Steigerhouten tafel geolied

Ricardo64

  • #1
Beste allen,

Gisteren heb ik van steigerhout (gebruikte planken) een eettafel voor binnen gemaakt. Om de tafel te beschermen heb ik me laten adviseren om hem te behandelen met olie, bakiria olie transparant. Nou ben ik erachter gekomen dat dit dus niet zo transparant is en de tafel is nu te donker.
Ik zou de tafel weer meer naar zijn oorspronkelijke kleur willen krijgen, althans zo veel mogelijk. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik hem schuren of moet ik hem reinigen?

Achteraf gezien had ik beter zelf opzoek kunnen gaan naar de juiste behandeling en eerst op een onzichtbaar stuk de olie moeten aanbrengen. Helaas heb ik met deze wetten gebroken..
Wie kan me helpen?
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #2
Dat gaat denk ik lastig worden, je zult het moeten ontvetten, en ik denk dat je houtstructuur van een steigerplank vrij open is waardoor de olie diep in het hout getrokken is, daarna ontkom je er denk ik niet aan om weer te schuren, weer ontvetten en dan eens kijken waar je staat...
ik ben niet vies van een uitdaging, maar ik zou me afvragen wat de kosten van een nieuwe tafel zijn :?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Kan je het blad omdraaien?

Ik doe bij een nieuwe olie/houtcombinatie altijd even een proefstukje :idea:
 

Ricardo64

  • #4
Dank jullie wel voor de reacties, ik was al bang dat het een hele klus zou worden. Ik heb daarom besloten om een nieuw tafelblad te maken, qua kosten en tijd valt dat wel mee in vergelijking met het verwijderen van olie. Nu alleen nog even de desbetreffende bouwmarkt laten weten dat hun collega niet zo vakkundig is :?

Ik heb nu een nanocoating besteld waar ik lovende verhalen over heb gelezen. Dus die ga ik eerst testen op wat resthout.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Voor bankirai is die olie waarschijnlijk wél transparant.

Als je doel een natuurlijke uitstraling is, kan je ook zoeken naar een ultra matte pu-lak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu