Tegelen op ongelijke vloer plus nog wat randvoorwaarden...

Onno

  • #1
Beste medeklussers,

Ik heb al een tijdje op dit forum gezocht naar een oplossing, en alhoewel ik al diverse opties gevonden heb (dikbed tegellijm, egaline, cementlaagje) ben ik nog niet tot een oplossing gekomen. Van daar toch maar mijn probleem aan jullie voorleggen.

In mijn huis zijn in het verleden in verschillende fases betonvloeren gestort. Door wat "geschuif" met muren is het nu zo dat in mijn nieuwe toilet de scheidingslijn tussen twee betonvloeren loopt (met dillitatie). Daarnaast is het zo dat de vloer niet waterpas ligt.
Ik wil een tegelvloertje in mijn toilet leggen, en daarvoor moet ik aan de ene kant ongeveer 0,5 cm ophogen, en aan de andere kant (ongeveer 1 meter breed) 1,5 tot bijna 2 cm.
De vloer is overigens nog nooit afgewerkt geweest, dus het is nog de mooie ruwe betonvloer....

Als ik alle informatie op het forum combineer zou ik zeggen dat ik met dikbedtegellijm dit probleem kan oplossen. Toch heb ik nog een paar vragen:
  • - moet je met dikbed tegellijm de vloer nog voorbehandelen (voorstrijk, aanbranden) ?
    - indien ik moet aanbranden, hoe doe je dat (pure cement met water aanmaken dacht ik, maar in welke verhouding ?
    - is er een risico dat er scheurvorming optreedt bij de dillitatievoeg (ik wilde de dillitatievoeg midden onder een tegel (40 x 40) laten vallen)
    - zo ja, hoe kan ik dit voorkomen (wapeningsnetje ?)

Overigens, mocht iemand een briljante kant en klare oplossing hebben die volledig anders is dan de richting waarin ik denk, dan hoor ik die natuurlijk graag ;-) !
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een dilatatievoeg onder tegels levert vaak scheuren op, de kans daarop vermindert door gebruik te maken van flexibele tegellijm en flexibel voegmiddel.
Het lijkt me handiger een egalisatiemiddel te gebruiken dan een dikbedlijm, dat werkt toch wat gemakkelijker.
Wanneer u een egalisatiemiddel gebruikt hoeft u niet aan te branden, bij een dikbedlijm zou ik dat wel doen.

Eerst stofzuigen en dan de vloer bewerken.
 

Bassss

  • #3
Als ervaringsdeskundige adviseer ik je om de vloer te egaliseren. Je tegels zullen er waarschijnlijk veel strakker in komen te liggen dan wanneer je dikbedtegellijm gaat gebruiken en geen profi tegelaar bent. Het scheelt je ook een hoop werk.

Eerst het beton voorbehandelen met een primer, het type staat wel op de zak egaline. Na 24 uur mag je tegelen. Voor het tegelen je egaline vloer even voorbehandelen met dispersieprimer.

Succes
 

Onno

  • #4
Bedankt voor de tips. Ik dacht overigens dat Egaline alleen voor dunnen laagjes was, maar uit jullie reacties begrijp ik dat 1,5 cm ook zou moeten kunnen.

Dan vraag ik me nog wel af hoe ik het egaliseren oplos bij de dilatatie. Moet ik dan de egaline ook in twee delen aanbrengen, met voeg ? Of gewoon als een geheel egaliseren, evt scheurvorming in de egaline zou geen probleem moeten zijn als ik flexibele tegellijm gebruik ?
 

Coko

  • #5
Bij ons huis (1955) was de originele tegelvloer van de keuken op zand om te egaliseren en vervolgens in de specie gelelgd.
Later is er een bijkeuken aangebouwd met een betonvloer.

Na het slopen van de tegelvloeren zat er een verschil van een paar centimeter in.
De tegelzetter heeft eerst de vloer van de bijkeuken met egaline strak gemaakt.

Vervolgens is hij bij de overgang keuken/bijkeuken begonnen met het zetten van de keukenvloer in de specie.

Daarna is de bijkeuken vloer in de lijm gezet.

Hiertussen heeft de tegelzetter de dillatie voeg geplaatst en later opgevuld met grijze kit .

Bij deze werkwijze minimaliseer je volgens hem de kans op scheuren en je ziet het verschil tussen voeg en kit bijna niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu