Stalen balk boven schuifpui - kozijn aansluiten hoekprofiel

Ronaldjes

  • #1
Zojuist mijn tekening ontvangen van mijn tekenaar. Deze tekenaar tekent twee stalen hoekprofielen boven mijn schuifpui. 1 voor de binnen en 1 voor de buitenmuur. Zojuist al veel gegoogled. Echter ik ben er nog niet achter hoe ik daar straks mijn kozijn op aan ga sluiten.

Kunnen jullie mij dit vertellen? Moet er hout op 1 of ander manier tussen gemaakt worden aan gelaste lippen, of hoe moet ik het zien.


Tevens is er een oplegging van 20 getekend. Ik weet dat ik voor verdere info een constructeur moet inschakelen. Echter ben gewoon nieuwsgierig hoe het in zijn werk gaat.

De balk welke aan de binnenkant ligt kan links wel 20 cm oplegging hebben. Echter rechts niet. En de buitenbalk andersom. Hoe word dit normaal opgelost? Staal in de spouw of hoekprofiel haaks erop lassen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom moet de buitenbalk andersom?
 

Ronaldjes

  • #3
De 'tekening', had ik wellicht wat moeten verduidelijken. Zwart zijn de muren en rood de stalen hoekprofielen. Rechts is de buitenmuur en links de muur van een aanbouw. De binnen-hoekbalk. Kan links dus over 20 cm gaan dragen. Echter rechts niet ivm de spouw.

De buiten-hoekbalk kan rechts 20 cm dragen en links niet. Dit ivm de spouw..... Het probleem van de oplegging is bij de balken de ene keer links en de andere keer rechts. In mij. Woorden andersom😉
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De constructeur kent de situatie ter plekke. Als hij berekent dat er 20cm oplegging nodig is, zal hij ook aan moeten geven hoe. Met zijn gegevens wordt namelijk het staal ook gemaakt.

Een oplossing is een extra stalen plaat bij de oplegging. Hoeft geen hoekstaal te zijn.

Kozijn kan bv. via een stelkozijn. Net als normaal ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu