Stucwerk repareren

Tijn

  • #1
Ik moet een oppervlakte van zo'n 25cm2 repareren. Mijn vraag is wat voor spul ik moet gebruiken ? Er is mij Knauf geelband aanbevolen. Is dit wat ? En hoe breng ik zo'n structuur aan ?
 

Toon

  • #2
Misschien iets duidelijker je probleem omschrijven. Hoe diep is je beschadiging? Wat is de ondergrond? Welke structuur?

Een fotootje verduidelijkt soms ook een heleboel.
 

EdP

  • #3
Weet je zeker dat het schuurwerk is en niet spachtelputz of structuurverf?
 

Tijn

  • #4
Hoe weet je dat ? Het heeft wel een soort 'relief'. Het zijn allemaal korrels.
 

EdP

  • #5
Het verschil tussen spachtelputz en schuurwerk kan moeilijk te zien zijn. Beide hebben een korrel-effect, alleen is dat van schuurwerk meestal wat fijner. Zo heb ik spachtelputz met korrel 1mm, dat lijk een beetje of er groffe zandkorrels doorheen zijn gemengd. Schuurwerk (geelband) lijkt wat dat betreft meer op grof schuurpapier, korrel P80 of P60 zeg maar.

Structuurverf heeft een iets opener structuur, dus minder korrels per cm2, alhoewel dat natuurlijk ook afhangt van hoe het gedaan is.

Het blijft lastig.

Misschien kun je het bij een gat of een opengewerkt stopcontact zien? Als alleen de buitenste laag van ca. 1 a 2 mm afwijkt van de volgende 1 a 2 cm stucwerk, dan zou het best eens spachtelputz kunnen zijn.

Als je een foto maakt, fotografeer dan ook even een lineaal mee. Als het kan, zo dichtbij en scherp mogelijik fotograferen, macro-mode als je het hebt.
 

Tijn

  • #6

 

EdP

  • #7
Dat lijkt het meest op spachtelputz. In dat geval zou ik het dicht maken met rotband of snelgips, net wat je liever hebt, en afwerken met spachtelputz. Het enige is dat als je niet nog een emmer hebt staan, je een hele emmer zou moeten kopen, dus 99,9% teveel. Misschien kun je in plaats daarvan een spachtelputz reparatie middel vinden.
 

Tijn

  • #8
Oh ja, hoe krijg ik de roodband er fatsoenlijk in ? Bij mij valt het er steeds uit. Is er een handig stuk gereedschap voor oid ?
 

EdP

  • #9
Je maakt het waarschijnlijk te vochtig aan. Je moet het eerst even een paar minuten laten "drinken", daarna goed doorroeren. Het moet ongeveer de dikte hebben van kwark. Het valt dan dus niet van je spatel af.

Hou wel rekening met de dikte van de spachtelputz laag.

P.S. ik zie geloof ik iets dat de electra-boys niet leuk vinden: de electra buis lijkt niet volledig te passen in de meest rechter doos.
 

Jeroen94704

  • #10
Krijg je zoiets wel mooi afgewerkt? Ik heb altijd begrepen dat je bij zoiets eigenlijk de hele muur opnieuw moet stucen omdat het er anders niet uitziet.
 

EdP

  • #11
Het is misschien wat tricky, maar spachtelputz kun je wel vrij netjes repareren. De randjes tussen het nieuwe en het bestaande werk zijn natuurlijk een aandachtspunt. Wat ik wel eens heb gedaan is met een nylon kwast (of kleine blokkwast) de randen net zolang aanstippen (tamponeren) met kleine beetjes putz tot het er goed uitzag. Daarmee krijg je een vrijwel onzichtbare overgang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu