Stopcontacten in de keuken

Syrrah

  • #1
Ik ben bezig met de elektra van de keuken, maar heb een paar vragen:
  • Mogen er elektrische leidingen achter de koelkast lopen?
  • Waar moeten de wcd komen voor de oven en koelkast/afzuigkap, ik heb ze nu voor de oven onder de kastjes en voor de koelkast boven op de kast.
  • Gebruik flexibele slangen, ipv normale buizen, en waterdichte opbouw wcd.
  • Boven de inbouw oven, komt het gasfornuis met het gaskraantje in het kastje ernaast, maar die moet ik nog met elkaar verbinden. E er is zo weinig ruimte, zodat die gasleiding heel dicht bij de oven komt te liggen, is dat normaal of moet ik het op een andere manier oplossen?
    Gaskraantje zit in het linkerkastje en de aansluiting aan de rechterkant.
Alvast bedankt, Harry
 

H@ns

  • #2
Bij een keuken dienen alle aansluitpunten bereikbaar te zijn. Bij inbouwapparatuur komt de aansluiting dus in het kastje naast het apparaat.
Soms worden ze onder de kasten geplaatst zodat je door de plint te verwijderen bij de stopkontacten kunt.

Mijn voorkeur heeft dit nooit gehad omdat de plint soms gekit wordt of omdat de plint na uitzakken van de kastjes muurvast zit en slecht teruggeplaatst kan worden.

Leidingen achter een koelkast kan wel maar de inbouwmaat van een koelkast is meestal zo dat er maar bitter weinig ruimte vrij blijft achter! Als de leidingen tegen warme delen van de koelkast komen kan dit dus problemen gaan geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu