Stank uit de afvoer na een warme dag (20+ graden)

Johan30nl

  • #1
Goedenavond,

Wij zitten met stank die uit de afvoerputjes komt, voornamelijk bij de meest gebruikte putjes; in de keuken en in de badkamer.

Wat opvalt is dat deze stank sterk naar voren komt wanneer het warm buiten is!

Het laagje water in de keuken in de zwanenhals zou de stank toch tegen moeten houden? Is het dan zo dat de warmte ervoor zorgt dat het laagje water sneller verdampt, of is dit een kwestie van bacteriën die bij warm weer zich vermenigvuldigen?

Kokend water met azijn of soda met zuiveringszout stopt de stank kortdurig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Bvd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik gooi dikke gel in het putje dan duurt het echt wel een poosje voor de lucht terug is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Regelmatig een klein beetje zonnebloemolie in het putje gieten, die olie houdt de verdamping van het water tegen.
 

Cornelis

  • #4
Dat is toch niet normaal dat dat stinkt, juist niet bij een veel gebruikt putje? Lijkt mij dat de sifon deels leeg gezogen wordt bij het doortrekken van de wc oid door een slechte be/ont-luchting.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Johan30nl schrijft dat het hoofdzakelijk plaats vindt bij 20 graden of meer, dat gebeurt wel vaker, dat is mede afhankelijk van het soort putje.
Het hoeft dus niet te maken te hebben met be/ontluchting, met ontluchting in elk geval niet.
Als de putjes leeg getrokken worden zou hij dat wel vermeld hebben denk ik.
 

Johan30nl

  • #6
Wgb,

Interessant! Wat voor gel is dat?
 

Johan30nl

  • #7
Jan,

Dank vd tip.
Zijn er wellicht nog andere factoren die een rol kunnen spelen in de (toch wel snelle) verdamping?
 

Johan30nl

  • #8
Cornelis,

Dat vind ik dus ook! De stank is erg sterk aanwezig.
Het leegzuigen van de sifon dachten wij eerder ook aan.
We zouden het eens kunnen testen door de WC's door te trekken, en te kijken wat dit doet.
De warmte zou het dan extra aanwezig maken door de groei van de bacteriën wellicht.
 

Johan30nl

  • #9
Jan,

Naja het vermoeden is er wel, maar juist doordat de warmte een rol speelt dachten we hier niet direct aan. Maar het zou een combinatie kunnen zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ontluchting kan het niet zijn want dan zou er tegendruk zijn in de afvoer.
Als het te maken heeft met beluchting zouden de putjes regelmatig gorgelen als er water door de afvoer stroomt.
Plaats even een foto van de putjes.

Btw. een quote is bijna nooit nodig.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Af en toe de sifoon eens uit elkaar nemen en schoon maken helpt ook.

als er veel drek in zik kan het ook gewoon de inhoud van de sifoon zijn die stinkt
 

Phuong

  • #12
Plotselinge riool geur in toilet of elders, waar je voorheen nooit last van had, kan wijzen op een verstopping ergens.

Het water kan niet weg naar het riool en blijft ergens staan. Het wc spoelt nog goed door en elders loopt al het water ook goed weg. Maar op een bepaalde plaats hoopt alles zich op en loopt slechts heel langzaam weg naar het hoofdriool. Dan krijg je op veel plaatsen riool lucht in huis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Dikke gel werkt binnen 15 minuten. Energy afvoer ontstopper van die eend.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Phuong, ik weet niet waar u de kennis vandaan haalt maar het klopt niet wat u schrijft.
Er zal nooit op diverse plaatsen rioollucht optreden omdat er altijd 1 aansluiting is waarvan de sifon als eerste leeg trekt, de andere sifons blijven gevuld en kan er dus geen rioollucht vrij komen.
 

Phuong

  • #15
Omdat ik het zelf gehad heb en ook bij mijn vader.
Bij mijn vader in zijn oude huis zijn er 2 gemetselde putten in de garage. Alle vuile water van het huis komt daar terecht, welke dan rechtstreeks afstroomt naar het hoofdriool in de straat.

Hij had plots overal overlast van rioolgeur in huis.
Toen we later een kijkje namen zagen we dat de putten in de garage tot de helft vol stonden met vuil water.
Normaal kan je de grond zien met de lamp, en staat er geen water. De hoofdriool buis naar de straat was verstopt en werd gereinigd. Geen geur meer in huis. Na enkele maanden was het weer raak, weer verstopping in de hoofdriool onder de oprit. Weer geurhinder, ook in de kelder. Dit een aantal keren, na inspectie bleek dat de grond onder de oprit verzakt was, en er een knik in de hoofdriool buis zat. Daarna nooit meer last van riool hinder.
 

Phuong

  • #16
Het werd zelfs zo erg dat de water-overloop van de regenwaterput, die normaal het teveel aan hemelwater afvoert naar de putten in de garage, nu dienst deed als beerput!
Het vuile rioolwater stond zo hoog, dat het gewoon in de regenwaterput terug liep.
Het WC papier dreef in de regenwaterput aan de oppervlakte.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
In een gemetselde put zit een stankafsluiter, als de put droog komt te staan kun je in zo'n geval stank uit het riool krijgen. Bij gewone buizen kan dat niet omdat er per aansluiting op elke wastafel etc. een sifon zit, een doucheputje trekt meestal sneller leeg omdat het water in zo'n putje sneller verdampt.
De situatie bij en die van TS is verschillend.
 

Phuong

  • #18
Bij mijn vader zat ook overal een stankafsluiter, maar toch overal rioolgeur.

Niettemin kan het zeker geen kwaad dit eens te controleren. Je weet immers maar nooit.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Stankafsluiters met rubber klepjes gaan op den duur lucht lekken. Hebben niet het eeuwige leven als een zwanenhals.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu