Structuurverf wanden reinigen??

Siempie

  • #1
Ik ben van plan om mijn woonkamer wat op te frissen en heb nu het idee opgevat om de wanden ook te gaan overschilderen. Maar nu zullen de wanden eerst gereinigd moeten worden alvorens aan de slag te gaan.
Nu wil ik niet met een schrobber en veel water in de weer want dat kan mijn vloer niet hebben....dus kwam er iemand met het idee om het misschien met een stoomreiniger te proberen??? Iemand ervaring??

Of andere tips?? De muur zit vol met rookaanslag en stofjes...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U kunt een stoomreinger gebruiken voor GLADDE wanden. Lichte structuur zou ook nog gaan maar hebben we het over dieperliggende structuur dan heeft u aan stoomreinigen niets: u moet namelijk met een (micro)vezeldoek de nicotineaanslag e.d. na het stomen verwijderen. Dit gaat het beste op gladde wanden en oppervlakken.

U wilt niet met ammoniakwater / reiniger en schrobber aan de slag ( de beste methode vooralsnog ). Het alternatief is met een stofzuigerborstel de wand schoonzuigen, want stof dient u hoe dan ook te verwijderen.

De nicotine vlekken kunnen gaan doorslaan en moeten daarom met een isoleerverf worden behandeld. Daarna kunt u een goede kwaliteit scrobvast muurverf aanbrengen.
 

Siempie

  • #3
Ik heb niet een heel zwaar gestructuurde muur, ik heb er destijds Histor Perfect Finish opgedaan. Het lijkt mij dat een microvezeldoek binnen de kortste keren stuk gaat op de muur. Zou ik alsnog met een schobber en water/ammonia aan de gang gaan hoe zorg je er dan voor dat het niet een vieze natte bende op je vloer wordt??? Ik heb onder mijn linoleum (wat niet tegen ammonia kan !!) een spaanplaat ondervloer liggen en het lijkt mij niet handig dat daar grote hoeveelheden water op komen.

Dus hoe doe je dat zonder een zo mogelijk nog grotere bende te creeeren?
 

Fiesiekus

  • #4
Een mogelijkheid is gewoon met spons en Heilige Marcus vochtig afnemen. Ik doe m'n schilderwerk met dat spul; ontvet prima en is natuurproduct..
 

Siempie

  • #5
Ja ik ga inderdaad even achter die reiniger aan....
Hoor er goed verhalen over....
Alleen heeft onze lokale bouwmarkt het niet....

Zou vochtig afnemen met een spons voldoende zijn?

Ik ga het in ieder geval proberen, de structuur is nog al scherp...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Vandaar dat ik al schreef: geschikt voor gladde muren in combinatie met de vezeldoek.

Het afplakken van uw linoleumvloer met bouwfolie ( waterdicht ) lijkt mij geen probleem.

Zoals Fiesiekus hierboven: u kunt ook een ander reinigingsproduct gebruiken. Ammoniak(water) verdampt echter sneller zodat de "wateroverlast" zo die er al is, beperkt blijft. U moet denken in termen van een vochtige spons en niet met een bezem in een emmer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu