Stenen smoker

Jackiegoal

  • #1
Hallo!

Ik ben al best een tijd van plan een offset smoker aan te schaffen, maar deze zijn doorgaans van metaal en in ons klimaat zou ik die niet 365 dagen per jaar buiten willen laten staan. Bovendien wil ik de smoker in diverse weersomstandigheden kunnen gebruiken en zijn de "goede" smokers in NL (gemaakt van dik metaal) al snel dik boven de 1000 euro (in de VS kun je voor 300-400 dollar al iets leuks vinden). Echt waterdicht zijn ze nooit.

Dus ik heb het idee opgevat om het concept van een offset smoker (waarbij je dus een ruimte met houtvuur naast de rookkamer hebt en de rook door de hele kamer heen trekt) na te bouwen in steen. Als dat tenminste kan.

Nu heb ik het volgende bedacht:
- Ik stort een plaat beton van 3x1 meter.
- Ik metsel daarop (halfsteens) een vuurkamer van 80x70x80cm
- Ik metsel daar direct naast een "pilaar" als rookkamer van 80x70x180cm, de gedeelde muur heeft een gat (of meerdere gaten waardoor de rook uit de vuurkamer de rookkamer in trekt. Bovenin zit een schoorsteen.
- Beide kamers hebben minimaal 1 deur nodig. Bij voorkeur heeft de rookkamer 2 deuren.
- Aan weerszijden van de rookkamer maak ik een (liefst betonnen) werkblad waaronder ruimte ontstaat voor houtopslag.

Het is een hobbyprojectje en het staat los van mijn huis, dus ik wil heel graag kijken hoe ver ik kom, ondanks mijn gebrek aan ervaring met vrijwel alle benodigde werkzaamheden.

Nu loop ik in dit stadium tegen een aantal zaken aan waar ik geen verstand van heb:
- De afwerking van de vuurkamer. Ik had bedacht een betonplaat te maken in een mal om bovenop de vuurkamer te metselen, maar ben bang dat normaal beton niet tegen de hitte kan. Wat voor opties heb ik hier?
- Dezelfde vraag heb ik over de bovenkant van de rookkamer, alleen hier zal ook een gat gemaakt worden voor een schoorsteenpijp. De temperatuur in de rookkamer zal meestal tussen de 75 en 150 graden C zijn.
- Er zitten een aantal overspanningen in, bijvoorbeeld boven het gat tussen de 2 kamers. Ik zou daarvoor misschien de "deksel" kunnen gebruiken die bovenop de rookkamer ligt? Die moet dan even dik worden als een baksteen en vormt dan meteen een soort latei.
- De vuurkamer wil ik isoleren met een mengsel van cement en perlite. Ik heb gelezen dat dat een betere optie is dan vuurbestendig steen omdat dat niet bestand is tegen weercondities. Ik zou dat willen aanmaken en erop smeren, of kan ik beter ook een soort tegels maken met een mal en deze erop lijmen met een hittebestendig cement?
- Voor de deuren denk ik dat metaal de beste optie is, het is daarbij belangrijk dat ze goed sluiten en dus niet vervormen of roesten. Ik kan alleen niet lassen en heb de apparatuur er ook niet voor. Iemand een idee hoe ik die zou kunnen maken of verkrijgen? En wellicht is het ook handig een metalen kozijn te maken waarop de deuren gemonteerd kunnen worden? Dan kun je die wellicht ook gebruiken om een rij stenen op te laten rusten of is dat onverstandig?
- Ik bouw op kleigrond, kan een betonnen plaat van 3x1 meter hierop gestort worden of moet ik er ook een soort palen onder maken?

Misschien twijfelt er iemand of een leek hieraan moet beginnen, maar ik wil mezelf graag leren metselen omdat ik nog wel wat andere projectjes in de tuin met metselwerk wil opknappen. En als dit mislukt vindt mijn vrouw het minder erg, heeft ze gezegd :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu