Teakhouten tuintafel behandelen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik heb een teakhouten tuintafel (onbehandeld).

Deze tafel is vrij ruw van zich zelf en daardoor moet ik 'm ieder jaar schoonboenen (met schoonmaakazijn) om het vuil er af te krijgen.

Ik wil de tafel graag transparant behandelen met een lak, olie of beits.

Allereerst wil ik de tafel schoonspuiten met de hogedruk (ruw is hij toch al). Daarna eventueel licht opschuren en daarna behandelen. Hierna gladschuren en nogmaals behandelen.

Is dit een goed stappenplan? En wat raden jullie aan: lak, olie of beits?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als het hout ruw wordt bij het spuiten is de druk te hoog of de lans wordt te dicht op het hout gehouden.
 

De Bob

  • #3



Hier ziet u een goed voorbeeld van onbehandeld, en na dat ik het behandeld hebt.

Alles goed geschuurd, en 5 lagen "lak" op lijnoliebasis erop.

Tussen de lagen licht schuren met een schuurmatje.

Het dek staat in een conserverings middel voor teak, het blijft dan de teaklook behouden maar beschermd tegen intrekkend vocht en vuil.

Als u lak of conservering gebruikt, dan 2x per jaar licht opschuren en één laagje erover, voor een goed onderhoud.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb de tuintafel afgeborsteld met een daarvoor bestemd schoonmaakmiddel. Na een dag drogen met de schuurmachine de tafel gladgeschuurd en vanmiddag met tuinmeibelbeits de tafel ingespoten.

Ik had nog een verfspuit liggen voor op m’n compressor en ik dacht laat ik die eens proberen. Werkte perfect.

Morgen licht opschuren en de tweede laag aanbrengen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Inmiddels 3 lagen beits verder en de tafel is weer in elkaar gezet.

Alle onderdelen zijn rondom 3x gebeitst, dus er is geen blank hout meer. Ik ben er blij mee!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu