Afvoer aansluiten op Standleiding - washok op zolder

Dennoos

  • #1
Beste,

Ik wil in mijn service hok op zolder een extra wastrog maken. De wadbak zit direct naast de ventilatie schacht, waar als ik het goed heb, ook een standleiding moet lopen.
Lijkt mij het handigst dat ik daar gewoon mijn afvoer op aansluit.

Nu heb ik wat kijkgaatjes gemaakt in de schacht (zie foto's) en ik zie duidelijk de ventilatie pijp, maar daarnaast een dikke oijp die met een isolatie deken is omwikkeld. Ik heb een stukje open gepeuterd en er zit een zwarte pvc pijp onder.
Verder zie ik geen pijpen lopen. Ik weet zeker dat daar mijn standleiding moet lopen, want de afvoeren van wc en douche een verdieping daaronder zijn daar aangesloten.

Hoe kan ik er zeker weten achterkomen dat dat mijn standleiding is?
is dat zwarte PVC geschikt voor afvoer of is dat alleen maar voor ontluchting bedoeld?
Als het de standleiding en ik kan het gebruiken als afvoer, hoe kan ik daar dan het beste een afvoerpijp van 4 centimeter op aansluiten?

Bedankt!

Dennis


 

CV__

  • #2
Kan ook PP zijn ipv PVC.

Heb je er boven op je dak ook een uitlaat?

Standleiding is altijd geschikt voor afvoer; ook het deel wat alleen voor ontspanning in gebruik is is gewoon waterdicht en bestand tegen rioolwater. Het is daar tenslotte ook altijd nat, aangezien vochtige warme riool lucht opstijgt en dan bovenaan condenseerd.

Wasbakken horen op 50mm, alleen het verticale stukje mag 40mm

Makkelijkste is denk ik een klemzadel, maar volgens mij zijn de riool experts op dit forum daar niet zo van te spreken.

Welke diameter heeft deze pijp?
 

Dennoos

  • #3
Ja, er is een uitlaat op het dak. Nu ik er over nadenk, volgens mij is het zelfs een afvoer voor regenwater van het platte dak.

Ik weet niet zeker wat de diameter is, omdat ik de pijp nog niet in volle ornaat het gezien. Lastig te schatten met die isolatie deken er omheen. Ik schat in 12 of 15 cm.
 

CV__

  • #4
Heb je geen gescheiden riool?
 

Dennoos

  • #5
Weet ik niet zeker. Even kijken morgen of ik een derde pijp achter de anderen kan ontdekken.
 

Marcn88

  • #6
Als de buis zwart is dan is deze van pp en er dient dan gewerkt te worden met njlpsukken die voorzien zijn van rubber afdichtingen dit omdat pp niet te lijmen is dus een aanboor zadel kan sowieso niet.
Er zal een tstuk waarschijnlijk 110 50 110 geplaats dienen te worden
 

Dennoos

  • #7
Bedankt beiden voor jullie reacties/hulp zover.

Ik heb de buis gemeten, hij is (slechts) 75 mm breed. Zat een dikke jas isolatie omheen. Hij is inderdaad zwart en lijkt inderdaad niet PVC te zijn.

Er loopt een andere buis nog achter, ook zwart, maar niet geisoleerd. Dat zal de regenwater afvoer zijn.

@Marcn88, je bedoelt hulpstukken denk ik? Een T-stuk van 75 50 75 in dat geval, met rubberafsluit ringen dus?

Hoe krijg ik dat dat ertussen? Die pijp "staat" (denk ik) op zijn eigen gewicht? Ik kan er niet zomaar een stuk tussenuit zagen?

Dank nogmaals!
 

CV__

  • #8
Nog een tweede stuk er tussenuit en dan met een overschuifmof dat tweede deel weer bevestigen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu