Steigerhout afwerken: olie, was of verf

Oomkoen

  • #1
Ik heb een kist gemaakt van steigerhout. Het is nieuw steigerhout en is geschuurd maar het grove ruwe profiel zit er nog wel in. Verder blijft de kist binnen staan.

Nou wil ik de kist verder afwerken. De kleur mag wat donkerder worden. Maar het liefst wel een doffe matte kleur. Dit vind ik natuurlijker staan. Daarom denk ik dat gewone lak afvalt, want denk dat ik dan een glimmende kist krijg en dat wil ik juist niet.

Verder heb ik op de kist wel met verf (weet niet zeker olie of water basis) een logo geschilderd.

Iedere raad is welkom. Maar vooral wil ik weten wat er nog mogelijk is en wat niet. (Verder zoeken op internet lukt me wel, maar wil graag eerst een goed begin hebben.)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Watergedragen grondverf is vrij mat en verdund aangebracht blijft er maar weinig laagdikte over. De houttekening komt er dan nog doorheen.

Hetzelfde kunt u doen met grondverf op terpentinebasis: extra verdunnen en
u heeft hetzelfde effect.

Zowel watergedragen als terpentine houdende grondverven kunt u in elke gewenste kleur verkrijgen.

Beits is ook toepasbaar is vele kleuren, zowel op water- als terpentine basis.
 

Oomkoen

  • #3
Ik heb het logo met alkyd verf aangebracht. Dus olie basis.

Ik zat wel aan een blanke kleur te denken omdat ik de hout nerf en kleur niet kwijt wil. De kleur mag echter wel donkerder.

Ik zie grondverf en beits meer als vaste kleur (rood ofzo). Of is het zoals je zegt, wanneer je deze extreem verdunt, ook deels transparant? En wat is extreem verdunnen??
 

Oomkoen

  • #4
En grondverf in verschillende kleuren? Dacht dat altijd wit of grijs was... :?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Dat was al enige tijd geleden. Nu is het gebruikelijk, vooral bij donkere kleuren, te gronden in de aflakkleur.
 

Reepol

  • #6
Goedemorgen,

Ik maak al geruime tijd meubels van nieuw steigerhout. Ik ben er achter gekomen dat je met zogenaamde krijtverf (al dan niet verdund) een heel mooi mat effect krijgt. Ik denk de oplossing voor Uw kist. Kijk gerust eens op de site: ********De verf is in ieder gewenst kleurnummer verkrijgbaar.

U kunt de afgebeelde stalen ook komen bekijken.

Succes!


Forumnaam veranderd en link verwijderd i.v.m. reclame, lees de forumregels, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu