Storingscode 4 bij bosch exclusiv F 1300a

Rens11

  • #1
Goedendag technici,

Bij onze Bosch wasmachine krijgen we sinds kort de storingscode 4 in het display te zien. In de gebruiksaanwijzing is niets over deze code/storing terug te vinden. Het betreft een Bosch exclusiv F1300 A (E-nr: WFK2690NL/01 en de FD: 760700026.
Kan iemand hier iets meer over vertellen??

Alvast dank voor de genomen moeite

Rens
 

Henny

  • #2
Vermoedelijk draait de trommel niet of onregelmatig.

Als dit zo is, controleer dan de koolborstels eens.
 

Rens11

  • #3
Ik heb de motor uit de wasmachine gehaald. Deze vervolgens voor 75% gedemonteerd (motorsteun, ankerwerk, buitenmantel) en ik zie eindelijk in onderste steun de koolborstels zitten.

Ik weet alleen niet of ik alle overige onderdelen nog weg moeten schroeven voordat ik de koolborstels (houders) los kan halen. Er zit nog een of andere houder waar de elektrakabel op aangesloten wordt, boven de koolborstels.

Is het verstandig om nieuwe koolborstels te plaatsen als de plaats waar de koolborstels tegen de as van de motor draaien al een mm is weggesleten?

Mijn dank alvast
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Bedoel je dat er een mm van de collector is weggesleten?

Lijkt me niet best... :?

Anders even een foto plaatsen van die collector?

Zie bericht bovenaan elke rubriek.

Naar mij sturen, indien vanavond, niet naar Ralf.
 

Henny

  • #5
Volgens mijn service documentatie worden er twee verschillende
motoren toegepast in dit type machine.

In de Siemens motor zitten losse borstels, welke middels de aansluitschoentjes in de houder vergrendeld zitten.
Schoentje demonteren; lipje naar beneden schuiven en de borstel naar buiten trekken.
Let op bij de montage van de nieuwe borstels op de juiste positie van de schuine zijde.
bestelnummer: 154740, koolborstels met veer.

In de FHF motor zitten de koolborstels in een zwarte houder op de motor geschroefd.
bestelnummer: 167517, koolborstels in houder.

Bij de montage van beide type koolborstels is het niet nodig de motor zelf te demonteren.
Als er in de collector een spoor is getrokken kan deze licht
gepolijst worden, indien dit spoor niet te diep is.
 

Rens11

  • #6
Op een van de kappen staat: 3047807aa4 (1ba6765-onb). de aansluiting van de koolborstels op het ankerwerk (of collector) is behoorlijk weggesleten, polijsten of anderzins gelijk maken lijkt mij geen optie.
Wat zijn de kosten van een nieuwe motor?

vrgr

Rens
 

Henny

  • #7
Siemens motor: bestelnummer 141504

FHP motor: bestelnummer 141710

Prijs van deze motoren ligt tussen de 230 en 250 euro.
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #8
De afbeelding is wat donker, ik heb geprobeerd hem iets lichter te krijgen. Een grotere foto is via pb bij mij opvraagbaar.

 

Co de Witgoedman

  • #9
Anker lijkt mij er vrij redelijk uit te zien, maar wacht even de grote foto af.

Ik verwacht eigenlijk geen narigheid met dit anker..
 

Co de Witgoedman

  • #10
Grote foto was van slechte kwaliteit en weinig meer op te zien dan op de kleine,
Ik ga mee met het advies van Henny om de koolborstels te vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu