Stofvrij aflakken

Martijn van der Hoff

  • #1
Ik heb nu al een aantal keer een horizontaal vlak (bar of een bureau) moeten aflakken. Het is mij echter nog nooit gelukt om de laag stofvrij te krijgen, er zitten altijd wel een aantal korreltjes in of stofjes.

Ik zorg dat er geen raam open staat. Neem alles goed af en stofzuig de ruimte.

Heeft iemand nog tips hoe ik een perfecte gladde laklaag kan krijgen.

Bij voorbaat dank.
 

Fiesiekus

  • #2
Na stofzuigen iig nog een tijd wachten, er dwarrelt eerst heel veel fijn stof door de ruimte. Verder spuiten met verf verdund met wasbenzine. Droogt zo snel dat stof minder hechttijd krijgt.

100% stofvrij krijg je het nooit; dan moet je er eerst een clean room maken.
 

Martijn van der Hoff

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie.

Hoe gaat spuiten in zijn werk en wat voor apparatuur heb ik nodig. Moet ik dan niet alsnog een cleanroom (lees: de hele kamer plastificeren) maken.
 

Fiesiekus

  • #4
Zoekfunctie van dit forum levert veel stof over spuittechniek op.

Een ruimte vol met plastic hangen zal maar ietsje helpen. Een cleanroom wordt gemaakt door een langdurig continue aanvoer van verse lucht via absoluutfilters. Wordt o.a. bij de chipfabricage toegepast. Maar dat gaat te ver om dat voor huis-tuin- en keukenschilderwerk te maken.

Verf spuiten
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Heel dun plastic folie ophangen helpt wel voor een gedeelte doordat het statische plastic veel stofdeeltjes aantrekt.
 

Kees61

  • #6
Vloer stofzuigen, sprenkelen, lak gebruiken die snel stofdroog is.
 

Ralph

  • #7
En mocht er dan toch nog een paar stofdeeltjes inkomen, pak dan waterproof 2000 schuurpapier en top het geheel iets af met ruim water en poets em daarna weer op met een cleaner.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu