Storing H, F Bauknecht wasmachine WA7741 12NC858321112000

Klaus19

  • #1
Hallo allemaal,

Mijn wasmachine geeft de storing H,F wat volgens de handleiding een watertoevoer probleem is. De wasprogramma's werken helemaal niet.
Ook pompt de machine geen water meer af bij centrifugeren.
Ik heb het volgende gecontroleerd.
De waterfilters zijn schoon.
Voldoende waterdruk en opbrengst.
Watertoevoerklep opent niet bij starten van een wasprogramma maar werkt wel als deze handmatig met 220V wordt aangestuurd.
Depressostaat geeft door in ruststand contact 11 met 12, als je er op blaast 14 en 16 waarbij ik wel op moet merken dat je behoorlijk druk moet opbouwen voor er geleiding optreedt.
Verder is het filter bij de pomp gereinigd er kwamen zes munten en een inbussleutel uit.
Ik heb alle slangen doorgeblazen.
Wat betreft de flowmeter deze heb ik eruit gehaald en Ohms doorgemeten met de stekker eraf. (geeft niet door).
Ik weet alleen niet wat ik met die waarde moet. het lijkt mij ook al mocht deze kapot zijn de machine toch water gaat invoeren en daarna stopt omdat er geen signaal van de flowmeter komt.
Het niet afpompen heeft hier volgens mij ook niets mee te maken.
Het kan natuurlijk ook nog een storing in de besturing zijn.
Welke expert kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,
Klaus
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Pompt de machine wel af bij de wasgang en het spoelen ?
 

Klaus19

  • #3
Hallo Jan,

De machine werkt niet bij de wasprogramma's (code H,F)en pompt niet af bij centrifugeren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Hebt u de pomp gecontroleerd op stukjes rommel ?
Het is ook mogelijk dat de pomp vastloopt doordat er speling op de as zit, u kunt dan het schoepje op en neer bewegen, in dat geval de pomp vervangen.
 

Klaus19

  • #5
Jan er zit geen rommel meer in de pomp. De waaier kan ik rond draaien.
Er zit minimale radiale speling op de as.
Er zit wat axiale speling op de as.
Om de pomp te testen zal deze buiten de besturing om aan moeten sturen.
Maar als de pomp kapot is zal de machine toch een andere foutcode aan moeten geven namelijk P, F of is dit niet altijd het geval?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De pomp kan door de speling vastslaan in het magnetische veld, soms doet hij het wel en dan weer niet, op afstand niet te beoordelen.
Sluit de pomp eens aan met een apart kabeltje, maakt hij abnormaal lawaai dan is het einde verhaal van de pomp.
 

C.zieck

  • #7
Zet het apparaat eens op centrifugeren. als hij dat niet doet zou er weer een andere foutcode gegeven moeten worden.volgwns de officiele foutcodelijst is het waterkraan, inlaatventiel, flowmeter of pressostaat, maar die lijst klopt vaak niet en het zou ook best eens een motorprobleem kunnen zijn
 

Klaus19

  • #8
Hallo heren,

De storing is opgelost.
Het was een gebroken voedingsdraad van de pomp.
Wat dit met HF storing te maken heeft weet ik ook niet maar ik ben blij dat hij het weer doet.
Bedankt voor jullie adviezen.

Groet Klaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu