T.l.-lampen en inbouwspots doorverbinden

Reanimo

  • #1
Ik wil in mijn schuur onder de nok 3 t.l. - balken van 18W achter elkaar plaatsen met steeds ongeveer twee meter tussenruimte. Verder wil ik in mijn keuken twee groepen van 3 halogeenspots in een plafond inbouwen met steeds ongeveer een meter tussenruimte.

Graag verneem ik of de stroomvoorziening vanaf de schakelaar via de eerste lamp doorgetrokken mag worden naar de volgende twee lampen of dat er een leiding moet worden gelegd met een verbinding naar iedere lamp vanuit een lasdoos of naar een contact waarin - per lamp - een steker kan worden gestoken.

Waar het mij om gaat is dat de installatie veilig moet zijn en moet voldoen aan de norm. Voor zover ik weet mogen wandcontacten wel op deze manier maximaal twee keer worden doorverbonden maar ik weet niet of dat ook voor lampen is toegestaan.

Bij voorbaat dank voor het advies!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Niemand ?
 

Danny271

  • #3
Lassen maken in tl bakken mag niet.
Wel is er een bak in de handel: zogenaamde doorvoer bakken.
Daar kan je dus wel in doorlussen.

Ditzelfde geldt voor je tweede vraag.
Lassen in een lamp is niet toegestaan.
Hier zal je dus lasdozen moeten plaatsen.
 

Toon

  • #4
Zo is dat, alleen als de armaturen geschikt zijn voor door te lussen, dan mag dat.
 

Jacovrie

  • #5
Spotjes per spot aansluiten op wcd (wandcontactdoos/stopcontact). Indien nodig wcd's per 3 spots aansluiten op 1 schakelaar en andere 3 idem. Bij laagspanningsspots zorgen dat trafo/trafo's bereikbaar zijn en blijven.

Voor elke TL buis kabeldoos plaatsen en vanuit kabeldoos het TL armatuur in en met andere kabel uit kabeldoos om het armatuur heen naar volgende kabeldoos. Zou in schuur spatwaterdichte armaturen gebruiken en spatwaterdichte wcd's en schakelaars. Eventueel kabel in 3/4 hostalietbuis leggen (minder beugels nodig en makkelijker kabel vervangen bij eventuele verandering.
 

Reanimo

  • #6
Allemaal bedankt voor de reactie en uitleg!
Inmiddels had ik van Danny al eerder telefonisch advies gehad over de doorvoerbakken.

Inmiddels is alles aangelegd volgens de adviezen van Jacovrie.
In de schuur dus alles ook spatwaterdicht.
Lasdozen zijn IP 54, T.l. - armaturen IP 65.
Ik neem aan dat dat goed genoeg is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu