Steigerhout warme, matte look geven

Dshoogstad

  • #1
Hallo klussers!

Ik ben bezig met een salontafel van steigerhout, en gezien daar op geleefd wordt moet ik deze uiteraard behandelen om het bijvoorbeeld nog enigszins af te kunnen nemen. Goed schuren spreekt uiteraard voor zich.

Kan iemand mij misschien vertellen waarmee ik het kan afwerken waarbij ik de matte look van het hout behoud (hou absoluut niet van een glans) en er misschien zelf een iets warmere tint aan over hou? Zou ik dan moeten denken aan een beits of iets?

Bedankt alvast!
 

Pirke

  • #2
Er zijn transparant lakken in oplopende donkerheid die je kunt gebruiken.

Het gebruik van bijenwas (in transparant, licht en donker) kan ook prima lukken. Ik zou dat wel even testen op een proefstuk, om meerdere lagen was op te brengen en te kijken of dit is wat je zoekt. Om daarna nog te schilderen is het namelijk nodig de was weer helemaal te verwijderen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Waarom steigerhout?

zoals je het beschrijft had je net zo goed gelijk geschaafd hout kunnen gebruiken.
 

Pirke

  • #4
Omdat dat helemaal Hip was. Wist je dat niet Boertje? :D
Inmiddels is de rage geloof ik weer aan het verdwijnen, gezien de hoeveelheid 2e hands steiger meubeltjes weer verkocht worden op marktplaats.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Glad geschuurd steigerhout is geen echt steigerhout meer. Wist je dat niet Pirke ? :lol:
 

Pirke

  • #6
Ja, das natuurlijk ook weer zo.
 

Mailverkeer

  • #7
Nou, nu dan maar een on-topic antwoord ?

Die matte uitstraling zochten wij ook..
Wij hebben onze steigerhouten meubels geschilderd met Steigerhoutbeits ..
Gekocht bij een redelijk gewone bouwmarkt.

Vlekjes haal je er ook zo weer af...

Mijn dochter heeft het met gewone transparante whitewash beits gedaan...ook mooi..

Succes !
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #8
Matte watergedragen parketlak, eventueel een puntje rood universeel pigment aan toevoegen om een wat warmere uitsraling te hebben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu