Stadswarmte en instelling thermostaatafsluiter

GydoS

  • #1
Mede klusmensen,

Hebben jullie advies/tip?

Ik heb stadswarmte. Op elke radiator heb ik nieuwe thermostatische afsluiters gemonteerd met thermostaatkoppen. Deze koppen worden centraal of individueel aangestuurd via een centraal systeem. Daardoor kan ik in elke kamer een eigen temperatuur kiezen.

Maar naast de temperatuur instelling kan ik ook het debiet per radiator instellen. Heeft dit überhaupt zin bij stadswarmte?

Ik wordt aangeslagen op het aantal gigajoule verbruik. Iemand ervaring of ideeen?
 

Freekcv

  • #2
Bij stads verwarming is het juist belangrijk dat alles goed is ingeregeld! Zo niet zal u het bezuren op de rekening, en warmt de woning niet comfortabel op
 

GydoS

  • #3
Hi Freek!

I know, daarom. Maar de vraag is hoe?

Ik heb op mijn afsluiter een debiet instelling (nieuwe Heimeier afsluiter) cijfers 1 t/m 8. Maar wat kan ik nu aanhouden het ideale verschil tussen aan en afvoer temp?

Of mis ik iets?

Groet, Gydo
 

Freekcv

  • #4
Welke heimeier heeft u?
 

GydoS

  • #5
V extract II

ik heb in mijn woonkamer 2 radiatoren, een grote in de keuken en een convector radiator in de put. De convectorradiator heeft een debiet instelbare kraan, de andere wel. De convector als deze aanstaat heeft een doorstroming van 247 l/hr met een delta t van 6. De keuken is wisselend. Probleem is bij welke instelling ik ze samen goed kam laten werken.

Volgens de heimeier app moet ik de keuken radiator afstellen op 119 l/hr (stand 5).

Alleen het aantal l/hr wordt geknepen door de koppen als de gewenste temp betekend word. Ik kom niet uit de meest energie zuinige vs comfortabelste afstelling. Wat kan ik het beste doen?
 

Freekcv

  • #6
Dit zijn mooie kranen, maar hebben bij stadsverwarming geen nut. In de warmte aflever set zit al een druk verschilklep. Deze doet het zelfde als deze heimeier.
Welke stadsverwarming gaat het hier om? Nuon ,stadsverwarming purmerend, ........?
 

GydoS

  • #7
Hi Freek, NUON stadswarmte Gelderland. Ik vraag me af of er een druk verschil klep zit... Kun je dat toelichten? Warmte afleveren? Komt gewoon een pijp met heet water binnen en gaat een pijp retour... That's it haha

Het komt met 65 graden binnen. Wat je natuurlijk wil is dat het zo heet mogelijk retour gaan met een zo'n laag mogelijke doorstroming. Op mijn convector radiator (daar zit geen debiet regelaar op) zou ik hem nog kunnen knijpen lijkt me. Binnen 10 minuten met 6 graden retour geven op 247 l/hr is misschien qua doorstroming echt overkill. Echter met de thermostaatkoppen wordt hij al automatisch geknepen als de gewenste temp bijna bereikt is....
 

Marcn88

  • #8
Sowieso de flow per radiator goed inregelen de v exact 2 regelt op druk dit zal al bij uw afleverset ingebouwd zijn, bij de kranen zat als ik t goed heb ook een tabel met de liters per uur bij t radiator vermogen en op welke stand u de kraan dan moet instellen
 

Freekcv

  • #9
Bereken maar ff grof 21 l/u per kw
 

GydoS

  • #10
Freek,

Als ik dan grof bereken mijn radiator is 2631 W, dat houd in ongeveer 63 l/u... maar is veel te weinig toch.. wordt ding amper warm... Of reken ik verkeerd?
 

Freekcv

  • #11
Probeer maar. Radiator word alleen bovenzijde heet. Delta t van tussen 30 en 40. Woning prima warm en zuinig. Is trouwens 55 liter
 

GydoS

  • #12
Freek,

Ik heb dat gisteren getest... maar dan dan heb ik een delta t van 23.... zuinig zou ik het niet noemen... ;) of ligt dat aan mij?
 

Freekcv

  • #13
Je delta t was ook te klein voor stadsverwarming 😃
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu