

De temperatuur zal zich in de vloerverdelen waardoor de vloertemperatuur lager uit komt.
Als je met een aansteker een koekepan verwarmd zal die pan nooit 1000 graden worden. Ook hier wordt de warmte verspreid over de hele pan.
Zou wel eens makkelijk zijn.
Met 1 lus in de vloer is dan je vloerverwarming klaar. :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu