Stucen van hoeken, naadjes etc.

Duifje

  • #1
Beste allemaal,

Tijdens het aanleggen van een zonnepaneelsysteem heb ik sleuven gefreest door een bergkast (1,5m^2) op de eerste verdieping. Nu ik er toch ben leek het me een uitgelezen kans om eens te oefenen met stucen.

Het huis komt uit 1999, heeft kalkzandstenen draagmuren en cellenbeton tussenmuren. De vloeren zijn van breedplaat gemaakt.

Ik heb inmiddels het gros van de benodige gereedschappen aangeschaft, en een zak f&f.

Door het hele huis heen zijn de plastic u-profielen gebruikt om de tussenmuren te zetten. Door het hele huis heen zie je nu echter ook dat de pleisterlaag scheurt omdat het plastic te flexibel is, en ik geen voorzorgsmaatregelen ben tegengekomen. Ik heb hiervan een foto bijgevoegd.

1. Hoe kan ik bij mijn stucklusje er voor zorgen dat ik naderhand geen zelfde scheuren krijg?
- Plastic wegsnijden?
- Metalen binnenhoekprofiel?
- Wapeningsgaas plaatsen?

2. De muur is al recht. Ik vroeg mij af waarom men niet een grote lijmkam kan gebruiken om f&f op te zetten en het vervolgens met het spackmes glad te strijken? Zodoende is de laag gelijkmatig.

3. Op het plafond wil ik ook f&f gebruiken, (is nu spackgespoten), maar hier zit ook zo'n bekende halfronde groef van de breedplaat. Hiervoor wil ik wapeningsgaas gebruiken. Smeer je eerst met roodband de holte vol, dan de band, en dan later f&f, of laat je de holle ruimte doorgaans gewoon leeg en plak je het zelfklevende gaas er gewoon overheen?

4. De muurtjes zijn zo smal dat een rei niet toereikend is. Zet je in dat geval de muur vlak met een spackmes?

5. Het f&f etiket zegt dat voorstrijken niet nodig is bij dergelijke muren. Better safe than sorry, of is het bij dit product inderdaad echt niet nodig?

6. Wanneer gebruik je precies de binnenhoekprofielen en eindprofielen? De muur eindigt bij een polynorm stalen kozijn. Kan ik hier gewoon tegenaan stucen of zijn dit typisch situaties waar je eindprofielen plaatst?

Bij voorbaat dank voor jullie tips. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en ervaringen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
1. Door de hoeken los te snijden.

2. Lijmkam is niet om te stucen. Je brengt op en verdeeld met een spaan en maakt glad met een spacmes.

3. Holte inderdaad goed opvullen en gaas erover. Heel het plafond moet vervolgens gestucd worden. Dit is een zware klus en veel moeilijker dan een wand!

4. Spacmes of kleinere rei. Een rei kan je ook verticaal gebruiken. Zelf stuc ik alles zonder rei, maar met een groot spacmes.

5. De fabrikant heeft altijd gelijk ;) Meestal kan voorstrijken echter geen kwaad. De muur schoonmaken ook niet.

6. Binnenhoekprofiel ken ik niet. Een stucstopprofiel kan je gebruiken als je geen koplat wil toepassen, of een hele strakke naad wilt. Meestal wordt gewoon tegen het kozijn gestuct en losgesneden.
 

Duifje

  • #3
De stucklus zit er inmiddels op, en aangezien een forum zonder terugkoppeling lang zo leuk niet is wil ik toch in het kort mijn ervaringen even delen.

Het plafond (1,5m^2) heb ik eerst gedaan. Hoewel ik had verwacht dat het plafond erg moeilijk zou zijn, ging het me goed af. Het meeste last had ik nog van een bobbel in het plafond. Het stucen rondom het ventilatiekanaal en de elektradoos ging erg goed. De volgende keer zou ik echter de centraaldoos dichtstoppen met een krant. Dit las ik ergens anders, en dit heb ik wel bij de WCD's gedaan. Als het gips helemaal afgewerkt is kun je de proppen er heel makkelijk uit halen. Let wel op dat je de schroefgaatjes beschermd, of zoals bij mij de schroefjes er gewoon in laat zitten.

Na dit positieve gevoel besloot ik om de muren in de kast (bij elkaar 10m^2) ook te doen, in 1x. Dat in 1x zou ik de volgende keer niet doen. De grootste muur was 1,40mtr, 1 ervan had aan weerszijden een muur, maar de overige twee kwamen uit bij een deurkozijn. Op de naadjes, hoekjes etc verlies je heel veel tijd. Ik kam dus gaandeweg in tijdnood, waardoor je het gevoel hebt de grip op je werk te verliezen.

Wat ik merkte tijdens het verwerken van de F&F is dat je echt zeer goed moet opletten dat het geheel klontvrij is. Ik heb de componenten laten drinken, en daarna gemixt met de mixer op de zware boormachine. Als ja na twee minuten denkt dat het een egale massa is moet je echt nog twee keer kijken. Ik heb gehad dat bij de eerste streek op de muur toch nog gipsbolletjes in het spul zat zodat je weer met je kuip terug kon om te mengen.

Nog een tip is dat je zéééér goed moet opruimen voor je begint. Alle korreltjes of steentjes die op de grond liggen krijg je in je stuc, en dat smeer je weg. Zodra je mortel of spaan vervuild is, is het eind eigenlijk zoek. Goed stofzuigen dus, en zorgen dat je gereedschap voor gebruik erg schoon is. Stucadoors stucen volgens mij vaak de onderste centimeter niet om dit misschien te voorkomen, maar ik wilde dat ook gewoon netjes.

De binnenhoeken zijn redelijk makkelijk strak te krijgen door tijdens de bewerkingen met een natte kwast de hoek glad te strijken.

In een kleine ruimte als dit had ik achteraf niet voor een tot 90 centimeter verkorte rei gekozen maar een groot spackmes.

Bij de muren had ik bovendien last van ongelijkheid, maar het kan dat dit komt omdat ik in tijdnood kwam. Later heb ik de onderste delen nog een keer gedaan om het strak te krijgen.

Als je het zelf doet zie je alleen maar de mindere delen. Als het geheel is afgewerkt, zie je in een kleine ruimte zoals dit de ongelijkheden niet. Als ik een grote muur zou doen dan zou ik voor de volgende keer misschien toch eens proberen met stucgeleiderprofielen.

Binnenkort wil ik een toilet doen van vergelijkbaar formaat, en hier wil ik de profieltjes proberen.

Het afkitten van de binnenhoeken is niet moeilijk, en ook de aansluiting met het kozijn heb ik zo gedaan. let er wel op dat je overschilderbare kit hebt, als je nog wilt schilderen.

F&F droogt mooi wit op, maar toch heb ik het nog 2x in de zuiverwitte muurverf gezet.

Ik ben tevreden, en mede dankzij de hulp op dit forum (en een hoop youtube) zou ik voor een volgende stucklus niet bang zijn.

Groeten,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu