Stenen dorpel in badkamer met houten draagbalk

Oss

  • #1
Hoi allemaal,

Ik ben op het moment bezig met het plaatsen van m'n badkamer. Dit betreft een jaren 20 woning met houtenvloer constructie. Ten behoeve van de badkamer heb ik de houten vloer verwijderd en plaats gemaakt voor zwaluwstaartplaten met een cementmortel werkvloer. Hierbovenop komt nog een zandcement vloer.

Er ontstaat hoogteverschil tussen de gang en de garage dus zal uiteindelijk een stenen dorpel als opstapje willen plaatsen. Nu mijn probleem :

Nu is nog sprake van een houten dorpel. Als ik deze weghaal dan kom ik uit op de houtenbalk constructie. Dat lijkt me niet verstandig omdat de stenen dorpel dan straks kan bewegen. Hoe zorg ik dat ik de stenen dorpel fixeer?

(bericht had denk ik in badkamer moeten staan)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Nee hoor, staat hier wel goed.

Welke reden is er om nog een dekvloer te maken op de betonvloer?
 

Oss

  • #3
Ivm afschot inloopdouche
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Een cementmortel werkvloer is niet geschikt voor lewisplaten, lees de voorschriften op de site van de fabrikant.
 

Tegel

  • #5
Natuurlijk kan op een beton vloertje op een zwaluwstaart platen vloer nog een extra zandcement vloertje gestort worden.
Mits de dikte voldoende is.

Maar er kan op de zwaluwstaart platen ook meteen een zandcement dekvloer aangebracht worden, zonder eerst een beton vloertje te storten.
Maar ook hier geld dat de voorgeschreven minimale dikte aangehouden moet worden.

Dat staat ook te lezen bij de verschillende leveranciers van zwaluwstaart platen.
 

Oss

  • #6
Ik heb op dit forum al menig discussie gelezen over zwaluwstaartplaten en storten. Maar mijn vraag gaat over de deurdorpel..
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Een stenen dorpel moet over de hele lengte ondersteund worden. Anders breekt ie. Je kan er bv. een houten balkje onder leggen.

Over de badkamervloer:
- controleer of de balklaag sterk genoeg is voor het extra gewicht (en niet doorbuigt).
- Stort het beton op de zwaluwstaartvloer meteen op afschot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu