Stootborden afkitten en schilderen

JesseV

  • #1
Hallo,

Ik heb over de bestaande stootborden nieuwe geplakt en deze wil ik netjes afkitten omdat de randen niet overal netjes aansluiten. Welke kit is hiervoor het beste te gebruiken en krimpt niet, liefst zwarte kit.

Na het kitten wil ik de stootborden zwart verven ( waterbasis), welke verf is hiervoor het beste geschikt? Kras en slijtvast?


Mvgr
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Acrylaatkit zwart.

2k verf zwart of autolak zwart.
Zwart hoogglans zou ik niet doen gezien, dat is iets teveel en je ziet er elke kleine beschadiging op, b.v. van een spons bij het afnemen van de trede's of met stofzuigen, zwart is wat dat betreft een gevaarlijke kleur.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb de stootborden met dezelfde watergedragenlak geverfd als de deuren en kozijnen binnen. Gaat al jaren prima.

Het is niet zo dat je met stalen neuzen tegen de stootborden schopt als je de trap op loopt. Je zet maximaal je voorvoet op de trede.
 

De Bob

  • #4
Of google op "stoot en kras vaste verf" dan komt u -extreem- stoot/krasvaste verf tegen in alle kleuren en glanswaarden.
 

Wa2ygo

  • #5
Geeft dit geen risico op barsten van de verf?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als u de kit zo strak mogelijk afstrijkt is de kans klein, bij dezelfde kleur kit als de verf valt dat trouwens niet op.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
U kunt ook gebruik maken van een hybride kit. Deze kit wordt ook als topafdichting gebruikt bij beglazing. Voordeel is de tegenwoordige overschilderbaarheid met zowel water- als terpentine gedragen verven en verkrijgbaar in zwart.
Deze AllPaintGlazing kitten zijn bij de vakhandel verkrijgbaar.
Niet te enthousiast: als de treden niet goed in de bomen zijn aangebracht of stootborden gespijkerd ipv geschroefd zijn zal icm temperatuurwisselingen scheuren van de kitlaag niet uitgesloten zijn.

Zal bij zwart niet echt opvallen zoals bij wit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu