Stalen kozijn / gietijzer opnieuw schilderen

Jan20

  • #1
Ik ben mijn totale buitenkant aan het aanpakken en heb een groot gedeelte van mijn houtwerk al in de verf gezet en dat ziet er goed uit! Nu ben ik ook mijn totale -hang en sluitwerk aan het vervangen, wil ik de gietijzeren kozijnen / stalen ramen ook weer eens goed in de verf zetten.

Het totale gietijzer is een aantal jaren geleden door een erkend schildersbedrijf in de verf gezet, maar je ziet toch zo hier en daar toch wat roest er doorheen komen. Aan de binnenkant is het schilderswerk er wat minder aantoe op bepaalde plekken is de verf beschadigd en eraf gekomen (aan de binnenkant zit geen roest).

Zou ik nu deze stalen / gietijzeren kozijn gewoon goed in de menie moeten zetten of gewoon 2 keer goed gronden en daarna netjes 2 keer aflakken, zoals ik bij mijn houtwerk heb gedaan?

Als ik het ijzerwerk goed in de menie heb gezet, kan ik daarna gewoon overlakken / gronden of zijn daar bepaalde beperkingen op dit gebied?
 

Jan20

  • #2


Gemiddeld ziet het schilderwerk en van de binnenkant zo uit, van de buitenkant zit het iets dikker in de verf maar komt er wel zo hier en daar wat roest doorheen.
 

Fiesiekus

  • #3
Kan je een detailfoto van die roestplek(ken) hier plaatsen?
 

EGeen

  • #4
Afhankelijk van de ondergrond kunt u hem idd in de menie zetten en aflakken. Enkel zullen er na verloop van tijd door deze constructie nog steeds roestvorming kunnen komen. Wellicht idd dat een detailfoto meer uitslag geeft, en de preciese plek van de roest, en het soort materiaal.
 

Mark en 3 meiden

  • #5
In de automaterialen zaak kunt u ook roest stoppers verkrijgen
dat er eerst op die sluit het echt goed af
daarna menie en aflakken zoals de schilders op dit forum zeggen
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Helaas horen we na IJZER vrijwel direct MENIE.

Qua duurzaamheid en hechtend vermogen gaan de multiprimers echter steeds meer terrein winnen vwb metaalconservering.

Ijzermenie is er in donkerbruin .uit

Zonder aan dit product afbreuk te willen doen zijn er echter meer mogelijkheden die ik u niet wil onthouden:

Multiprimers zijn er in elke gewenste kleur. Uw voordeel zit hem in het feit dat u een arbeidsgang bespaart indien u in de gewenste aflakkleur kunt gronden. Wilt u metaal wit of in een licht kleur aflakken, dan heeft u meer baat bij een multiprimer dan bij ijzermenie.

Watergedragen multiprimers hebben goede roestwerende eigenschappen en dito hechtvermogen.
 

EGeen

  • #7
Enkel is een menie volledig afsluitend zodat er geen vocht meer bij kan komen. Multiprimers hebben die eigenschap volgens mij niet altijd..

Of heb ik het mis?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Nee, u heeft gelijk.

Het is echter gebruikelijk het metaal na aanbrengen van een multiprimer af te werken met een sluitende laklaag zoals Silicon Based.



Menie gebruiken we nog voor balkoplegging in muren om vocht indringing op de koppen te voorkomen. Vroeger was dat loodmenie, maar dat is nu niet meer toegestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu