Terrasoverkapping - Constructie maten en palen

Speciesxx

  • #1
Beste,

we wilden vorig jaar een overkapping plaatsen maar het is er niet van gekomen. Dit jaar zal het toch echt gaan gebeuren. We willen een houten overkapping van 3 bij 6 meter met polycarbonaat platen van 10-16 mm.
Het zullen waarschijnlijk 3 palen worden.

We twijfelen tussen het kopen van een kant en klaar bouwpakket, of alles zelf los kopen. Los zal wel goedkoper zijn, maar betekent wel meer zaagwerk?

Op internet heb ik 2 voorbeelden gevonden, helaas staan er geen maten bij:





Alles ziet er netjes afgewerkt uit. De balken vallen ook in elkaar en dergelijke. Wat me wel opvalt is dat de liggers klein lijken qua maat. Tevens heeft de ene overkapping een dubbele en de andere een enkele drager.

Daarom heb ik ook een aantal vragen qua constructie:
- is een drager aan de muurzijde nodig, of kunnen de dwarsliggers ook direct op de muur bevestigt worden? Vraag me af wat steviger is.
- is het noodzakelijk dat de liggers in elkaar vallen zoals op de foto's?
of is dit enkel voor het oog en niet voor de stevigheid?
- is bovenstaande te doen voor een leek klusser zoals ik? :)

Qua maten heb ik ook een aantal vragen. Heb al aardig rondgekeken, maar zie erg grote verschillen in maten, dus geen idee wat nu nodig is.
Sommige zeggen voor de liggers 45x70 anderen weer 70x170.
Op de foto's vind ik vooral de draagbalken er klein uitzien? Maar ik ben een leek :).

Voor de palen dacht ik aan 95x95, en dan 3 stuks.
- is dit voldoende?
- welke maat voor de draagbalk muurzijde?
- welke maat voor de draagbalk uitvalzijde?
- welke maat ligger als de afstand tussen elke ligger 1m is?

Alvast bedankt voor de adviezen.

Gr,

Species
 

Pirke

  • #2
Beste,

Gezien de aard van uw vragen lijkt het mij verstandig dat u een bouwpakket aanschaft.

Succes,
 

Speciesxx

  • #3
Hoi Pirke,

bedankt voor het antwoord. Toevallig heb ik zojuist een kant en klare gevonden. We bestellen deze binnenkort als het weer iets beter wordt :).

Enkele uitdaging is de palen in de grond, maar dat gaat wel lukken. Ik zie legio voorbeelden in het forum, ieder heeft er een eigen mening over wat het beste is zo lijkt is. Als de hele handel staat volgt nog wel een keer een foto, maar het kan nog wel even duren.

Groetjes.
 

Pirke

  • #4
Mijn advies : Maak sterk werk!
 

Speciesxx

  • #5
Wat betreft de palen zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel oplossingen... Bij mij gaat het straks om 4 palen van 90x90.

Wat ik in ieder geval ga doen is een gat maken met een stoeptegel onderin. Vervolgens een oude emmer of vuilniszak erin voor de poer zelf.
Vervolgens een anker erin die in de beton komen te staan, waarop / waaraan de paal wordt vastgemaakt.

Echter welk anker is nu de beste oplossing? En wat is de handigste manier om alles waterpas te krijgen?
Wat betreft de ankers zie ik de volgende ankers:
- paalpunt -> wordt meestal voor schutting gebruikt. Deze oplossing wordt het dus niet. De paal heeft weinig houvast door de spitse toeloop, en de paal staat in een 'bak' waardoor vocht nog steeds kans krijgt.
- H-anker - denk dat deze eenvoudig is, en stevig. Steviger dan het U-anker

-U-anker


- verstelbare plaat (hiervoor moet er een gat in de paal, lijkt me niet stevig in verband met zogenaamd opwaaien


Alvast bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat eerste plaatje is de mooiste. Moet wel exact gesteld worden. Die tweede is er ook vast wel met een haak aan de onderkant.
 

Speciesxx

  • #7
Thanks. Vind die eerste inderdaad ook het mooiste. Weet alleen niet of ik die bout er zo recht in krijg, want je moet wel heel recht / haaks boren, anders kom je aan de andere kant niet uit. Die 2de zet je neem ik aan gewoon met schroeven vast, dus dan hoef je weer niet te boren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bij de eerste uitvoering lukt het boren ook wel, de balk in de houder zetten en van beide kanten iets dieper dan de helft boren.
 

Dennis_1234

  • #9
Het is een mooie overkapping, maar vaak vergis je je in de tijd die je er mee bezig bent. Een kant en klare overkapping is soms nog wel eens voordeliger dan u het zelf gaat maken. Er blijft altijd wel wat materiaal over of er moet wat extra materiaal bij gekocht worden. Alles bij elkaar opgeteld kan het duurder uitpakken.
 

Speciesxx

  • #10
@Jan: bedankt. Zou ik deze ook aan 2 kanten met houtdraadbouten kunnen bevestigen? Scheelt ook weer (dop)moeren en ziet net iets fraaier uit.

@Dennis: dank je. Het is een karibu eco geworden.

Enige waar ik nu nog mee zit is de bevestiging aan de muur. Het betreft metselwerk (2de rij boven het raam en de deur) en we zitten gehuurd. Bij het pakket zitten schroeven met pluggen zover ik kan zien in de handleiding (heb het pakket nog niet). Maar ik vraag me af of dat in metselwerk kan. Chemische ankers daar int tegen krijg ik er nooit meer uit? Zal de woningbouw niet zo blij mee zijn over x jaar :P.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Kan ook met houtdraadbouten.
In de voeg boren met een scherpe steenboor van 10 mm, met 8 mm houtdraadbouten vast zetten.
Niet op de klopstand van de machine boren, de voegen kunnen vrijwel onzichtbaar gerepareerd worden.
 

Speciesxx

  • #12
Thanks, dat is ook een idee!. Wist niet dat een voeg stevig genoeg was. Niet bij stil gestaan :). Bedoel je dan trouwens een houtdraadbout met schroefdraad achterop, of met een kop? Wat is handiger?

(Ik kijk even wat voor bouten er bij het pakket zitten. Anders vervang ik die door houtdraadbouten, met hetzelfde aantal en dezelfde lengte).
 

Jonas33

  • #13
Wauw wat knap dat je het helemaal zelf hebt gedaan. Wij hebben hier ook naar gekeken, maar uiteindelijk toch maar de keuze gemaakt om het via een bedrijf te doen. Daarom gekozen voor ******. Echt perfect geregeld! :D :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Link verwijderd, eerst eens de forumregels lezen a.u.b.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu