(te) hoge windveer

Fabbie

  • #1
Beste,

Ik ben bezig een schuur te bouwen in boeren stijl. Het moet zo'n zwarte schuur worden met rode pannetjes met witte windveren en waterbord. Deze schuur wordt volledig geïsoleerd. Het dak (uiteraard zadeldak) is van buitenaf geïsoleerd, dwz PIR op het dakbeschot en daarop de panlatten en daar weer op de pannetjes. De pannen liggen er inmiddels op en nu moeten de windveren en waterborden worden aangebracht. Nu loop ik er tegenaan dat omdat het dak van buitenaf geïsoleerd is ik een groot stuk moet overbruggen met de windveer, ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto. Immers de windveer moet de (weliswaar verschoonde) gordingen uit het zicht nemen, het dakbeschot, het regelwerk (waartussen de isolatie zit), de panlatten en op het hoogste punt de nokvorst. Al met al zou dat ding zo'n 34 cm hoog moeten worden en dat lijkt me veel. Ik vraag me af of dat mooi is en buiten dat, ik ben dan aangewezen op plaatmateriaal zoals meranti multiplex en ik heb een lengte nodig van 380cm en die lengtes bestaan niet. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

b.v.d. Jeroen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De bekleding of de muur kan je deze niet dichter tegen de pannen laten komen?
 

Fabbie

  • #3
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld, op de foto zieje alleen een stukje overstek, weet niet of dat duidelijk is.
 

Fabbie

  • #4
Ineens valt mijn oog op onderstaande foto, volgens mij zijn dit ook behoorlijk hoge windveren. Maar doordat er twee windveren op elkaar lijken te zijn geplakt heeft het best een fraaie uitstraling en kan je met normale planken werken ipv plaatmateriaal. Deze oplossing hou ik in mijn achterhoofd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat voor afwerking heeft de gevel?
 

Fabbie

  • #6
De gevel is nog niet afgewerkt en is nog 'open'. Het is een schuur in houtskelet, ik zal een foto toevoegen. De gevelbekleding wordt potdekselwerk.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik pas.
 

Fabbie

  • #8
Is mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg? Of is het een lastig probleem?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zit ook te denken aan een getrapte windveer. Zoals op je voorbeeld, maar dan nog een iets groter verschil tussen de twee delen. Daardoor lijkt het veel minder massief.

Alternatief is met kantpannen over de windveer, maar dan krijg je een hele andere uitstraling.

Kan je de gordingen misschien nog meer verjongen?
 

Fabbie

  • #10
Gevelpannen vind ik echt geen optie, dat past niet bij de stijl die ik zoek. Ik zou de gordingen extra kunnen verjongen maar daar win ik hooguit een paar cm mee,ze zijn nu 8cm hoog, stel dat ik er nog eens 3 cm vanaf haal, wat een knap lastig karwijtje is, dan nog worden de windveren 31 cm hoog.
Ik denk nu ook steeds meer aan getrapte windveren en inderdaad door er bv twee gelijke delen van te maken zullen ze optisch nog weer wat kleinder lijken.
 

Fabbie

  • #11
Hieronder nog een idee. De meeste hoogte vwb de windveer ontstaat doordat je met het waterbord over de nokvorst heen moet. In het plaatje hieronder hebben ze dat niet gedaan, het waterbord stopt voor de nokvorst en met een stukje lood wordt er over de nokvorst heen gegaan.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Elke cm is winst. Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof er veel verjongd kan worden. Daaronder nog een voorbeeld, met de gordingen deels in het zicht.



 

Fabbie

  • #13
Klopt, er kan nog flink verschoond worden, ik heb het nog eens nagemeten, de gordingen zijn van 170mm naar 95mm verschoond, daar kan nog wel wat vanaf. Maar tot hoeveel zal het stevig blijven met een overstek van 40cm? Ik heb geen idee.
Vrijdag ga ik alvast wat hout kopen en tijdelijk een windveer en waterbord op elkaar schroeven om eens goed te bekijken hoe ik uit kom.
 

Ferryv

  • #14
Jeroen,

Volgens mij moet je je oorspronkelijke plan sowieso aanpassen: Als je met je waterbord over je nokvorst heen gaat; kom je veel te hoog boven je pannen uit. Dat ziet er niet uit, en verliest het zijn functie.

Komt het waterbord haaks op de windveer, of onder een hoek? Indien onder een hoek, let dan ook goed op dat het aan beide kanten goed past. Dit is met name van belang bij erg bolle pannen, die links laag zijn, en rechts erg hoog. Eventueel een iets andere hoek toepassen kan ook nog. Hoewel het op de foto een redelijk vlakke pan lijkt, dus zal het wel meevallen.

Met een paar proefstukjes van een cm of 40 lang (zodat je over dakpanovergangen heen gaat), kun je e.e.a. bepalen.
 

Fabbie

  • #15
Ferry,

Over de nokvorsten heen met de waterborden is inderdaad geen optie meer, ik wil dat nu sowieso gaan doen zoals in die foto van een paar postings terug (met lood over de nokvorsten heen). Van het weekend zal ik wat proefstukjes maken en eens goed gaan passen en meten. Zoals het er nu naar uitziet wordt het of een getrapte windveer, of ik laat de gordingen in het zicht, van het weekend eens kijken hoe e.e.a. uitpakt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik zag laatst een waterbord wat wel over de nokvorst heen ging. Zal er eens een foto van proberen te maken binnenkort. Bij waterborden van massief hout letten op de nerf. De holle kant moet naar boven geloof ik. Al zijn die (hardhouten) roedes erop ook bedoeld om het kromtrekken tegen te gaan (en voor de afwatering naar de pannen toe).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Hier een voorbeeld met het waterbord over de nok en met een gedeelde windveer.



Ingezoomed zie je dat ze het nog best slim gedaan hebben hier:



En de verjongde gordingen:



Ik zag meerdere varianten vandaag, soms wordt de laatste nokvorst weggelaten en dat met lood afgedekt, om zo het waterbord lager te houden.
 

Fabbie

  • #18
Bijzonder fraai gedaan! Toevallig zag ik vorige week bij ons on de buurt ook een huis alwaar ze het op een soortgelijke manier gedaan hadden, ook een overlap. Ik kan op de foto slecht zien hoe ze e.e.a. met de nok hebben opgelost, er lijkt een dunnere plank te zitten? Of zal dit lood zijn, geen idee. Ik ben inmiddels gestart met het schilderen van de eiken windveren en waterborden. Ik hoop die er dit weekend op te kunnen zetten en dan zal ik eens een foto posten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Als ik het zo inschat hebben ze het waterbord door laten lopen tot de nok. Die loopt over de laatste nokvorst. De nokvorsten liggen met de bult naar achter. Je ziet een inkeping in het waterbord, waar (de bult van) de tweede nokvorst begint. Eronder zal vast ergens lood of folie zitten om het waterdicht te maken, maar aan de buitenkant is het heel netjes zo.

Ik kijk nog wel wat meer rond. Vooral de oude gebouwen zijn vaak interessant, omdat daar nog de originele (lowtech, maar duurzame) oplossing zichtbaar is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu