Stukadoren over schrootjes hout mogelijk?

A

Anonymous

Gast
  • #1
Beste klussers,
ik wil graag van mijn lelijke onregelmatige plankenwand af. Uitbreken is helaas geen optie omdat het de ombouw van kasten en schuifdeuren in een jaren 30 huisje betreft en dit zou ook het originele plafond beschadigen. Is het mogelijk om over de (geverfde) planken heen te stukadoren? Of zal ik er platen over heen moeten zetten? (Ik weet niet welke, maar het liefst zo dun mogelijk..)

Bij voorbaat dank voor de tips!
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Beste Madelon, over hout kan niet (zonder meer) gestucadoord worden. Reden: gips heeft geen houvast aan hout en helemaal niet aan geverfd hout. Het zou er zó vanaf brokkelen. Verder is het nadeel van de door jou genoemde wand, dat zelfs als je op die wand het ouderwetse stucadoorsgaas zou nieten, die wand te beweeglijk is, en het gips dus toch gaat scheuren. beter is er een plaat op te lijmen of spijkeren, er zijn hele mooie afwerkplaten, met en zonder houtmotief, kijk eens bij een (grote) dhz-zaak. Je zou er ook gipsplaat overheen kunnen schroeven, maar dan de naden niet dicht stucadoren, alleen met acryllaatkit dichtsmeren, zodat het flexibel blijft, daarna kan het gelatexd worden.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Gipsplaat op het hout monteren gaasband monteren op de naden voorstrijken en stucadoren, Wel zorgen dat de gipsplaat goed vastzit. Problem solved
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Mart,, van de "vakmensen" op stucadoorsgebied heb ik begrepen dat je over gipsplaten niet (goed) kunt stucadoren, daarvoor moet je de speciale stucplaten hebben. En het probleem is natuurlijk, dat als er in die kast-achterwand enige werking zit, die naden even hard weer gaan scheuren... Je kunt ze dan ook beter niet stucen, maar alleen de (gipsplaat-)naden dichtsmeren met acrylaat-kit, dat blijft flexibel. Alleen blijf je dan groeven zien, want je krijgt dat nooit helemaal vlak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu