Temperatuursensor convectorput

Mdewerdt

  • #1
De oud bewoners hebben de convectorput nooit gebruikt omdat ze altijd houtkachel stookte. Nu wil ik hem wel gebruiken en zie in de put een draadje hangen met een patroon eraan, zie foto. Hoe weet ik of deze sensor goed werkt en waar leg ik hem?

Nu moet ik steeds in de put om hem aan te zetten omdat ik stadsverwarming heb. Als ik een draadloze radiatorknop plaats, wat doe ik dan met dat draad?
 

Lange Herman

  • #3
Dit is een thermostatische radiatorknop met afstandsvoeler.

Als u de sensor in een bakje met koud water legt zou de radiatorkraan open moeten gaan en de radiator in de convectorput warm worden.

Ik zou proberen de sensor te monteren op een plek die niet direct door de warme lucht uit de convector verwarmt wordt.
Dat is soms in de praktijk lastig, het draadje (= buisje) mag nooit knikken of beschadigen.

Als u een draadloze knop plaatst dan vervalt het capilair omdat dit aan de knop vast zit.
U zult dan wel ergens anders een temperatuuropnemer moeten hebben die de draadlozeknop aanstuurt.
 

Lange Herman

  • #4
Sorry JeffreyD94 je was me net voor.
 

Mdewerdt

  • #5
Ik zie juist heel veel knikken.
 

GydoS

  • #6
Ik had hetzelfde. Ik heb er een kop op gezet van Homematic IP. Alleen omdat dit een "slimme" knop is meet hij de temp in de put en dat wil ik niet. Dus ik heb op de andere radiator zo'n zelfde knop gezet, maar deze radiator zit in een ombouw en die meet in de ombouw en dat wil ik ook niet. Dus als extra een thermostaat aan de muur gehangen en hem zo ingesteld dat de thermostaat meer en daarmee de radiator en de convector aanstuurt voor verwarming. Werkt perfect, snel, simpel en is niet duur!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu