Stop eruit door boormachine

Rob25

  • #1
Vanmorgen was ik aan het boren mbv. een boorstandaard en kwam er een vlam uit mijn boormachine en de aardlekautomaat vloog eruit. Die werkt in elk geval haha.
Maar wat zou er zijn met mijn boormachine? Is er iemand die een idee heeft?
De steekvlam hier uit, zie de foto.
 

De Bob

  • #2
Koolborstel's versleten of gebroken.

In het ergste geval anker verbrand.
 

Rob25

  • #3
O.k. bedankt Bob.
Die kan ik zo bestellen zag ik, kan ik dat aan de buitenkant van de koolborstels zien of ze koolborstels verbrand zijn?

Nou ik zie ze helemaal niet dus dat wordt niets voor mij.
 

De Bob

  • #4
Koolborstels lopen tegen de lamellen van het anker aan.

ze kunnen te kort zijn geworden.
 

Rob25

  • #5
Ja maar ik zie het anker niet dus het houdt voor mij hier op.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Ga er mee naar een reparateur, die zet er zo een paar nieuwe in.
 

Rob25

  • #7
Ja dat weet ik maar die zijn niet meer zo dik gezaaid tegenwoordig, althans hier niet.
Maar het komt wel goed.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Kijk even of er misschien een repair cafe in de buurt actief is.
Het is zonde om een machine te vervangen voor een paar kleine onderdeeltjes.
Succes er mee!
 

DSR9500

  • #9
Draait het anker wel makkelijk rond ?

kan ook zijn dat een condensator een kortsluiting is gaan vormen. kun je na loshalen zo oven controleren met ohmmeter.
zit meestal bij handvat in tbv 90 graden fasedraaing.

kweet helaas de waarde zo niet, maar is hopelijk nog leesbaar aan buitenzijde.

tip: maak van alles goed foto's voordat je het verder loshaalt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
99 % zeker ontstoringsfilter ontploft, zit achterop de schakelaar.
Die kan er eventueel tussenuit gehaald worden, hangt van het type af.
Bestelnummer 1 617 328 026
 

Rob25

  • #11
Draait het anker wel makkelijk rond ?
Zoals ik eerder schreef zie ik het anker en koolborstels niet.



Is een onstoringsfilter hetzelfde als condensator want die is jaren geleden ook al een keer doorgebrand en vervangen. Ik dacht zelf idd. dat dit het mogelijk weer zou zijn. Toen vloog ook de stop eruit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Wordt ook wel condensator genoemd, is dat kleine blokje dat onderaan aan de schakelaar zit.
Zie hier, even het volledige type invullen, onderdeel 12 moet u hebben.


Edit: Link werkend gemaakt.
 

Rob25

  • #13
Dat is al eerder vervangen dus dat lukt wel. Gevonden en besteld. Bedankt.
 

Petersch1

  • #14
Kan dat ? vanaf de onderzijde schakelaar dat bij het defect de vlam zichtbaar wordt bij de ventilatie van de collector ? Eerder een koolborstelprobleem.
 

Rob25

  • #15
We zullen zien, vorige keer was dit ook zo en de vlam van de koolborstels zou je eerder niet zien dan wel want je kunt de koolborstels helemaal niet zien in het handvat.
 

Petersch1

  • #16
Als je door de spleet kijkt zie je de collector waar de koolborstels mee in kontakt staan. Als je de boorkop met de hand ronddraait zie je ook de collector draaien. Eén koolborstel zit bovenop en de tweede koolborstel rechtdaaronder aan de andere zijde van de collector. De koolborsteltjes zitten in messing houdertjes die door een klein schroefje worden vastgehouden. schroefje los en aan het draadje een beetje naar je toetrekken en kan je wisselen.
Onder dus precies zo.

Als een/beide koolborsteltjes versleten zijn krijg je dus een soort vlamboog te zien door het 'venstertje'. Als je niet te lang hebt doorgedraaid met de machine dan is er hoop op herstel met weinig kosten. Succes !
 

Rob25

  • #17
Ja dat eerste dacht ik ook maar ze zitten er niet want dan zou ik ze kunnen zien als ik hem open maak.
 

Petersch1

  • #18

ze zitten er echt in hoor : kijk rechts bij onderdeel 816/04 waarbij 16 de koolborstels aanduiden.
 

Petersch1

  • #19
Ze zitten een beetje verstopt in messinghoudertjes achter die dikke witte draden. klein kruiskopschroefje waar ze mee vastzitten.
 

Rob25

  • #20
Die tekening heb ik ook hoor maar zegt me niets. Er staat verder niets bij en ik heb in de boormachine gekeken toen ik hem uit elkaar gehaald heb.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu