Steigerhout en aquarium

Dshoogstad

  • #1
Hallo klussers,

Ik zit met het volgende. Ik ga binnenkort beginnen met een steigerhouten kast. Naast dat dit gewoon als kast moet dienen bouw ik er ook voor een deel een aquarium in.

Het aquarium verdampt logischerwijs veel water, waardoor de luchtvochtigheid flink toe gaat nemen en zelfs bovenin de kast druppelig nat kan worden. Sowieso bouw ik bovenin de kast roosters voor ventilatie, maar ga er vanuit dat dit verre van voldoende zal zijn.

Hoe kan ik dit aanpakken zonder dat de steigerhouten kast binnen een maand vanbinnen wegrot? :-)

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!
 

Geus

  • #2
Zorgen dat het aquarium afgedekt is met materiaal waar vocht op kan condenseren op zo'n manier dat het condenswater terug het aquarium in druppelt. Dat kan je o.a. doen door je lichtkap slim te ontwerpen. En zorgen voor voldoende ventilatie daar vlak boven. Je kan gebruik maken van de natuurlijke trek van opstijgende warmte, door bijvoorbeeld aan de voorkant vlak boven het aquarium een spleet te houden voor inkomende lucht, dat via een hoger gelegen ventilatiemogelijkheid aan de achter- of bovenkant er weer uit komt. Zo creëer je een continue luchtstroom die het vocht afvoert.
Ben overigens benieuwd naar je ontwerp. Komt er een bestaand aquarium in, of maak je dat ook zelf?

Een medeaquariaan
 

Dshoogstad

  • #3
Heel erg bedankt voor je reactie Geus!

Een kap zou inderdaad eventueel kunnen, alleen wordt het een zeewateraquarium en biedt het nog geen oplossing voor de sump die eronder komt. Deze kan ik namelijk niet afsluiten.
Ik kan er misschien nog wel condensplaat/plexiglas voor een deel op kwijt, maar zal van verdamping last blijven houden.

Betreft de ventilatie een goed idee! Gezien de bovenkant van de kast niet zichtbaar wordt wil ik er ook een flink rooster in zetten, wat misschien al heel veel kan schelen.
Toch lost dat denk ik nog niet alles op...

Het volglas aquarium laat ik overigens op maat maken. Glas blijf ik liever vanaf, gezien er ook een gat in moet komen voor de overloop :-)
 

Geus

  • #4
In dat geval zou ik de sump ook zoveel mogelijk afdekken. Als sump en aquarium in één ruimte staan kan je de ventilatieinlaat ter hoogte van de sump maken. Of je maakt de scheiding tussen aquarium en sump luchtdicht en geeft de sump een eigen ventilatiekanaal.
Sowieso belangrijk denk ik om de ventilatiekanalen behalve in- en uitlaat luchtdicht te maken, en ik zou dat glad afwerken met bijvoorbeeld een goede buitenbeits ofzo. Een groter rooster is niet per definitie beter, het gaat er om zoveel mogelijk trek te creëeren.
 

Dshoogstad

  • #5
Dank je wel weer Geus, ik denk dat ik nu wel een goed beeld heb welke kant ik op kan gaan.

De manier van ventilatie hoe jij deze beschrijft is iets om mee te nemen, iets waar ik nog niet helemaal bij had stil gestaan, maar wel goed kan werken. Desnoods voeg ik daar nog ventilatiemotortjes aan toe, wat ook gunstig is voor hoge temperaturen in de zomer.

Plus werk ik de binnenkant af met een buitenbeits of lak. Zou ik deze binnenkant ook wit kunnen verven? Met iets als buitenverf van Histor ofzo?
 

Geus

  • #6
Inderdaad, probeer het zo te doen dat je met passieve trek zoveel mogelijk ventilatie hebt. Mocht dat toch onvoldoende zijn, dan kan je altijd nog mechanische ventilatie toepassen.
Ik zou al het hout dat in contact komt met de damp behandelen als buitenhout, dus glad maken, goed gronden, mogelijk werkende naden afkitten en aflakken. Kan in alle kleuren, de kwaliteit van de verf is belangrijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu