Storing AEG Lavamat 54840 15x geel en 2x rood

Arjan-V

  • #1
Sinds vandaag start de wasmachine niet in zijn programma, het lijkt er op dat hij alleen begint met afpompen.
Als ik de foutcode uit lees krijg ik 15x geel en 2x rood.
Wie weet de wat deze code betekend en kan hij gereset worden, zo ja hoe.

Alvast bedankt.
 

HarryO

  • #2
Staat voor EF2: te veel schuim aanwezig in de machine.
Giet een paar liter water in de machine en laat dit er weer uitlopen door de slang in een emmer/afwasteil te hangen.
Zolang de machine nog zeep ziet blijft hij afpompen.
Als dit niet helpt haal dan het bovenblad er af.
Je ziet nu een (2)tal nivo regelaars met hieraan dunne slangetjes.
Trek deze van de nivo regelaar en blaas ze door.
 

Arjan-V

  • #3
Bedankt Harry, dit ga ik morgen nalopen....
 

Arjan-V

  • #4
Helaas...

Ik heb een paar keer water in de trommel gedaan (4L) en weg laten lopen door het slangetje en een paar keer af laten pompen.
Ook de deksel verwijderd en de twee korte (gekruiste) slangen links achter los gemaakt en doorgeblazen.

Als ik nu een programma wil draaien gaat hij weer afpompen, hier houd hij niet mee op.
Nog steeds foutcode 15x geel 2x rood.

Wat is er nog meer mogelijk, de machine is pas twee en een half jaar oud... :?
 

HarryO

  • #5
De 2 slangen links zijn volgens mij van de zeep bak en niet van de nivo regelaars.
De nivo regelaar is een ronde (bruine, zwarte of witte) schijf van ong 8 cm met een paar draden er aan. De 2de regelaar in een kleine bruine of zwarte bus met 3 dunne draden.
Mogelijk heb je alleen de kleine nivo regelaar.

Wat is het PCN nummer van de machine?
 

Arjan-V

  • #6
Het PCN nummer is: 91452441101

Bij deze een foto


Aan het blauwe onderdeel rechtsachter zit aan de onderkant een dun slangetje die helemaal naar onderen loopt, bedoel je dit slangetje?
 

HarryO

  • #7
De blauwe bus bedoel ik. Trek hier de slang af en blaas deze door.
 

Arjan-V

  • #8
Ik heb de slag verwijderd en doorgeblazen, na montage deed hij al wat meer, de pomp stopte na een aantal seconden.
toen ging de start/pauze knop knipperen.
Code uitgelezen, 3x geel 1x rood. ??
Hierna een paar keer in de slang geknepen en de stekker uit het stopcontact gehaald.
Toen weer de stekker er in en een programma gedraaid, nu werkt hij
:D

Eens kijken of hij het blijft doen...

Bedankt voor het meedenken.
 

Arjan-V

  • #9
Blijft toch nog problemen geven, blijft weer afpompen.
Foutcode 3x geel 1x rood.

Moet er misschien toch nog meer los :?
 

HarryO

  • #10
E31= Electronic pressure switch circuit faulty (frequency of pressure switch signal out of limits)
Electronic pressure switch; Wiring; PCB faulty.


Er van uitgaande dat je alles weer vast hebt gezet: controleer de verbinding van de stekkers op de elektronica module.
Anders blijft alleen over dat de sensor zelf defect is.
 

Arjan-V

  • #11
Alles zit goed vast, ik zal morgenavond weer even vogelen, heb eerder geen tijd.

Misschien de censor even uit elkaar halen om te kijken of er wat vuil in zit, is dat een optie?
 

HarryO

  • #12
Volgens mij kan hij niet uit elkaar maar proberen kan altijd.
Bestaat uit een magneet en een spoel met wat elektronica.
Is net zomaar door te meten.
 

Arjan-V

  • #13
Ik heb hem uit elkaar gehaald, helaas kan alleen het blauwe beschermkapje er af.

Ik heb het idee dat dit onderdeel kapot is, als ik de machine start dan begint hij te pompen, als ik na een tijdje het slangetje los haal en er in blaas of op de censor tik dan begint de machine te lopen.
Als ik de boel dan met rust laat komt de machine op een gegeven moment weer in de afpomp fase waar hij niet meer uit komt.

toch maar een nieuwe halen, ding kost ongeveer 22 euro dus dat valt nog mee.
 

Arjan-V

  • #14
Ik heb de niveau regelaar vervangen, maar helaas. :(

Nog steeds dezelfde foutmelding, 3x geel en 1x rood.

Moet ik misschien de hele machine resetten, zo ja hoe doe ik dat?
 

HarryO

  • #15
Heb je de elektronica nog bekeken op losse contacten?
Controleer ook op zwart koolborstel stof op de print, dit is geleidend en kan vreemde storingen veroorzaken.

Resetten:
- Programma knop op Uit.
- Toetsen Start/Pauze een Kort indrukken en ingedrukt houden.
- Programma knop op 95 graden Wit bont draaien en toetsen loslaten als de lampjes gaan knipperen.
- Programma knop naar 10de positie draaien (=30 graden strijkvrij)
- Toetsen Start/Pauze een Kort indrukken en ingedrukt houden totdat de lampjes stoppen te knipperen/branden.
- Programma knop op Uit.
Machine is nu gereset.

Wees zeer voorzichtig met de andere posities van de draaiknop.
Afhankelijk van de stand doe je een zelftest of een volledige reset naar een "lege" machine waardoor je het programma wist.
 

Arjan-V

  • #16
Ik zal eerst beter op losse contacten en stof controleren, mocht ik hier geen vreemde dingen tegenkomen zal ik eens resetten en kijken of dat helpt.
 

Arjan-V

  • #17
Hij doet het weer, tenminste daar lijkt het op, ik ben nu een kookwas aan het draaien.

Resetten werkte trouwens niet, toen ik de twee knoppen extra kort en start/stop indrukte gingen wel alle lampjes een voor een branden, hierna ging hij, zo leek het tenminste een zelftest doen :?

Even afwachten hoe het verder gaat...

Prettige jaarwisseling :D
 

Arjan-V

  • #18
Ondertussen een aantal wassen gedraaid, hij doet het dus weer. :D
 

Jan-F

  • #19
Hallo allen.

Ik heb een zelfde type wasmachine (AEG 54840) met een soort gelijke storing. Nu lees ik dat je fout code's uit kan lezen, mijn vraag is hoe doe je dat en is er dan een lijst met storings code's?

bij voorbaat dank;
Jan-F
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #20
Begin even een nieuw eigen topic.
Bij Klusidee heeft iedere vragensteller een eigen topic.

Deze gaat nu op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu