Stihl 039 chain tensioner wil niet

Sjarel

  • #1

Ik vraag mij af of dat wormwiel en tandwiel uitgelijnd moeten zijn om vlot te draaien?
Ik heb dat ganse ding in de benzine gestoken nu omdat het niet echt proper is ,de draad is ook nog mooi. Met een tang kan ik de schroefdraad verdraaien mits dat aandrijfwieltje weg is.
Plaats ze je bijeen dan blokkeert het geheel, en tanden zijn nog heel. Als het geheel gemonteerd zit dan zit het aandrijfwieltje op een zekere hoogte, daarom die vraag van uitlijning .
Moest het niet meer goedkomen wil ik ene met een regeling vooraan met een schroevendraaier, die bestaan ook.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Commerciële link naar website vervangen door de desbetreffende foto.
 

Sjarel

  • #3
Ok , dank. Extra info: de stop er even af van de kettingzaagolie. Bleek ok en kleur ook.
Totdat ik het ging leegmaken voor de reparatie van de spanner.Er was gezegd dat die ganse helft moest vervangen worden(is niet zo) Bleek dat het spul melkachtig wit was.
Dat dak is daar idd 2 j geleden stuk geweest. Hoe de regen erbij geraakt weet ik niet?
Dus de motor zat nog los en de spanner deed nog 4 toeren en spande(waarom alles weggooien?)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nieuwe spanner kopen bij een speciaalzaak in motorzagen etc.
 

Sjarel

  • #5
Ik heb die draad,worm-&wormwiel met een staalborsteltje gereinigd. Er zijn geen tandjes of draad stuk.
Vanuit de hand ging het dan nog niet goed. Je moet dat monteren op zijn voorziene plaats. Wellicht zit daar ook de uitlijning. Wat zwart tandwielenvet erop en werkt nu.
Motor gaat ook nu maar ik zie geen olie komen uit de smalle opening voor de ketting. Of het daarheen gepompt wordt weet ik niet. Maar anders zou dat vlug stuk zijn.
Een stap verder en 'n stap achteruit.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Slangetjes of kanaaltjes van de oliepomp waarschijnlijk verstopt door hard geworden biologische kettingolie.
 

De Bob

  • #7
Oliepompje en slangetjes reinigen met remmenreiniger of doorsteken.

Pompje kan u volzetten met remmenreiniger, en een nachtje laten inwerken.
 

Sjarel

  • #8
De poelie ligt er al af , dit filmpje laat zien hoe ze aangedreven wordt. Ik kan dat dan evtl handmatig bedienen en kijken waar de fout zit, pomp of verstopping.


PS(20:43): zopas met de Mityvac er -0,7 opgezet, toevoer naar pompje en er gebeurt niks.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Gebruikt u biologische kettingolie?
 

Sjarel

  • #10
Wat er in zat weet ik niet, het was wit en vettig zoals mayonaise en klonters erin.
Gisterenavond heb ik daar 2takt ingegoten. De aanzuig filter, denkelijk zit daar geen klepje in. Met de Mityvac heb ik daar ook ca 1 bar opgezet, muurvast.
Deze middag nog eens checken.
 

Sjarel

  • #11
Ik krijg geen olie aangezogen met de handpomp. Met een leeg oliebakje kon ik vacuum trekken en je zag de peil langzaam zakken. Of dit een begrenzing is of verstopping weet ik niet.
Met olie erin zit het muurvast .
Zift is nog heel dus gekoekt zagemeel kan niet. Hopelijk wordt dat niet via de oliestop opereren om het ziftje te scheiden van leiding en te checken ? :super:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Leeggieten en vanaf de kettingzijde doorblazen en wd40 of remmenreiniger er in spuiten, inlaten trekken en weer doorspuiten.
En geen biologische olie gebruiken bij incidenteel gebruik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Zet er een nieuw slangetje in, je krijgt de oude niet meer goed schoon, zo duur zijn die dingen niet.
Met Frank eens wat betreft de olie.
Als de machine alleen in de winter gebruikt wordt geen biologische olie gebruiken, na een paar maand kan bij hogere temperaturen de boel weer vast komen te zitten door ingedroogde biologische olie.
 

Sjarel

  • #14
Gisteren na een lange werkweek had ik wat tijd. Oliepomp en wormwiel heb ik gisteren moeten kopen.
De aanzuigzift heb ik open gekregen met StartPilote, het enigste spul dat bb roest en dat bruinachtig vettige spul kan oplossen(was bestand 1 week lang tegen:aceton, cellulose thinner, wasbenzine, diesel,etc elk een paar dagenlang).
Zelfs dat aanzuigkanaal zat dicht, pomp geblokkeerd en wormwiel zijn schroefdraad weg.
Oftewel heeft die boomzaag in zee gelegen of is dat die bio-kettingzaagolie die alles verstopt.
Als de stukken aankomen zal het wel gemaakt zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Niet alles wat biologisch is is goed, wat er aan rommel gebruikt moet worden om alles weer schoon te krijgen en/of nieuw te kopen doet het voordeel van biologisch verschrompelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu