Tafel lakken of beitsen

Eyecatcher

  • #1
Hallo,

Heb mij net aangemeld en weet dus ook niet zeker of ik mijn vraag op de juiste plaats stel.
Ik wil mijn eiken tafel schuren en opnieuw lakken.
Ik vraag mij af hoe je weet of je tafel gelakt gewaxt of met olie behandeld is omdat ik gehoord heb dat je hem dan weer op dezelfde manier moet behandelen.
Er zitten allemaal witte kringen op die afkomstig zijn van theeglazen.
De tafel plakt niet als je hem nat afneemt, heb gelezen dat hij dan niet met olie behandeld is?
Wat kan ik het beste doen? ik wil graag dat er geen kringen meer opkomen.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben,
alvast bedankt.
Groetjes,
Eyecatcher
 

-stuffie-

  • #2
Witte kringen duidt op was of olie. Als hij in de was staat, dan krijg je witte kringen van hete glazen, niet van koude. De hitte doet het was smelten. Dat zie je ook meteen als je een heet glas op de tafel zet. Bij een tafel die in de olie staat krijg je vooral kringen vanwege natte glazen. Het vocht trekt dan het hout in. Ik denk dat die van jou in de was staat.

Hoe dan ook, in beide gevallen moet je schuren en of het nu was is of olie, het schuren zal je wellicht veel schuurpapier kosten, de was/olie gaat tussen de korrels zitten (vollopen). Met schuurgaas heb je dit minder. Probeer anders eerst eens met een korrel 40.

Als je niet wilt dat er kringen op komen, dan moet je hem lakken of beitsen, beide goed.
 

Eyecatcher

  • #3
Hallo sluffie,

Heel hartelijk bedankt voor je snelle en duidelijke reactie, ik ga binnenkort beginnen ;-)
En als ik klaar ben met schuren dan kies voor waxen en koop ik een glasplaat.

Groetjes,


Link verwijderd, lees ook even de forumregels, mod.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Ik zou er toch eerst eens met een verfrinser overgaan vooraleer te beginnen schuren, op die manier ga je al een heleboel smurrie verwijderen. Anders ga je alles in het hout gaan schuren, wat nu echt niet de bedoeling is denk ik.
 

Eyecatcher

  • #5
Hallo verfadviseur,

Klinkt dat onpersoonlijk eigenlijk, maar goed.
Bedankt voor je tip hoorde al dat alle troep in het schuurpapier zou gaan zitten, dat voorkom ik op deze manier natuurlijk.

Groetjes, Marijke
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Onpersoonlijk? Wat doe ik fout? :roll:
 

Eyecatcher

  • #7
Ha ha,

Nou bedacht dat het leuker was om bedankt Hans, Mike of iets dergelijks te kunnen typen.

Maar ben blij met je advies hoor, nu nog moed en tijd vinden.

Groetjes,
Marijke

Link verwijderd, ik bedenk me dat het leuker zou zijn dat je die link weg laat, mod.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #8
Oeps Marijke, had het blijkbaar nog maar eens verkeerd begrepen
Succes ermee,

mvg,
marc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu